Test

© JLR

KORT GETEST: Range Rover Sport P510e: vette plug-inhybride op alle niveaus

24 maart 2023
Door Dieter Quartier

Je ziet de nieuwe Range Rover Sport nog maar mondjesmaat rijden, maar het orderboekje bij de importeur zit propvol. Deze luxe SUV weet dan ook een weergaloos rijcomfort en een onnavolgbare interieursfeer te paren aan een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer in het geval van de plug-inhybride, die nog steeds 100 procent aftrekbaar is voor de snelle beslissers. 

Weinigen zullen het oneens zijn met de stelling dat de nieuwe Range Rover Sport er erg clean uitziet. Meer bewerkstelligen met minder lijnen: dat is de kern van Land Rover’s nieuwe vormtaal. De voorzijde brengt misschien weinig vernieuwing, maar achteraan is het ontwerp best markant. De gesculpteerde achterklep is getooid met een ononderbroken lichtsignatuur met led-oppervlaktechnologie – een primeur op een productiewagen. 

De zuivere lijnen van het koetswerk worden nog versterkt door de verzonken deurgrepen, die vanzelf uitklappen als je het voertuig nadert met de sleutel op zak, en de verborgen sierlijst op de gordellijn. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 – een waarde die gezien mag worden in dit segment.  

Onnavolgbaar interieur 

Het minimalistische design van de nieuwe Range Rover Sport wordt doorgetrokken in zijn volledig nieuwe interieur. Je kijkt uit over een strak dashboard en wordt als bestuurder omhuld door enerzijds een massief deurpaneel en anderzijds een hoge, schuin aflopende middenconsole. De materialen staan op een uitzonderlijk hoog niveau. Dat mag ook wel gezien het gepeperde prijskaartje, zeker in het geval van onze testwagen (de P510e Autobiography).Range Rover Sport P510e autonieuws 0008

De ergonomie is er flink op vooruitgegaan ten opzichte van de vorige Sport. Het Pivi Pro-aanraakscherm is nu 13,1 duim groot en is niet langer geïntegreerd in het dashboard, maar staat erop. Daardoor moet je je rechterarm minder ver uitstrekken om het aanraakscherm te bedienen. Ook de afzonderlijke bediening voor de airco met fysieke draaiknoppen gecombineerd met digitale toetsen is een verademing. 

De software kan overigens levenslang worden geüpdatet en uitgebreid met nieuwe functies. Haalt het systeem het niveau van BMW’s OS 8? Neen, maar de graphics, snelheid en connectiviteit staan wel op punt. 

Dorstige krachtcentrale

De P510e – het getal slaat op het systeemvermogen – combineert een drukgevoede zescilinder op benzine met een 105 kW sterke elektromotor. Hij gaat er desgewenst als een speer vandoor (van nul naar honderd kan-ie in een Porsche-tergende 5,4 seconden), al weegt hij leeg 2,8 ton. Een deel van de oorzaak voor het hoge gewicht ligt bij de batterij van liefst 38,2 kWh bruto, waarvan je er netto 31,8.kunt gebruiken. 

Range Rover Sport P510e autonieuws 0004

Die flinke accu zou goed moeten zijn voor een elektrisch rijbereik van 113 kilometer volgens de WLTP-norm. Reken in de praktijk op 80. Efficiënt kun je dat bezwaarlijk noemen: als je het omrekent, kom je op een elektronendorst van haast 40 kWh/100 km. Ter vergelijking: met de volledig elektrische Mercedes EQS SUV 580 4Matic zaten we op zo’n 30 kW/h100 km.

Een deel van de verklaring schuilt in de zwaarlijvigheid van de Range, maar het zou ons niet verbazen mocht het hoge verbruik ook toe te schrijven zijn aan het gebrek aan proactieve energierecuperatie. Terwijl de recente plug-inhybride en elektrische Audi’s, BMW’s en Mercedessen allemaal kunnen rekenen op intelligente software die de auto vanzelf energie doet terugwinnen bij het naderen van een voorligger, een bocht, een agglomeratie, enzovoort, is de Range Rover Sport gespeend van dit soort technologie.

Intelligent chassis

Los daarvan maakt de nieuwe Range Rover Sport gebruik van de meest gesofisticeerde en uitgebreide chassissystemen die ooit op een Land Rover werden gemonteerd. De optionele vierwielsturing garandeert bovendien een uitzonderlijke wendbaarheid bij lage snelheden en extra stabiliteit bij een hoger rijtempo. Je brengt de Sport dan ook moeilijk van de wijs. Hij inspireert bijzonder veel vertrouwen en ook dat draagt bij tot het rijcomfort.

Wat de geluiddemping betreft: die staat op een hoog niveau, maar toch hoor je de wind meer fluiten dan bij sommige concurrenten bij courante snelwegsnelheden. Die concurrenten kunnen dan wel niet rekenen op het fluweelzachte karakter van een zespitter op benzine, die het beste van zichzelf geeft dankzij de soepele en alerte achttrapsautomaat. 

Geen instapversie

De P510e is enkel verkrijgbaar als Autobiography (€ 141.300) of als nog rianter aangeklede First Edition (€ 145.200). De uitrusting laat dan ook niets te wensen over. Dat neemt niet weg dat je nog volop in de optielijst kunt duiken om er een échte limousine voor op het terrein van te maken die helemaal op jouw smaak is afgestemd.

De door Land Rover gehanteerde tarieven zijn hoe dan ook pittig. Voeg daarbij de hoge operationele kosten – energie, banden, onderhoudskosten – en je krijgt een kostenplaatje dat hem het privilege maakt van directieleden. Of je zijn hoge aankoopprijs vertaald ziet in een hoge restwaarde, dat valt nog te bezien gezien de wijzigende fiscaliteit voor plug-inhybrides. Het feit dat hij schaars is, speelt hoe dan ook in zijn voordeel.

Range Rover Sport P510e autonieuws 0002 De Range Rover Sport P510e is een plug-inhybride SUV van superlatieven. Zijn hoge gewicht ten spijt zet hij puike prestaties neer, maar de gebruikskosten zijn dan ook navenant. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Elektrisch rijbereik

  • Prestaties

  • Raffinement

  • Exorbitante prijs

  • Hoog gewicht

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.