Test

© Range Rover

KORT GETEST: Range Rover P460e: voor wie de BMW X5 50e maar wat minnetjes vindt

05 juli 2023
Door Dieter Quartier

Is een ‘gewone’ grote SUV genre BMW X5, Audi Q7 of Mercedes GLE op een of andere manier ontoereikend en wil je toch plug-inhybride rijden? Dan ben je aangewezen op de Range Rover. Hij heeft het rijk voor zich, maar komt hij tegemoet aan de verwachtingen die hij met zijn hoge prijskaartje schept? 

Met zijn gladde, monolithische design onderneemt de Range Rover geen enkele poging om zijn flinke afmetingen (hij is dik vijf meter lang, ruim twee (!) meter breed en 1,87 meter hoog) te verbergen. Dat willen zijn klanten ook niet. Laten we wel zijn: je koopt een Range om gezien te worden.  autotest test Range Rover P460e autonieuws 6

Maar waarom nog? Om zijn uitzonderlijke comfort, zijn weergaloze interieursfeer en zijn onweerlegbare terreincapaciteiten. Of toch in theorie: weinig ‘Rangers’ verlaten de gebaande paden. Op de keper beschouwd zijn al zijn geavanceerde chassistechnologieën – en dat zijn er heel wat – parels voor de zwijnen. Of voor de luxepoezen, zo je wil. De regelknop voor de aandrijfprogramma’s zal 99,9 procent van de tijd gewoon in de “auto”-stand staan… 

Klauter aan boord

autotest test Range Rover P460e autonieuws 4Wie klein van gestalte is, moet letterlijk aan boord klimmen om plaats te nemen achter het flinke lederen stuurwiel. Eens gezeten kijk je uit over een strak dashboard en word je geflankeerd door enerzijds een massief deurpaneel en anderzijds een hoge, schuin aflopende middenconsole. De materialen staan op het niveau dat je mag verwachten in deze budgetklasse.autotest test Range Rover P460e autonieuws 3

Het Pivi Pro-aanraakscherm van het infotainment is 13,1 duim groot en staat los op het dashboard. Daardoor moet je je rechterarm minder ver uitstrekken om het te bedienen. De software kan overigens levenslang worden geüpdatet en uitgebreid met nieuwe functies. Het systeem blijkt voldoende intuïtief, al moet je soms wat menu’s doorlopen om op je bestemming te geraken. 

’t Is het gewicht, mijnheer

De P460e – het getal slaat op het systeemvermogen – combineert een heerlijke drukgevoede zescilinder op benzine met een 105 kW sterke elektromotor. Die laatste lijkt amper opgewassen tegen het 2,8 ton lichte lijf van de Range. Ter vergelijking: zelfs de Toyota Prius beschikt over 120 elektrische kW… Je mag dus niet te veel gas geven of daar is de verbrandingsmotor al. Het is dan ook bijzonder moeilijk om zuiver elektrisch te rijden met deze reus. 

We hebben de accu van onze testwagen, die bruto liefst 38,2 kWh kan opslaan en netto 31,8 kWh kan afgeven, vier maal volledig opgeladen tijdens onze testperiode en verstookten daarnaast 55 liter benzine over een totaal parcours van 780 kilometer. Dat stemt overeen met een stroomverbruik van 16,3 kWh en een dikke zeven liter per honderd aan brandstof. Erg flatterend is die energetische balans niet. 

Een deel van de verklaring schuilt in de zwaarlijvigheid en stroomlijnhandicap van de Range, maar het gebrek aan proactieve energierecuperatie speelt ook een rol. Terwijl de recente plug-inhybride en elektrische Audi’s, BMW’s en Mercedessen allemaal kunnen rekenen op intelligente software die de auto vanzelf energie doet terugwinnen bij het naderen van een voorligger, een bocht, een agglomeratie, enzovoort, is de Range Rover gespeend van dit soort technologie.  

Matige comfortbalans

Het comforthoofdstuk dan. Je mag wel het een en het ander verwachten voor een dikke 140k, lijkt ons. En toch werden we niet van onze sokken geblazen. De geluiddemping is uitstekend, behalve op de snelweg. Daar dringt windgeruis toch duidelijk binnen in het interieur. De schokdemping weet oneffenheden grosso modo goed te dempen, maar je moet geen vliegendtapijtervaring verwachten. Allicht zijn de forse wielen hier mede debet aan.  autotest test Range Rover P460e autonieuws 2

Rijdynamisch komt hij heel zelfzeker uit de hoek dankzij de meest gesofisticeerde en uitgebreide chassissystemen die ooit op een Land Rover werden gemonteerd. De optionele vierwielsturing garandeert bovendien een uitzonderlijke wendbaarheid bij lage snelheden en extra stabiliteit bij een hoger rijtempo. Het stuurwiel is niet het zuiverste qua feedback, maar past bij de roeping van de auto. 

De rijassistentiesystemen waar je courant gebruik van maakt, stellen echt teleur. Zo is de rijstrookassistent vaak het noorden kwijt, waardoor hij tot vervelens toe het traject corrigeert terwijl dat niet nodig is. Ook de adaptieve cruisecontrol moet terug naar de tekentafel want hij reageert veel te laat op invoegend verkeer op je rijstrook, om dan brutaal de ankers uit te gooien. De Distronic van de Mercedes E-Klasse van twee generaties terug deed het al beter, zonder al die bijkomende sensoren of camera’s…  

Ruim een jaar wachten 

De P460e biedt je de keuze uit drie versies: SE, HSE en Autobiography. Welke je ook neemt, het is een dik jaar wachten om hem geleverd te zien. Het lijkt een beetje absurd om voor een auto van minstens € 144.140 over de verhouding prijs-uitrusting te spreken, maar de HSE lijkt ons de beste value for money te bieden. 

Hoe heerlijk de Range ook rijdt en hoe luxe hij ook aanvoelt, het prijssupplement ten opzichte van de concurrentie is louter rationeel niet te rechtvaardigen. Maar de Britten kunnen eigenlijk vragen wat ze willen: van concurrentie is geen sprake, want de BMW X7 en Mercedes GLS bestaan niet als plug-inhybride en bespelen lang niet hetzelfde luxeregister.    autotest test Range Rover P460e autonieuws 1

De Range Rover bevindt zich op een eenzame hoogte. Alleen heeft hij met zijn ‘analoge’ elektrische aandrijving en onbehouwen rijhulpsystemen een inhaalslag te maken om zijn gepeperde prijskaartje (enigszins) te verantwoorden. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Raffinement

  • Aankleding

  • Comfort

  • Exorbitante prijs

  • Teleurstellend elektrisch gedeelte

  • Frustrerende rijhulpsystemen

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 2.337,94 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 2104,72

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Range Rover P460e

  • Motor:
    Benzine, 6 cilinders, 2.997 cm³ + elektromotor
  • Overbrenging:
    8-trapsautomaat, 4x4
  • Maximum vermogen:
    338 kW / 460 pk (waarvan 105 kW elektrisch)
  • Maximum koppel:
    550 Nm
  • 0-100 km/h:
    5,7 seconden
  • Topsnelheid:
    225 km/h
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    16-19 g/km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 140.140
  • VAA:
    € 411,83 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100% (beperkt in tijd bij bestelling vanaf 1/07/2023)

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.