Test

© Porsche

KORT GETEST: Porsche Cayenne E-Hybrid: De laatste is de beste

16 mei 2023
Door Redactie

Sinds zijn lancering in 2002 zijn meer dan 770.000 exemplaren verkocht van de Cayenne. Het  onverwacht groot succes van de sportieve SUV luidde de wederopstanding van het Duitse sportwagenmerk dat inmiddels meer SUV’s dan sportwagens verkoopt. Met dank aan de Cayenne die zopas een ingrijpende upgrade heeft gekregen. 

 

Porsche bestaat dit jaar 75 jaar en is succesvoller dan ooit, zowel qua omzet als rendabiliteit. De basis van dit succes werd gelegd door iconische modellen zoals de 356 en 911 maar de continuïteit werd verzekerd door de Cayenne. De terreinwagen luidde in 2002 een nieuwe episode in de geschiedenis van de sportwagenspecialist in.  

Redder in nood

Het leek op vloeken in de kerk. In 2002 lanceerde Porsche een uit de kluiten gewassen SUV die een veel ruimer publiek kon aanspreken dan een traditioneel sportwagenmodel. Het was één van de vele initiatieven waarmee de toenmalige topman Wendelin Wiedeking het Duitse sportwagenmerk van de ondergang probeerde te redden. Midden van de jaren negentig verkocht Porsche immers minder dan 30.000 auto’s per jaar en leek het einde nabij. Vandaag verkoopt Porsche 300.000 auto’s per jaar waarvan 95.000 voor rekening van de Cayenne-modelreeks. 

Uitstekende allrounder 

Dat de nieuwste generatie Cayenne aan de Belgische pers werd voorgesteld op de dag dat Wolfgang Porsche, de kleinzoon van founding father Ferdinand Porsche, zijn 80ste verjaardag vierde, berust allicht op een toeval. test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0007

Dat het op die woensdag 10 mei in en om Kitzbühel zou hagelen en sneeuwen, was evenmin gepland maar voor autojournalisten een geschenk uit de hemel. Want dé ideale omstandigheden voor een terreinwagen met de genen van een sportwagen om zijn kwaliteiten te demonstreren. 

Op de kilometerlange klim over onverharde weg naar de Panorama Alm op 2.000 meter hoogte met stijgingspercentages tot 20 procent bewees de nieuwkomer op een overtuigende wijze dat hij op elk terrein bij de beste behoort. test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0019De 2,5 ton zware Cayenne klom met de lenigheid van een kat naar boven; ondanks de verraderlijke en bijwijlen spiegelgladde ondergrond liet hij op geen enkel moment twijfel opkomen aan zijn klimcapaciteiten. 

De Cayenne bewijst hier nogmaals mee dat hij benchmark is in zijn segment - op elk terrein superieur. Dat je als klant hiervoor het nodige kleingeld op tafel moeten leggen, weerhoudt almaar meer klanten er niet van om de overstap naar Porsche te maken. Als geen enkel ander slaagt Porsche erin om een zo ruim actieterrein te bestrijken.      

Afsluiter van een episode    

In afwachting dat de Cayenne full electric wordt, heeft die een ingrijpende facelift ondergaan die  veel verdergaat dan de gebruikelijke cosmetische opsmuk. Michael Schätzle, Vice President Product Line Cayenne, spreekt over de meest uitgebreide productupgrade uit de geschiedenis van het merk. “High-definition ledmatrixkoplampen bieden wegverlichting op maat van elke rijsituatie, een gloednieuw luchtkwaliteitssysteem filtert schadelijke stoffen uit de lucht in het interieur en voor het eerst beschikt de voorste passagier in een Cayenne over eigen 10,9 duim infotainmentdisplay. test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0028Dat geeft onder andere de prestatiegegevens weer, verschaft een aparte toegang tot de bediening van het infotainment en biedt, afhankelijk van de markt, de mogelijkheid om onderweg video’s te streamen. Een speciale folie zorgt ervoor dat de bestuurder dit display niet kan zien.”  

Knipoog naar de Taycan 

test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0026De aanpassingen zijn vrij radicaal en betreffen zowel het interieur als het exterieur, de aandrijving en de infotainment- en assistentiesystemen. Native apps zoals Spotify en Apple Music optimaliseren de connectiviteit. 

test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0033De meest in het oog springende modificatie is de nieuwe cockpit met een volledig 12,6 inch gebogen instrumentenbord met variabele weergavemogelijkheden dat zich uitstrekt over de volle breedte van het dashboard zoals in het geval van de Taycan. Voor een geoptimaliseerd head-up display moet een opleg worden betaald, wat onbegrijpelijk is voor een auto in die prijsklasse. test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0035Het nieuwe stuurwiel is overgenomen uit de 911, inclusief de draaiknop voor het instellen van de rijmodus. De shift-by-wire versnellingspook is veranderd in een knop en bevindt zich nu rechts achter het stuurwiel. Daardoor is de middenconsole overzichtelijker wat de functionaliteit en het gebruiksgemak ten goede komen. 

test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0014Vooraan neemt de Cayenne de lichttechnologie over van de Taycan in de vorm van HD-Matrix-LED-koplampen met telkens vier LED’s. Twee high-definition driedimensionaal vormgegeven achterlichten en een nieuwe achterbumper met geïntegreerde nummerplaathouder kenmerken het design van de nieuwkomer. De ontwerpers en designers hebben bewust naar aanknopingspunten met de Taycan en Macan gezocht. test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0006

Nog een woordje uitleg over de nieuwe lichtarchitectuur. Ledmatrixkoplampen zijn standaard, de HD-ledmatrixkoplampen zijn een optie. De twee high-definition modules met meer dan 32.000 pixels per koplamp herkennen andere weggebruikers en om hen niet te verblinden wordt het licht van de grootlichtstand met pixelprecisie gedimd. De helderheid van de modules kan in meer dan 1.000 stappen worden geregeld, afhankelijk van de rijsituatie. 

