We reden een goed jaar geleden al met de X3 M Competition en vonden dat een indrukwekkende en prijzige SUV. Dat we hetzelfde vinden van de gefacelifte X4 M Competition die technisch identiek is zal u dan ook niet verwonderen.
Wie moeite heeft met het design van de X4 verdient begrip. Het is – ook wat ons betreft – niet moeders mooiste. Maar gelukkig is de X3 er nog. Die gebruikt dezelfde basisingrediënten voor een minder controversieel uiterlijk en is dan ook het perfecte alternatief voor de X4. Daarmee kunnen we het hoofdstukje over smaken die verschillen al meteen afsluiten.
Aangepast maar niet veranderd
De facelift van de X4 zorgde voor andere velgen, nieuwe koplampen en een herwerkt radiatorrooster dat gelukkig nog niet zo buitenmaats is als dat op andere recente BMW’s. Ook de voorbumper werd aangepast en binnenin is er een aangepast infotainmentsysteem en een nieuw centraal display terwijl ook het dashboard herwerkt werd. Het knappe sportstuur met de M1- en M2-sneltoetsen die je naar wens kan programmeren om de auto meteen in zijn sportiefste instelling te gooien bleef bewaard.
De allergrootste troef van de X4 M Competition is en blijft zonder twijfel zijn S58-drieliter zescilinder turbo. Die motor maakt van de M3 en M4 weergaloze sportwagens en is hier niet minder indrukwekkend, met onder de motorkap van de Competition 510 pk en 650 Nm aan koppel (480 pk en 620 Nm op de X4 M zonder “Competition”-bijvoegsel). Het moet ongetwijfeld de meest begeesterende zescilinder-in-lijn op de markt zijn, en al het goede dat we er al over te melden hadden bij de test van de M3 Competition kan hier dan ook één op één overgenomen worden.
Snelste BMW “X” ooit
Met die - met wat hulp van het audiosysteem mooi klinkende - zescilinder sprint de nochtans 2.085 kg zware X4 M Competition in niet meer dan 3,8 seconden naar de 100 km/h, wat nog eens 0,3 seconden sneller is dan de al niet misse optrektijd van de pre-faceliftversie. Wat een cijfer…
Wie voor het M Driver’s Pack betaalt en BMW zo nog wat extra marge bezorgt kan de begrensde topsnelheid van 250 km/h optrekken naar een indrukwekkende 285 km/h. Met die cijfers is deze X4 M Competition voorlopig trouwens de snelste BMW “X” ooit.
Bij ons -al bij al normale- gebruik op de openbare weg (we reden er niet mee op circuit) verstookte de X4 M Competition 11,5 l/100 km aan E5-benzine. Geen verrassing, wel een aderlating.
Geen 2WD-modus
Alle pk’s en newtonmeters vinden hun weg naar het asfalt via de vier aangedreven wielen die onafhankelijk van elkaar gestuurd worden door BMW’s xDrive-vierwielaandrijving en het M Active-differentieel. Wie de voorwielen volledig wil uitschakelen zal naar de M5 of de M4 of M3 moeten uitwijken, want de X4 beschikt in tegenstelling tot die modellen niet over een 2WD-modus. Dat is ook helemaal niet erg, want we moeten een kat een kat durven noemen en erkennen dat een zware en hoge SUV als deze X4 zich veel minder leent tot gooi- en smijtwerk met een dwarsgaande achterzijde dan een gestrekte berline als de M5 en zeker de M3 die er ook met louter achterwielaandrijving is. Het is trouwens ook niet zo dat de X4 M altijd fantasieloos door de bochten gaat, want met de M Dynamic Mode van de stabiliteitscontrole is wel degelijk een gedoseerde portie overstuur mogelijk.
Los van de zuivere prestaties – die zoals we al zegden indrukwekkend zijn – is de X4 M Competition geen M3 of M4 op hoge poten. Zijn gripniveau is ontzagwekkend, hij is supersnel, efficiënt en verrassend wendbaar voor zo’n grote en zware SUV, maar biedt niet dezelfde sensaties en beleving als een M3 of M5. Daar zijn de vrij beperkte feedback van het stuur en het hoge zwaartepunt – ondanks de knappe controle van koetswerkbewegingen en het amper overhellen in de bochten – toch debet aan.
Best comfortabel
We waren best aangenaam verrast door de anders afgestelde ophanging van de gefacelifte X4 M. Terwijl we die bij de X3 M Competition echt wel hard vonden wanneer we hem gewoon op de openbare weg tegen een gezapig tempo reden, valt dat bij deze nieuwe uitvoering veel beter mee. Het comfort is dan ook meer dan degelijk te noemen, en de twee inzittenden voorin zitten werkelijk voortreffelijk in de prachtige M-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun en verlicht M-logo.
Als X4-eigenaar moet je wat inboeten aan praktische bruikbaarheid ten opzichte van wie met een X3 rijdt. Hoewel het plaatsaanbod even goed is, en de beenruimte ook voor grote volwassenen probleemloos voldoet is de hoofdruimte achterin minder riant. De koffer van 490 liter is wel praktisch genoeg om de bagage van een gemiddeld gezin te verstouwen maar doet dat toch net wat minder goed dan die van de X3.
De X4 M Competition kost € 101.200 in basisuitvoering. Daarin zit € 4.000 voor de upgrade naar de Competition-uitvoering. Dat zijn basisprijzen, dus met de nodige opties loopt de rekening nog verder op. Wie daar problemen mee heeft behoort – zoals je wel kan denken – niet tot de doelgroep van BMW.
Wie zich blindstaart op de prijs, het verbruik op de net wat minder praktische kenmerken van de X4 M Competition vindt ongetwijfeld elders zijn gading. Wie verzot is bijzondere stijl van een coupé-SUV en graag de krachtigste en snelste BMW “X” van het moment heeft zal dan weer blij zijn met deze X4. Verwacht je echter niet aan een auto zoals de M3 of M4. Die laatsten zijn echte sportwagens, dit is en blijft een tweetonner op hoge poten.
Schitterende zescilinder turbomotor
Minder harde ophanging dan voorheen
Indrukwekkende verschijning
Looks vallen niet overal in de smaak
Prijskaartje (aankoop en fiscaal)
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853