De Mercedes EQS is een echte recordauto. Hij heeft niet alleen de laagste luchtweerstand van alle productieauto’s en de grootste batterij van alle momenteel verkrijgbare EV’s, hij raakt er ook nog eens het verst mee. Althans in het geval van de EQS 450+, het middelste model uit het gamma van Mercedes’ elektrische luxelimo.
Collega Dieter Quartier reed nog voor de marktintroductie al met de EQS 580. Dat was tot de komst van de eerste volledig elektrische AMG-afgeleide, de EQS 53 4MATIC+ met tot 761 pk en 1.020 Nm het voorlopige topmodel. De EQS 580 doet het met twee elektromotoren, 524 pk (385 kW) en 855 Nm. Onze EQS 450+ heeft één elektromotor van 333 pk (245 kW) en 565 Nm. Die ligt achterin en drijft de achterwielen aan, net als die van het nieuwe instapmodel EQS 350 (292 pk en 568 Nm).
Druppelvorm voor recordrijbereik
Mercedes positioneert de EQS als de elektrische S-Klasse, maar het koetswerkontwerp verschilt toch fundamenteel van dat van de klassieke limousine van het merk. Opvallend is de druppelvorm van de EQS, die ook geen klassiek kofferdeksel heeft maar wel een vijfde deur en aan de voorzijde opvalt door zijn volledig gesloten front. Alles aan het koetswerkontwerp stond in het teken van een zo laag mogelijke luchtweerstand, wat leidde tot een record-Cx van slechts 0,20, momenteel de laagste waarde op een productieauto. Mercedes doet daarvoor geen beroep op camerabuitenspiegels zoals Honda met de e of Audi op de e-tron, omdat de winst qua luchtweerstand en dus elektriciteitsverbruik tenietgedaan wordt door het meerverbruik van de benodigde elektronica en schermen die de spiegels vervangen.
De EQS 450+ gebruikt dezelfde lithium-ionbatterij van maar liefst 111,7 kWh (waarvan 107,8 bruikbaar) als de 580, de grootste in de huidige serieproductie, en puurt daar in het beste geval (op de EQS 450+ AMG Line met de standaardvelgen) een opmerkelijke 729 kilometer WLTP-rijbereik uit. Geen enkele productiewagen doet vandaag beter.
Tijdens onze testperiode, waar we toch regelmatig aanzienlijke afstanden aflegden, hebben we nooit meer dan de helft van de batterijlading nodig gehad, terwijl ze indien nodig met een gelijkstroomlader aan 200 kW kan worden opgeladen. Die 200 kW is in tegenstelling tot de stroomlijn, de batterijgrootte en het rijbereik echter geen recordwaarde, want de Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Audi e-tron GT en Porsche Taycan doen met hun 800 voltarchitectuur en laadsnelheden tot 270 kW nog beter en ook de Tesla Model 3 kan tot 250 kW snelladen.
We verbruikten over onze testperiode met koud weer en heel wat snelweg gemiddeld 25,7 kWh/100 km, wat bij de nuttige batterijgrootte van 107,8 kWh betekent dat je er in die omstandigheden dus minimaal 420 km ver mee raakt, maar nog een stuk verder bij hogere temperaturen en wanneer je de eco-aanwijzingen van de auto volgt en niet overdrijft met de acceleraties en lange snelwegritten. In ieder geval is het rijbereik-argument als reden om geen EV te kopen bij de EQS niet langer van toepassing.
Indrukwekkend hyperscreen
Het plaatsaanbod vooraan is royaal en als bestuurder heb je een bovengemiddeld groot stuurwiel in handen dat voorzien is van Mercedes’ aanraaktoetsen van de nieuwe generatie, die wat ons betreft toch minder handig zijn dan de oudere exemplaren.
Het MBUX-Hyperscreen met de drie grote schermen die onder één afdekplaat over de hele boordplank gespreid worden is momenteel enkel verkrijgbaar (standaard) op de EQS 580, door het gebrek aan halfgeleiders, maar was wel gemonteerd op onze 450+.
