DS doet opnieuw een gooi naar een rol van betekenis in het segment van de premiumberlines, dat sinds oudsher gedomineerd wordt door de Duitsers. De DS 9 is zo groot als een BMW 5-Reeks, maar wil zich toch eerder meten met de A4 en consorten, terwijl hij uitpakt met het comfort van een S-Klasse.
Niets is zo moeilijk als een gloednieuw model positioneren op een markt die bijzonder behoudsgezind is en vasthoudt aan gevestigde waarden. PSA heeft dan ook heel goed nagedacht over de introductie van de DS 9, die met zijn wielbasis van 2.900 mm en totale lengte van 4,93 meter haast dezelfde afmetingen neerzet als de Audi A6. In plaats van de DS 9 te marketen als mededinger in het E-segment claimt PSA dat hij eerder gezien moet worden als een concurrent in het premium D-segment, waar de scepter gezwaaid wordt door de BMW 3-Reeks en de Mercedes C-Klasse.
Die zijn zo’n 20 centimeter korter en de afstand tussen hun wielassen is 5 à 6 centimeter kleiner. “Dat is de grote troef van de DS 9: hij is een flink stuk groter en biedt een veel riantere uitrusting. Andere USP’s zijn zijn raffinement, zijn uitzonderlijke design en de unieke klantenervaring die we met DS Automobiles aanbieden”, vertelde Bastien Schupp, Global Marketing Director DS Automobiles, tijdens de presentatie. Met andere woorden: voor de prijs van een naakte, kleinere 3-Reeks krijg je een riante DS 9. De vraag is natuurlijk of klanten in dit segment daadwerkelijk zouden gaan twijfelen en de sprong naar DS wagen.
Opvallend maar niet revolutionair
Qua uitstraling hoeft de DS 9 hoegenaamd niet onder te doen voor zijn premiumrivalen. In profiel valt de gelijkenis met de Peugeot 508 niet te ontkennen, maar vergis je niet: de Leeuw is een flinke 18 centimeter korter en tussen voor- en achteras biedt hij 11 cm minder ruimte. De achterportieren van de DS 9 zijn ook een stuk langer en maken er een heuse limousine van.
Zijn silhouet is vrij braaf – DS heeft niet geprobeerd een nieuw type auto te creëren, zoals Citroën dat met wijlen de revolutionaire DS 5 trachtte – maar in de snuit zitten heel wat designtoetsen die er iets bijzonders van maken. Het handelsmerk van DS-design is het diamantmotief, dat terugkomt in het radiatorrooster en de ledkoplampen. Opvallend is ook de dikke chroomstrip die zich van snuit tot voorruit als een dikke centrale nerf over de motorkap uitstrekt.
Nog meer chroom vind je in de achterflank, waar een soort gekromde sabel de achterlichtunits ondersteunt en in de koffer doorloopt. De kont doet daardoor des te meer denken aan een coupé. Bovenaan de C-stijlen zitten zogenaamde “DS cornets”: de verchroomde hoorns die met hun geïntegreerde lichten letterlijk knipogen naar de oer-DS uit de jaren vijftig.
Nieuw en toch herkenbaar
De statige en tegelijk gesofisticeerde look van de koets wordt in het interieur weerspiegeld door chique materialen, leuke designtoetsen en een groot centraal display voor het infotainment. De meeste zaken worden dus digitaal bediend, maar gelukkig zijn er ook nog fysieke toetsen. Die ogen knap en voelen aangenaam aan – zeker de exemplaren op de middenconsole. DS heeft duidelijk carte blanche gekregen om van het dashboard iets unieks te maken, maar toch komen bepaalde PSA-ingrediënten duidelijk bovendrijven.
Een voorbeeld is het infotainment, dat zich zonder meer van zijn taak kwijt en wat werd opgeleukt, maar zich qua snelheid, graphics en ergonomie niet onderscheidt van dat van de Peugeot 508 en dus niet kan tippen aan de recentste systemen uit Duitsland. Ook de bedieningssatelliet voor de cruisecontrol links onder het stuur werd overgenomen. Jammer, want je moet hem op de tast bedienen. Ook stellen we ons vragen bij de plaatsing van de schakelaars voor de elektrische ruiten. Die staan op de middenconsole, net als bij een Mercedes W124 uit de jaren 80.
Op het risico als muggenzifter beschouwd te worden: in de toerenteller staat het woord “Motortoerent-al”, waarbij de “al” naar de tweede regel werd verwezen. Een schoonheidsfoutje waaraan ongetwijfeld een mouw kan worden gepast via een over-the-air software-update.
De ultieme reiswagen
Los daarvan is het bijzonder aangenaam toeven in de DS 9. In de Rivoli-versie met Opera-pack wordt de cabine bekleed met nappaleder zover het oog reikt. Op de stoelen – met ingebouwde verwarming, koeling en massage voor- en achterin – zie je een erg bevallig horlogearmbandmotief, terwijl de deurpanelen en het dashboard getooid gaan met fraai stikwerk.
