Test

© Renault

KORT GETEST: Renault Twingo Electric: de goedkoopste EV op de markt

28 oktober 2020
Door Dieter Quartier

Tot voor kort mocht de Seat Mii Electric zich de meest betaalbare elektrische auto op de markt noemen. Nu Renault de Twingo Electric lanceert, is de Spanjaard zijn titel kwijt. Maar weet deze Fransoos ook te overtuigen?

R DAM 1095055Initieel had Renault niet de intentie om een elektrische versie van de Twingo uit te brengen, ook al deelt hij zijn platform met de Smart Forfour, die wel meteen met batterijen werd aangeboden. De redenering was dat er onder de Zoé geen plaats was voor nog een EV’tje. De tijden zijn veranderd. Renault ziet vandaag wél brood in een Twingo Z.E., die zich op diverse vlakken onderscheidt van zijn grote broer (of zus). 

04 2020 New Renault TWINGO ElectricHij is uiteraard een stukje kleiner, getuigt van een wat summierdere afwerking en kan niet over dezelfde technologische features beschikken. Ook heeft hij een minder krachtige elektromotor (60 kW, 160 Nm) en moet hij het stellen met een batterij van 22 kWh. Ter vergelijking: de Zoé heeft 52 kWh aan boord. Verrassend is ook dat de Twingo Z.E. niet verkrijgbaar is met huurbatterijen. Dat zou de prijs nochtans met enkele duizenden euro’s kunnen drukken. Het antwoord van Renault is dat ook bij de Zoé de huurformule op termijn zal verdwijnen omdat er nog maar weinig mensen naar vragen. In het begin was het een middel om het vertrouwen in de batterijtechnologie te vergroten (“is-ie stuk, vervangen wij hem”), maar dat vertrouwen is intussen blijkbaar voldoende groot. 

Inclusief batterijen kan de Twingo Z.E. uitpakken met een prijskaartje van € 19.750, wat hem € 4.750 goedkoper maakt dan de Smart Forfour, die nochtans een kleinere batterij heeft. De Seat Mii Electric kost € 21.190, maar geraakt wel een 70-tal kilometer verder dankzij zijn 36 kWh aan lithium-ioncellen.

Best zuinig

In de onderbuik van de Twingo ligt dus een batterij van 22 kWh van bij LG Chem, die voorzien is van waterkoeling, een primeur voor het Renault Z.E.-gamma. Over de gemengde WLTP-cyclus haalt deze stadsmus een rijbereik van 190 km in de normale modus en 225 km in de Eco-stand, die het vermogen en de topsnelheid aftopt. 

16 2020 New Renault TWINGO ElectricWij konden twee uur rijden met de Vibes-versie, een ‘limited edition’ die € 23.300 kost en alle mogelijke opties aan boord heeft – waaronder ook de iets minder energiezuinige zestienduimvelgen. Zonder noemenswaardige inspanningen kwamen we uit op een verbruik van 12,9 kWh/100 km. Dat stemt overeen met zo’n 170 km rijbereik. Collega-journalisten waren erin geslaagd om 11,2 kWh te scoren, wat dicht in de buurt ligt van het opgegeven normverbruik en het theoretische rijbereik.

08 2020 New Renault TWINGO ElectricDaarmee is de Twingo Electric aan de zuinige kant. Hij weegt dan ook maar twaalfhonderd kilo en hoeft geen omvangrijke carrosserie mee te sleuren. De 82 elektrische paarden volstaan om hem (zeer) vlotjes mee te doen stromen met het verkeer en aan de verkeerslichten ben je vaak als eerste weg dankzij het instant koppel. Doordat het gewicht van de auto geconcentreerd zit in het chassis, rijdt deze Twingo overigens veel stabieler dan zijn broertjes met verbrandingsmotor. Hij gaat mooi vlak door de bocht en verteert zelfs een snelwegritje met groot gemak. Verkeersdrempels neem je best niet te snel, maar voor de rest absorbeert de schokdemping putten en bulten best goed. 

04 2020 New Renault TWINGO ElectricHet stuurwiel voelt bijzonder licht aan, maar dat zal door de meeste gebruikers eerder als een plus dan als een min worden ervaren. Een grote troef van het model is het feit dat hij zijn voorwielen in een hoek van 45 graden kan draaien, wat in combinatie met de korte wielbasis voor een bijzondere wendbaarheid en een groot parkeergemak in de stad zorgt. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn beschikbaar, maar een autonome noodrem met voetgangerherkenning is dat niet.

Enkel wisselstroom

De Zoé kun je intussen opladen met gelijkstroom via een CCS-stekker. De Twingo Electric houdt het bij wisselstroom, maar kan die wel binnentrekken aan een in dit segment ongeziene 22 kW – de concurrentie houdt het bij 7,4 kW. De meeste laadpalen in België leveren slechts 11 kW, dus dat betekent alsnog dat je een uurtje of twee moet wachten als de accu bijna helemaal leeg is. Een gewoon stopcontact thuis van 16 ampère kan maar 3,7 kW leveren, wat zich vertaalt in een laadtijd van een uur of zes. Koop je een wallbox, dan kan je deze laadtijd halveren, op voorwaarde dat je elektrische installatie voldoende krachtig is. Wat veel mensen vergeten, is dat je je elektrische auto eigenlijk nooit leeg rijdt. De meeste ritjes zijn maar enkele tientallen kilometers, zodat je telkens maar een beetje moet bijladen – of niet elke dag, zoals je wil. 

Renault gaat er overigens prat op dat het koffervolume ongewijzigd is gebleven ten opzichte van de versie met benzinemotor. Dat was eigenlijk niet zo moeilijk: bij de benzine-Twingo ligt de motor immers vanachter in de kofferbak. Het koffertje was dus al aan de kleine kant (219 liter), maar de achterbank kan vlot in twee gelijke delen worden neergeklapt om desgewenst een kuub aan materiaal te kunnen vervoeren. De laadlengte bedraagt zelfs een respectabele 2,31 meter dankzij de neerklapbare passagiersstoel.

R DAM 1076902Voor de rest kunnen we enkel maar een dikke duim opsteken voor deze Twingo, die basic maar mooi is aangekleed, zich op diverse manieren laat personaliseren en voorzien kan worden van een knap infotainmentsysteem met prima werkende realtime-navigatie. Die toont overigens hoe ver je geraakt met je huidige batterijstatus en waar je kunt laden onderweg.

De Renault Twingo Electric is een welgekomen nieuweling in het segment van de kleine elektrische stadswagens. Zijn batterij is niet van de grootste, maar volstaat voor de roeping van de auto en kan bovendien tot drie keer sneller opladen aan een gewone laadpaal dan de concurrentie. In vergelijking met de nieuwe Fiat 500 is hij zelfs een koopje.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Rijplezier en wendbaarheid
  • AC-laden aan 22 kW
  • Scherpe prijs
  • Geen snellaadmogelijkheid
  • Geen AEB beschikbaar
  • Klein koffertje 

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 395,09 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 413,80

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Renault Twingo Electric

  • Motor:
    Elektrisch
  • Overbrenging:
    Enkelvoudige reductie
  • Maximum vermogen:
    60 kW / 82 pk
  • Maximum koppel:
    160 Nm
  • 0-100 km/h:
    12,9 seconden
  • Topsnelheid:
    135 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    12,9 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 19.750
  • VAA:
    € 113,33 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.