Het nieuwe luchtkwaliteitssysteem gebruikt predictieve navigatiesystemen om tunnelingangen op het traject te detecteren en regelt automatisch de luchtcirculatie. Optioneel detecteert een sensor het niveau van fijnstofdeeltjes in de lucht om ze, zo nodig, meerdere keren door een fijnstoffilter te leiden. Een ionisator verwijdert bovendien ziektekiemen en verontreinigende stoffen uit de lucht, wat een verademing betekent voor wie last heeft van allergieën.

Meer vermogen en meer comfort 

Porsche rust de Cayenne af fabriek uit met een ophanging met stalen veren inclusief PASM (Porsche Active Suspension Management). Nieuwe schokdempers met 2-kleppentechnologie verhogen zowel de rijprestaties als het comfort en dat in alle omstandigheden. Als optie is ook een nieuwe adaptieve luchtvering met 2 kamer-/2-kleppentechnologie leverbaar die het vooral het rijcomfort naar een nog hoger niveau tilt. De ophanging zorgt voor een duidelijker verschil tussen de verschillende rijmodi. 

De Cayenne debuteert met drie verschillende motorversies. In de Cayenne S vervangt een krachtige 4.0-V8-biturbomotor (474 pk en 600 Nm) de bekende V6. De V8 is zowel verkrijgbaar in de SUV als in de SUV Coupé en garandeert een topsnelheid van 273 km/u. In 4,7 seconden spurt die van 0 naar 100 km/u. 

In de instapversie vinden we een verbeterde versie van de 3.0-V6 turbomotor (353 pk en 500 Nm) terug. Die vormt ook de basis voor de aandrijflijn van de Cayenne E-Hybrid, in combinatie met de nieuwe elektromotor ontwikkelt die 176 pk, of 30 pk meer dan voorheen. Het gecombineerd vermogen bedraagt nu 470 pk. De batterij met een capaciteit van 25,9 kWh garandeert een elektrisch WLTP-bereik van 90 kilometer, het reële bereik schommelt rond de 75 kilometer. Een geïntegreerde oplader van 11 kW verkort de oplaadtijd tot minder dan 2,5 uur, ondanks de toegenomen batterijcapaciteit. 

Het belangrijkste nieuws is evenwel dat de CO2-uitstoot van de Cayenne E-Hybrid nu 44 g/km bedraagt waardoor die ook in de toekomst van fiscale aftrekken kan genieten, op voorwaarde dat die voor 1 juli 2023 wordt gekocht. 

Een en ander is in ons land niet in dovenmansoren gevallen. Volgens woordvoerster Catherine Van Geel worden de medewerkers in de Porsche centers overstelpt met aanvragen voor een offerte en proefrit. “Sinds de lancering midden april hebben meer dan 600 kopers de nieuwe Cayenne gekocht, in 99 procent van de gevallen gaat het om de Cayenne E-Hybrid. 60 procent kiest voor de SUV-versie. Alles wijst erop dat wij afstevenen op een nieuw verkooprecord.” 

Overtuigend op en naast de weg 

Voor de eerste kennismaking met de Cayenne PHEV had Porsche een bochtig en bergachtig parcours  in Oostenrijk uitgestippeld dat door de winterse neerslag de nodige concentratie en rijvaardigheid vereiste maar achteraf veel genoegdoening opleverde. test autotest Porsche Cayenne E Hybrid autonieuws 0021

Want hoewel de nieuwe generatie veel gelijkenis vertoont met de vorige, rijdt die gewoon nog beter en dat zowel op als naast de weg. Met name de Cayenne E-Hybrid combineert zeer sportieve prestaties en uitstekend rij- en veercomfort met een lage CO2-uitstoot waardoor die ook als bedrijfswagen financieel interessant is – ondanks het hoge prijskaartje van € 112.589 voor de SUV en € 115.836 voor de Coupé. Voor de Cayenne S moet € 117.057 of € 122.733 (Coupé) worden betaald. De goedkoopste Cayenne kost € 97.907 en € 102.324 (Coupé) maar gezien het fiscale voordeel dat de hybrideversie oplevert, zal de ‘gewone’ versie weinig kopers vinden.    

De laatste Cayenne met verbrandingsmotoren is zonder twijfel de beste. Hoewel die uiterlijk niet veel verschilt van de vorige generatie tilt de ingrijpende upgrade de nieuwkomer naar een nog hoger niveau zowel op het vlak van luxe, comfort en prestaties als van puur rijplezier. Last but not least: de Cayenne E-Hybrid is ook fiscaal zeer interessant.    

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Prachtig afgewerkt interieur
  • Krachtige aandrijflijn
  • Ruim en comfortabel
  • Dure opties
  • Zwaargewicht

Technische gegevens

Porsche Cayenne E-Hybrid

  • Motor:
    3.0i V6 + elektromotor
  • Overbrenging:
    Automaat - vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    470 pk (Gecombineerd)
  • Maximum koppel:
    650 Nm (Gecombineerd)
  • 0-100 km/h:
    4,9 seconden
  • Topsnelheid:
    254 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    21,8 kWh (Netto)
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    44 g/km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 112.589
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.