Het oog wordt dus verwend, maar ook de andere zintuigen hebben geen reden tot klagen. Waar de DS 9 werkelijk mee scoort, is zijn comfort. Om te beginnen is het interieur muisstil. Er dringen haast geen rol- of windgeluiden binnen en enkel als je de benzinemotor opjaagt, geraken er wat minder aangename decibels tot tegen je trommelvlies. Daarnaast zijn de stoelen een zegen voor je bips en je rug. Je zou zo tot het zuiden van Frankrijk willen rijden in deze DS 9. Ook het verbluffende filteringsvermogen van de ophanging nodigt uit tot reizen. Een S-Klasse met luchtvering is het nec plus ultra, maar deze veel bescheidener Fransoos verteert kasseien, dwarsnaden en snelheidsremmers haast met net zoveel gemak.
Het geheim? DS Active Scan Suspension, die standaard is op alle versies. De frontcamera scant de weg en past in 150 milliseconden de stugheid van de schokdempers aan. Zijn er oneffenheden in het verschiet, wordt de demping versoepeld. Neem je een bocht, dan zetten de dempers zich schrap om het koetswerk goed te ondersteunen. Wat ons betreft is dit systeem veel overtuigender dan de Progressive Hydraulic Cushions van bijvoorbeeld de Citroën C5 Aircross.
Enkel als plug-inhybride
Op de meeste Europese markten wordt de DS 9 enkel als E-Tense aangeboden. Als plug-inhybride dus, met naar keuze een vermogen van 225 pk (voorwielaandrijving) of 360 pk (vierwielaandrijving). Wij konden met de E-Tense 225 rijden en die past perfect bij de eerder gezapige roeping van de DS 9. Het aandrijfgeheel is intussen genoegzaam bekend van PSA-producten als de Opel Grandland X, de Peugeot 3008/5008/508 en de voorgenoemde Citroën C5 Aircross.
In een notendop: de thermische aandrijving wordt verzekerd door een 180 pk sterke 1.6 PureTech-viercilinder, de elektrische push komt van een 100 pk krachtige elektromotor die in de achttrapsautomaat zit geïntegreerd. De batterij is 11,9 kWh groot en zorgt voor 48 emissievrije kilometers volgens de WLTP. De CO2-uitstoot bedraagt minstens 33 g/km volgens diezelfde norm, wat de DS 9 fiscaal aantrekkelijk maakt voor zowel werkgever als werknemer.
De rekening klopt
DS vraagt minstens € 54.999 inclusief btw voor de DS 9. Voor die prijs krijg je de Performance Line, die de fabriek sowieso verlaat met items als actieve ledkoplampen, stoelverwarming, navi, een boordlader van 7,4 kW, een actieve rijstrookassistent, de gestuurde schokdempers, 19-duimers en een elektrische bestuurdersstoel met geheugen.
Voor € 4.000 extra heb je de Rivoli, die je verwent met zaken als een actieve cruisecontrol, massage en een lederen interieur. Voor de ultieme wow-beleving is er het Opera-pakket (€ 4.800) dat het interieur omtovert tot een viplounge met nappaleder, alcantara voor het plafond, massagezetels achterin, geguillocheerd aluminium op de middenconsole en een glazen panoramadak.
Als we DS mogen geloven, moet dit aanbod klanten kunnen overtuigen die een BMW 320e Berline overwegen (plug-inhybride 2-liter benzine, 204 pk). Die kost naakt € 49.200. Voorlopig zijn er in het premium D-segment geen andere echt vergelijkbare auto’s: van de nieuwe Mercedes C-Klasse is er nog geen PHEV-variant en van de huidige A4 hoeven we die niet meer te verwachten. De BMW 520e kost dan weer € 58.200 zonder opties. De plug-inhybride Audi A6, Mercedes-Benz E-Klasse en Volvo S90 zijn een stuk krachtiger en duurder.
De rekening lijkt dus te kloppen voor de DS 9 E-Tense 225. Toch stellen we ons de vraag of het niet eerder de VW Passat GTE en Skoda Superb iV-rijders zijn die interesse zullen hebben in deze premium Fransoos. De Duitser en de Tsjech kosten beiden zo’n € 48.000 zonder opties. Dat laat nog zevenduizend euro ruimte om de uitrusting gelijk te trekken…
De DS 9 E-Tense heeft alle troeven in huis om zakelijk te scoren, terwijl hij het emotionele aspect evenmin verwaarloost. Of deze ultracomfortabele, chique limousine zijn stempel kan drukken op het B2B-segment, dat zal voor een groot stuk afhangen van zijn leaseprijs, die vooral restwaardegedreven is. Een vluchtige blik op de leasetarieven leert dat het op dat vlak wel snor zit. Wij zouden er alvast niet rouwig om zijn om onze grijze wegen wat opgefleurd te zien door Franse klasse.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing
Verbluffend comfort
Luxueuze, riante binnenruimte
Fiscaal aantrekkelijk
Matig infotainment
Ergonomische keuzes
DS | 9 E-Tense 225 |
Motor: | 1,6 benzine 4 cil. + elektromotor |
Overbrenging: | Automaat, 8 versnellingen |
Maximumvermogen: | 165 kW /225 pk gecombineerd |
Maximumkoppel: | 360 Nm |
0-100 km/h: | 8,3 sec |
Topsnelheid: | 240 km/h |
Gemiddeld testverbruik: | niet gemeten |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 33 – 35 g/km (WLTP) |
Catalogusprijs incl. btw: | € 54.990 |
Fiscale aftrekbaarheid: | 100% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853