Eigenaars van de huidige 3-Reeks kunnen opgelucht ademhalen: de snuit en de kont van het model werden slechts in beperkte mate aangepakt. Hier geen bevertanden en iele ledstroken, maar vrij potige lichtblokken die zeshoekige nieren omarmen. De voorbumper vertoont onderaan zijdelingse luchtinlaten in winkelhaakvorm – een designthema dat ‘op zijn kop’ terugkeert in de achterbumper. Die rekt de aanblik uit in de breedte, net als de ranke L-vormige achterlichten.
Terwijl je vroeger nog kon kiezen tussen de versies Advantage, Sport Line, Luxury Line en M Sport, is het gamma voortaan beperkt tot twee smaken: standaard en M Sport. Het goede nieuws is dat de “M Shadow Line hoogglans” afwerking voor onder meer de ruitenframes altijd standaard is en dat de minimale velggrootte van 16 naar 17 duim steeg. Het slechte nieuws? Dat is er eigenlijk niet, tenzij je echt van chroom houdt, want dat is niet meer verkrijgbaar.
OS 8 en Curved Display
Het dashboard ondergaat een flinke evolutie: het wordt nu net als in de BMW i4 gedomineerd door een megabreed gebogen scherm. Of eigenlijk: twee schermen die naadloos in elkaar overlopen. Het klassieke instrumentenpaneel is vervangen door een 12,3 duim groot HD-display dat de keuze biedt uit talrijke weergavemodi. Het vloeit aan de rechterzijde over in een aanraakscherm van 14,9 duim.We schreven het al en willen het gerust voor je herhalen: dit is het nec plus ultra wat infotainment betreft. Een auto is heeft vandaag zoveel functies dat het een monsterlijke uitdaging is voor de constructeur om de interface gebruiksvriendelijk te houden. Toch zijn ze erin geslaagd bij BMW. Je moet veel minder zoeken, swipen en tappen dan bij sommige concurrenten en ook de spraakassistent helpt je een handje. De centrale iDrive-bediening is ook nog van de partij. In de praktijk gebruik je een mix van de diverse bedieningsmogelijkheden.
Opties te huur
Het brein achter de nieuwe cockpit heet BMW Operating System 8 en onderscheidt zich door zijn snelle werking, zijn instellingsmogelijkheden en zijn heldere graphics. Het opent ook de deur naar over-the-air updates, zodat je cockpit steeds actueel blijft. Het biedt BMW meteen ook de gelegenheid om bepaalde opties ‘te huur’ aan te bieden. Je betaalt er een abonnementsgeld voor en als je de optie in kwestie niet meer gebruikt, kun je hem gewoon ‘opzeggen’.
Dit nieuwe businessmodel lokt hier en daar minder positieve reacties op. De hardware van de opties wordt immers ingebouwd in de fabriek. Waarom moet je dan nog extra betalen om ze te kunnen gebruiken? Het gaat om zaken als stoel- en stuurwielverwarming, grootlichtassistent, adaptieve ophanging en camera- en sensorgestuurde rijhulpsystemen. Het maakt ook het leaseverhaal en de restwaarde-inschatting wat complexer.
Altijd achttrapsautomaat en flippers
De tijd van de überpersonalisatie bij de premiummerken ligt achter ons. Ook BMW heeft gesnoeid in het aanbod om zoveel mogelijk zaken te standaardiseren. Dat geldt niet alleen voor de uitrusting, die vaak in thematische packs wordt gegroepeerd, maar ook voor het aandrijfpalet. De manuele zesbak is met pensioen gestuurd en voortaan wordt de dienst dus altijd uitgemaakt door de achttrapsautomaat van ZF.Dat is verre van een straf. Hij lijkt steeds je gedachten te lezen en valt haast nooit op een inopportuun schakelmoment te betrappen. De sturing van deze automaat zo bij de tijd dat ze zelfs rekening houdt met de gegevens van het navigatiesysteem en de snelheidsregelaar. Via de diverse rijmodi (van Eco Pro tot Sport) kun je trouwens zijn gedrag beïnvloeden. Wil je het heft helemaal in eigen handen nemen, dan kun je de voortaan standaard meegeleverde paddles aan het stuurwiel hanteren.
