De vorige Kangoo kon zijn bestelwagengenen niet zo goed camoufleren. Voor de nieuwe generatie heeft Renault alles uit de kast gehaald om er een bijzonder comfortabele en welgemanierde bestelbreak van te maken, die zo mogelijk nog vernuftiger is ingericht 
Toen Renault in 1997 de Kangoo lanceerde, creëerde het Franse merk – nog maar eens – een nieuw segment: dat van de ‘ludospace’, ‘leisure activity vehicle’ ofte bestelbreak. Het recept? Men neme een bestaande compacte bestelwagen, men klede die een beetje aan en monteert een modulaire achterbank (of zelfs twee) en wat praktische opbergmogelijkheden, en klaar is Kees.
Of liever: was Kees. Vandaag nemen gezinnen geen genoegen meer met een vrij basic afwerking, een matige geluiddemping en beperkte comfort- en veiligheidsvoorzieningen. De nieuwe Renault Kangoo steekt daarom een serieus tandje bij op deze punten, terwijl hij ook nog eens de grootste interieurruimte in zijn klasse biedt op de tweede zetelrij, met drie volwaardige plaatsen.
RuimtewonderDankzij de 615 mm brede zijschuifdeuren heb je ook een vlotte toegang tot die achterbank. Die kan nog steeds tot een vlakke vloer worden neergeklapt. Ook de rugleuning van de passagiersstoel kun je helemaal horizontaal leggen om zo een nuttige laadlengte van 2,7 meter te creëren. Standaard kan de nieuwe Kangoo kan 775 liter slikken, met het meubilair horizontaal wordt dat 3.500 liter.
In totaal biedt Renaults ludospace ook 49 liter aan praktische opbergvakken vooraan. In het dashboard, in de deuren, in de middenconsole, in het plafond: je kunt je spulletjes op heel wat plaatsen kwijt. Een speciale vermelding nog voor de ingenieuze en praktische nieuwe Renault Easy Life-opberglade die als handschoenkastje fungeert en een inhoud biedt van 7 liter. Bij het openen schuift de lade open, zodat zelfs de bestuurder goed kan zien wat er in zit en alles binnen handbereik heeft.
Met open armenOpvallend ook is de openingshoek van 90 graden van de voordeuren, die de instap erg gemakkelijk maken. De Renault Kangoo verwelkomt je als het waren met open armen en nodigt je uit om plaats te nemen in een interieur dat de lat een heel stukje hoger legt dan vroeger. Het bevallige dashboard krijgt zelfs sierlijsten in donker geborsteld hout en verchroomde inzetstukken.
Een ander bewijs van de aandacht die aan het raffinement van de nieuwe Kangoo werd besteed, is het feit dat de zetelbekleding en de stoffen in de deurpanelen op elkaar zijn afgestemd. Nog een verbetering betreft de rijhouding: het stuurwiel was al regelbaar in de hoogte en is dat nu ook in de diepte.
De bestuurderszetel werd voorzien van een verstelbare lendensteun voor meer comfort tijdens lange ritten. Het gaat weliswaar om een manuele hendel in plaats van een elektrische schakelaar, maar toch. We hadden ook de stellige indruk dat de stoelen zelf beter steunden.
Soepel en zachtZodra je begint te rijden, valt het op dat Renault ook werk heeft gemaakt van de geluiddemping. Het Franse merk heeft het in zijn persdossier over een betere isolatie van het dashboard en de deuren, dikkere ruiten (+11%) en een beter ingekapselde motor. Er dringen dus heel wat minder decibels het interieur binnen, zelfs op de snelweg, ongeacht de oorsprong ervan: motor, wind of banden.

Ook het weggedrag zorgt voor een gevoel van rust aan boord. Oneffenheden worden prima verteerd en de koets blijft relatief vlak in bochten, wat het welzijn van de inzittenden enkel maar ten goede kan komen. Een sprinter is deze Kangoo niet. Zijn motoren kwijten zich soepel en discreet van hun taak, maar missen in het geval van de benzineversies een beetje koppel om het tempo er vlot weer in te krijgen na een vertraging.
Mee met zijn connectivi-tijdOok hier doet het Renault Easy Link-infotainmentsysteem zijn intrede. Het is verkrijgbaar met een 8 duim groot scherm dat netjes in het dashboard werd geïntegreerd en via Android Auto en Apple CarPlay je smartphonescherm kan spiegelen. Handig is dat je niet alleen kunt telefoneren maar ook berichten beluisteren en dicteren.
De nieuwe Kangoo is ook verkrijgbaar met een inductielader met een vermogen van 15 watt en een verstelbare smartphonehouder die links of rechts van het stuur kan worden vastgeklikt. Een andere praktische technologie is de handenvrije contactkaart van Renault. Het voertuig wordt ontgrendeld wanneer de kaart nadert (op minder dan 1 meter van de deuren) en vergrendeld wanneer de bestuurder van het voertuig wegwandelt met de kaart in zijn zak of tas.
Van digitale sleutels die je via je smartphone kunt delen is nog geen sprake. Wel kun je je Kangoo met een app op stand monitoren.
Veiligheid vooropRenault heeft dit keer niet bespaard op veiligheid. De nieuwe Kangoo beschikt vanaf het eerste uitrustingsniveau over ledtechnologie voor de voor- en achterlichten. Voorts zijn er veertien rijhulpsystemen standaard, zoals een adaptieve snelheidsregelaar met automatische stop-startfunctie
. Die regelt de snelheid van de wagen en houdt een vooraf gedefinieerde veiligheidsafstand tot de voorligger aan. Bij voertuigen met een automatische versnellingsbak kan het systeem de auto in files tot stilstand brengen en weer laten vertrekken.
Het actieve noodremsysteem (AEB) kan fietsers, voetgangers en voertuigen herkennen en waarschuwt de bestuurder bij een dreigende aanrijding. Het remt de wagen af of levert extra remdruk wanneer de bestuurder niet hard genoeg op het rempedaal gaat staan.
Diesel, benzine, elektrisch Gezien de gezinsroeping van de Kangoo zullen de meeste Kangoos allicht aangedreven worden door een benzinemotor. Klanten hebben de keuze tussen twee versies van hetzelfde 1.3 TCe- blok: de instapper levert 100 pk, de krachtigste versie 130 pk. De CO2-uitstoot van deze vierpitter begint bij 151 g/km, wat zich in Vlaanderen in een BIV van zo’n € 384 vertaalt en een jaarlijkse verkeersbelasting van 170 euro met zich meebrengt.
Veelrijders kunnen kiezen uit drie vermogensversies van dezelfde 1.5 Blue DCi: 75, 95 of 115 pk. Net als bij de benzines kun je als optie voor een gerobotiseerde zevenbak gaan (EDC) voor meer comfort en een optimale efficiëntie. Tegen het jaareinde volgt ook een elektrische versie.
In een segment dat een trouwe schare fans heeft, blinkt de Kangoo nog steeds uit door zijn praktische inrichting en zijn ruime interieur. Hij voegt er voor het eerst ook een hele rist kenmerken aan toe die hem net zo veilig, geconnecteerd en comfortabel maken als een echte personenwagen. De juf is tevreden. De Kangoo mag een bank vooruit.