Test

© Ford

KORT GETEST: Ford Ranger 3.0 240 pk: fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel-SUV

24 augustus 2023
Door Dieter Quartier

Anno 2023 overstijgen de meeste pick-ups het louter utilitaire. De Ford Ranger is geen uitzondering op de regel. In Platinum-livrei hoeft hij zelfs op haast geen enkel vlak onder te doen voor de chicste SUV’s, met voor de zelfstandige een interessant fiscaal plaatje als kers op de taart. 

 

Vroeger, toen de regen nog zuur was en het gat in de ozonlaag hemelsbreed, kocht je een pick-up om ermee te sleuren en materiaal in te pleuren. Vandaag zie je vooral stoere jongens en meisjes achter het stuur van zo’n terreinwagen-met-laadbak, die eerder in hun dromen dan in de praktijk avontuurlijke offroadritten maken. Het lifestyle-aspect is belangrijker geworden dan de werkpaardcapaciteiten, getuige ook de luxe uitrusting van de jongste creaties. test autotest autonieuws Ford Ranger 3.0 240 pk fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel SUV 10

De ‘wildgroei’ van vette pick-ups die zich de jongste vijftien jaar manifesteerde, was een doorn in het oog van de Belgische fiscus, die miljoenen euro’s aan BIV en verkeersbelasting aan zijn neus zag voorbijgaan. Ze werden immers beschouwd als licht vrachtvoertuig, ook voor particulieren. Daar stak men in Wallonië in 2022 een stokje voor, in 2023 gevolgd door Vlaanderen. Gedaan dus met “belastingontwijking” met een pick-up, die voortaan in beide landsgedeelten als personenwagen belast wordt indien hij door een particulier wordt aangeschaft.

Van nul tot dik € 13.000 BIV

Hoeveel je dan als particulier aan belastingen betaalt voor de nieuwe Ford Ranger met drieliter-V6 op diesel? Door zijn CO2-uitstoot van 266 g/km krijg je in Vlaanderen een misselijkmakende BIV-rekening voorgelegd van niet minder dan € 13.249. Voeg daarbij nog een jaarlijkse verkeersbelasting van € 1.471 en je begrijpt dat de Ranger bij ons een exotische verschijning zal worden.

Ook in Wallonië, waar zo’n pick-up nog enigszins te ‘verantwoorden’ valt in bepaalde regio’s, is het voor de particulier huilen met de pet op. Door de ecomalus mag je een BIV-afrekening verwachten van € 7.457, alsook een jaarlijkse uitnodiging tot betaling van € 980 voor het gebruik van de wegen. Minder dan in Vlaanderen, maar wellicht afschrikkend genoeg.

Heb je een ondernemingsnummer, dan liggen de kaarten helemaal anders. Dan kun je een pick-up immers wel nog als licht vrachtvoertuig inschrijven. Je betaalt dan nul euro BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting, die berekend wordt op de maximaal toegelaten massa, bedraagt € 180 in Vlaanderen en ei zo na € 149 in het zuidelijke landsgedeelte.

“Voeg daarbij nog de btw-recuperatie en fiscale aftrekbaarheid van maximaal 100 procent en je begrijpt dat zo’n luxe pick-up wel eens de fakkel zou kunnen overnemen van de grote diesel-SUV bij de ondernemers, met name zij die geen boodschap hebben aan een plug-inhybride.”

Pick-up, de nieuwe SUV

Voorwaarde is natuurlijk dat de pick-up een comfort- en uitrustingsniveau kan bieden dat op zijn minst in de buurt komt van dat van een SUV. Dat was klaarblijkelijk de ontwikkelingsdoelstelling van de Ford Ranger Platinum. test autotest autonieuws Ford Ranger 3.0 240 pk fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel SUV 16Deze topversie is uitgerust met elektrisch bediende, geventileerde stoelen, een automatische parkeerfunctie, adaptieve cruisecontrol, een 360-gradencamera, 10 Bang&Olufsen-luidsprekers, enzovoort. Het infotainment bedien je via een megatablet, zoals in de Mustang Mach-E. test autotest autonieuws Ford Ranger 3.0 240 pk fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel SUV 14

Ook de ophanging is redelijk comfortabel voor een pick-up, de bladveren op de achteras ten spijt. De Ranger leek ons minder hard afgeveerd dan de VW Amarok Aventura die we eerder dit jaar konden testen en die technisch haast identiek is. De Ranger valt ook redelijk te pruimen op de snelweg, waar hij natuurlijk wel moet vechten tegen de wetten van de fysica. 

Een litertje meer of minder

De Platinum wordt enkel geleverd in combinatie met de krachtigste diesel, een 3 liter grote V6 die hier 244 pk en 600 Nm op de vier wielen zet. Accelereren gaat heerlijk vlot dankzij de tientrapsautomaat, die de motor binnen het ideale werkingsgebied houdt en zich vooral onderscheidt door zijn soepele schakelovergangen. Wel voel je dat je niet met een pluimgewicht op pad bent. Twee en een halve ton, dat steek je niet zomaar weg.test autotest autonieuws Ford Ranger 3.0 240 pk fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel SUV 11

De hoogste verhouding helpt het verbruik te drukken bij hogere snelheden, maar je moet niet hopen om minder dan 11 liter per honderd kilometer te stoken. De geblokte carrosserie en de laadbak vangen natuurlijk veel wind. Maar dat zal de koper misschien worst wezen: ook de brandstof is immers 100 procent aftrekbaar. Ter vergelijking: de plug-inhybride SUV ziet zijn benzine- en dieselkosten beperkt tot 50 procent. 

Laadbak plus hardtop = SUV

Eigen aan een pick-up is natuurlijk de laadbak, die hier 1,564 meter lang en minstens 1,206 meter breed (tussen de wielkasten) is. Zo kun je moeiteloos een Europalet laden met daarop tot een ton aan gewicht. test autotest autonieuws Ford Ranger 3.0 240 pk fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel SUV 08Handig voor wie een bizon als huisdier wil, bijvoorbeeld. De laadbak kan ook afgeschermd worden met een (dure) elektrische rolhoes, die je met de afstandsbediening kunt openen en sluiten. Moet je wel eerst de herkauwer laten uitstappen.

Vanzelfsprekend is er ook een (nog duurdere) hardtop beschikbaar, waarmee deze pick-up visueel meer aansluit bij een ‘SUV’ en tegelijk het laadvolume biedt van een kleine bestelwagen. Wel moet je kunnen leven met het gebrekkige zicht rondom en de forse afmetingen. Zonder parkeersensoren en -camera’s is er geen beginnen aan. Ondergrondse parkeergarages zijn steeds een uitdaging. Maar was het geen avontuur dat je zocht?test autotest autonieuws Ford Ranger 3.0 240 pk fiscaal interessant alternatief voor de dikke diesel SUV 02

Een dikke 50k exclusief btw voor een full option 4x4 met een dikke V6-diesel: het is een aanbieding die sommige zakelijke SUV-rijders als muziek in de oren klinkt. Je moet op comfort- en uitrustingsvlak niet al te veel water bij de wijn doen. Of je er veel sympathie mee oogst, dat is een andere vraag.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • SUV-waardige prestaties

  • Moderne uitrusting

  • Praktische capaciteiten

  • Verbruik

  • Gewicht

  • Formaat

Technische gegevens

Ford Ranger 3.0 240 pk

  • Motor:
    V6 diesel, 2.990 cc
  • Overbrenging:
    Automaat, 10 versnellingen, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    177 kW / 240 pk
  • Maximum koppel:
    600 Nm
  • Topsnelheid:
    180 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    11,2 l/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 61.044

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.