Diesel voor de die-hards
Ongeveer de helft van de BMW’s die vandaag worden ingeschreven bij ons, zijn voorzien van een laadpoort. Verwonderlijk is dat niet: het is en blijft een fleetmerk en bedrijven kiezen vandaag massaal voor de fiscale voordelen van een plug-inhybride of volledig elektrische auto. Bij de vernieuwde 3-Reeks heb je trouwens de keuze uit de 320e en de 330e, al dan niet met xDrive-vierwielaandrijving. De 320d Touring, het voorwerp van deze test, staat vandaag zodanig op punt dat je hem op geen schoonheidsfoutje kunt betrappen. Hij is bijzonder goed geluidgedempt en vol van inborst. Hij houdt wel van een sprintje, maar kan ook erg zuinig uit de hoek komen. De Mild Hybrid-technologie zorgt voor een ongemerkte opstart na een fase van coasten of regeneratief remmen en drukt het verbruik in en rond de stad. Wie zijn best doet, duikt onder de 4,5 l/100 km. Maar wat vermag dit fraaie cijfer tegen de fiscale hamer? De aftrekbaarheid is beperkt tot 54 procent door de CO2-uitstoot van minstens 132 g/km.
Beter uitgerust, maar niet riant
Wie toch wil dieselen, kan voor € 48.900 een 320d Touring op zijn oprit hebben staan. De prijs van de facelift-3 is dus flink verhoogd, maar je krijgt voortaan wel standaard een automatische airconditioning met drie zones, een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, het uitgebreide opbergpakket en Park Distance Control (PDC) met sensoren voor- en achteraan, bovenop de ‘Shadow Line hoogglans’, de schakelpaddles aan het stuur en de BMW Live Cockpit Navigation Plus met BMW Maps-navigatiesysteem. Voor een bedrijfsauto zou dit zonder meer kunnen volstaan.Wat wij nog zouden toevoegen? Om te beginnen de Kit M Sport (€ 4.400), die de onmisbare sportstoelen en visueel pimpende addenda omvat en de restwaarde flink aandikt. Blijft er nog budget over? Dan graag het Entertainment Pack (€ 1.180) met daarin een draadloze smartphoneoplader, een audio-upgrade, sfeerverlichting vanbinnen en geluiddempend glas. Het Comfort Pack van € 2.430 (stoelverwarming, sleutelloze toegang, elektrische stoelbediening, lendensteunregeling bestuurder) maakt het plaatje compleet. Voor een kleine 60k ben je dus gesteld (sic).
Wat goed was, werd nog beter. Wat duur was, werd niet goedkoper, maar aan de basis wel beter uitgerust. Wie wil dieselen, heeft aan de 320d een uitmuntende, zij het fiscaal niet langer interessante keuze.
Fluwelen diesel
Digitaal aan de top
Rijkere basisuitrusting
Prijzige opties
Uitgedund gamma
Fiscaal oninteressant
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 896,76 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1111,53
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
BMW | 320d Touring |
Motor: | Diesel, 4 cilinders, 1.995 cm3 |
Overbrenging: | Automaat, 8 versnellingen |
Maximumvermogen: | 140 kW / 190 pk |
Maximumkoppel: | 400 Nm |
0-100 km/h: | 7,2 s |
Topsnelheid: | 229 km/h |
Gemiddelde CO2-uitstoot: | 132 - 150 g/km |
Catalogusprijs incl. btw: | € 48.900 |
VAA: | € 392,4 / maand |
Fiscale aftrekbaarheid: | 50-54% |
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853