Het is een echte meerwaarde, vooral dan voor wat betreft het centrale gedeelte, waar je uitkijkt op een grote, heldere kaart en mooie visuals en op elk moment door Mercedes’ Zero Layer-techologie slechts één aanraking verwijderd bent van het juiste submenu. Een echte meerwaarde dus, wat niet echt geldt voor het derde scherm dat zich voor de passagier bevindt en meer een gimmick dan een echt nuttige toevoeging is, maar dat was ook al zo op de Porsche Taycan die daar ook mee uitpakt.
De gebruikte materialen zijn over het algemeen van een zeer goede kwaliteit, net als de asssemblage, maar sommige details doen wat goedkoop aan, zoals de achterzijde van de hoofsteunen van de voorstoelen. De koffer is door de vijfde deur erg makkelijk belaadbaar en is met een inhoud van 610 liter met de achterbank rechtop ook erg ruim.
Prinsheerlijk comfort, maar…
Het comfort aan boord wordt gekenmerkt door een ongeziene zachtheid van de ophanging, die oneffenheden als een vliegend tapijt uitvlakt, en vooral ook door de stilte in het interieur. Nooit reden we met een auto die stiller was dan deze EQS. De voorstoelen zitten goed, maar toch net wat minder dan de Multicontour-exemplaren uit de S-Klasse, maar dan zijn we echt over dé referentie aan het spreken.
De inzittenden achterin zijn echter minder goed af. Op dat vlak kan de EQS de S-Klasse dan ook niet evenaren. Door de batterij onder de vloer moeten de achterpassagiers hun knieën hoger optrekken dan in de S-Klasse en ook de zitting van de achterbank is korter, terwijl de hoofdruimte er beduidend minder riant is, door de aflopende daklijn van de EQS. Misschien is de situatie anders wanneer voor het Executive Rear Seats Pack (vanaf € 6.292) wordt geopteerd, maar dat was op onze testwagen niet voorzien. Wie zich door een chauffeur laat rijden zal hoe dan ook beter af zijn met de S-Klasse dan met de EQS. Voor wie zelf rijdt is dat zeker niet zo, want de EQS rijdt voortreffelijk.
Zijn wegligging is voorspelbaar en veilig, de achteras wordt nooit overmand door het vermogen en het koppel van de elektromotor en de prestaties zijn ook op deze versie met 333 pk ruimschoots voldoende om met andere snelle EV’s mee te kunnen. Hij sprint van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden en haalt een top van 210 km/h.
Door de meedraaiende achteras (standaard tot 4,5° en op onze auto als optie van € 1.573 tot 10°) keer je de nochtans 5,32 meter lange EQS op een zakdoek en moet je echt wennen aan de kleine draaicirkel. Ook het parkeren wordt zo aanzienlijk eenvoudiger. Je vergeet er gewoon de omvang van de auto door. Knap van Mercedes.
Prijs vergelijkbaar met S-Klasse
De EQS speelt in dezelfde prijsklasse als de “echte” S-Klasse. Zo vraagt Mercedes voor de plug-inhybride S 580 e in korte uitvoering (510 pk) € 130.801 inclusief btw en moet de S 450 met zijn drie liter grote zescilinder en 367 pk € 116.281 kosten zonder opties. De EQS 450+ kost als Luxury Line standaard € 120.153 en de EQS 580 (524 pk) € 158.873. Met de opties van het “Launch Edition”-pack en nog wat ander moois op ‘onze’ 450+ kwam die uit op € 145.175. Het voordeel van de EQS is natuurlijk zijn volledige fiscale aftrekbaarheid, waardoor hij zelfs bij een aanzienlijk hogere catalogusprijs dan een S-Klasse op benzine of diesel (niet de plug-in) hoogstwaarschijnlijk toch voordeliger zal zijn in de berekening van de TCO.
Voor wie hem zelf bestuurt is deze EQS een heerlijke auto die op het niveau van de S-Klasse presteert. Als je echter gereden wordt blijft de S-Klasse de referentie. Binnen de categorie van de elektrische berlines gooit Mercedes met de EQS hoe dan ook hoge ogen. Het is een uitzonderlijk comfortabele en stille auto waarbij je op geen enkele manier toegevingen moet doen, want zijn rijbereik is dat van een auto met een verbrandingsmotor, net als de prestaties en de uitrusting. Achterin is het comfort wel beduidend minder dan vooraan.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.553,34 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.435,63
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853