Terwijl alle compacte premium cross-overs intussen zijn overgeschakeld op plug-inhybride technologie, blijft Lexus met de gefacelifte UX vasthouden aan de full hybrid aandrijving. De grootste vernieuwing schuilt vanbinnen.
Lexus wil doodgraag een jonger publiek aanspreken. Dat is niet gelukt met de CT zaliger, een vreemd gelijnde hatchback die na een langgerekte carrière roemloos op pensioen werd gestuurd. De UX – voor Urban Cross-over – moest in 2019 voor de grote ommekeer zorgen. Of hij daarin geslaagd is? Volgens Lexus wel, al kun je bezwaarlijk zeggen dat hij op Europese wegen een ‘courant zicht’ is geworden.
Hoe dan ook wisselt de faceliftversie het geweer niet van schouder. De UX is en blijft een hippe stadsjongen die zijn strakke designerkleren liever niet vuilmaakt. Deze coupé-SUV verkiest boulevard-cruising boven avontuurlijke weekendjes met het gezin. Daarvoor is en blijft hij te krap achterin en qua kofferruimte. 320 liter is nog steeds niets om over naar huis te schrijven.
Weg met de trackpad
Aan de buitenzijde moet je al heel goed kijken om de veranderingen te zien. Niet zo aan de binnenzijde: daar trekt een sterk verbeterd multimediasysteem meteen de aandacht. Het display staat ook 143 mm dichter bij de bestuurder. Waarom? Simpel: Lexus heeft de (door sommigen vervloekte) trackpad op de middenconsole ingeruild voor aanraakschermtechnologie. Wat ons betreft is dit een gunstige evolutie. Het nieuwe systeem biedt een snellere respons, een intuïtievere bediening en meer functionaliteit.
Cloud-gebaseerde navigatie is overigens standaard, terwijl de duurdere versies ook een ingebed navigatiesysteem hebben voor gebieden waar er geen datacommunicatie mogelijk is. Lexus maakt ook trots gewag van de nieuwe smartphone-app, waarmee je op afstand de portieren kunt vergrendelen of ontgrendelen en de klimaatregeling bedienen. Zo vertrek je ’s ochtends nooit nog met een ijskoude auto. Wel moet je er de uitlaatgassen en decibels bijnemen: de benzinemotor slaat aan om warmte te creëren.
Hybrid as usual
Over de aandrijving kunnen we kort zijn: er is niets gewijzigd. De hybride groep van de vierde generatie wordt nog steeds gevormd door een 112 kW sterke tweeliter-viercilinder met een hoge compressieverhouding (14:1) en een elektromotor van 80 kW. Samen kunnen ze maximaal 135 kW op de voorwielen loslaten. In het geval van de E-Four zorgt een bijkomende e-motor van amper 5,3 kW op de achteras voor ‘enige’ vierwielaandrijving, zonder de sprintprestaties te verbeteren.
De manier waarop deze krachtbronnen samenwerken wordt bepaald door de fameuze e-CVT-automaat, die de verbrandingsmotor hoog in de toeren jaagt als je vlot wilt optrekken. Eens op kruissnelheid wordt die motor te slapen gelegd of zelfs helemaal uitgeschakeld en keert de rust aan boord terug. Prettig? Dat is het nog steeds niet, maar de deugdelijkheid van het systeem is buiten kijf. Bij een normale rijstijl en een gemengd parcours duik je probleemloos onder de 5,5 liter per 100 km.
Handling van een hatchback
Wat de UX250h positief onderscheidt van zijn concurrenten, is zijn lagere zwaartepunt. Hier geen hoge SUV-zithouding zoals in de Volvo XC40, maar het gevoel dat je in een knusse hatchback zit. Het stuur ligt prettig in de hand en geeft voldoende feedback. De schokdempers zijn op comfort getuned, maar toch blijft het koetswerk mooi vlak als je wat gezwinder de bocht in duikt.
Veeleisende bestuurders kunnen terecht bij de F Sport-uitvoering, die standaard voorzien is van Lexus’ Adaptive Variable Suspension (AVS). Dit systeem reageert op signalen van de stuursensor, giersnelheidssensor en lineaire G-sensoren om de dempingskracht voortdurend aan te passen. Dit leidt tot een betere chassisrespons en minder rolneiging.
Ambitieuze prijzen
Lexus afficheert een instapprijs van € 42.590. Voor een compacte auto als deze is dat een smak geld en er zijn bovendien nog redelijk wat lacunes in de uitrusting. Je moet minstens upgraden naar de F Sport Design (€ 46.390) om bijvoorbeeld over mistlichten vooraan, een regensensor (!), dakrails en parkeersensoren rondom te beschikken. Individuele opties kun je niet bestellen, zelfs geen parkeercamera met geleidelijnen of een dodehoekmonitor. Bij Lexus is de uitrusting steeds versiegebonden.
Zijn grootste concurrent is ongetwijfeld de Audi Q3 Sportback, die zich eveneens profileert als een elegante coupé-cross-over met sportieve toetsen. Die kost in 35 TFSI S-Tronic-livrei € 39.390. Ter verdediging schermt de Lexus UX250h met een actieve veiligheidsuitrusting om u tegen te zeggen. Adaptieve cruisecontrol met automatische snelheidsverlaging in bochten, Emergency Steering Assist, Intersection Turning Assist, enzovoort: alles is inbegrepen.
Of dit zal volstaan om het pleit te winnen? We twijfelen eraan. Maar misschien kan de tien jaar waarborg de twijfelaars over de streep trekken.
De Lexus UX250h is beter beslagen dan ooit en pakt uit met heel wat valabele argumenten. Als gezinswagen schiet hij tekort, maar hij zal ongetwijfeld een gevoelige snaar raken bij de rijpere, stijlgevoelige yup.
Afwerking en materialen
Handling van een hatchback
10 jaar waarborg
Kleine koffer
Stevige prijzen
Fiscaal niet zo interessant
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 775,06 ex btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 948,88
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853