Test

TEST: hogerop met de nieuwe Mazda 2

28 februari 2015
Door Redactie
Mazda is op wereldvlak een relatief kleine constructeur maar dat is geen beletsel om in enkele domeinen toonaangevend te zijn. De nieuwe Mazda 2 is daar een sprekend voorbeeld van. 
Mazda wil dit jaar 30 procent meer auto’s verkopen in ons land. CEO Matthias Syleghem legt de lat bewust hoog en houdt voornoemde target voor realistisch. Hij verwijst daarvoor naar de reeks nieuwe modellen die er zit aan te komen. Tot 2010 vloog Mazda onder de vleugels van Ford en was het aangewezen op de knowhow en goodwill van de Amerikaanse autogigant, die niet meteen bekend staat als een voorbeeld van technologische vernieuwing. 

Eyecatcher

Na de Mazda 3 is het nu de beurt aan de 2-reeks om het merk een boost te geven. Waren de eerste en tweede generatie nog een kloon van de Ford Fiesta, dan draagt de derde generatie de signatuur van de eigen ingenieurs en designers. En wat blijkt? De vijfdeurs hatchback op het nieuwe Mazda-onderdeel is zonder meer een knappe verschijning, mét een snuit die zeer herkenbaar is én niemand onberoerd laat. Dat geldt ondertussen trouwens voor de meeste Mazda-modellen. 

De koplampen met ‘led’ technologie geven aan dat het Mazda menens is met zijn belofte te blijven inzetten op innovatieve toepassingen in een segment waar nochtans iedere euro telt. Matthias Sylzghem: “Wie zijn onze klanten? Dat zijn trendgevoelige mensen die op zoek zijn naar een modern ogende auto die gebruikmaakt van de allernieuwste technologieën op het vlak van aandrijving, veiligheid, comfort en duurzaamheid. Is het product ok en worden hun verwachtingen ingelost, dan zijn die ook bereid een redelijke prijs te betalen. Ons objectief is dus niet de goedkoopste op de markt zijn, maar wel de meest attractieve met modellen en technologieën die het verschil maken.” 

Met die boodschap in het achterhoofd hebben we de nieuwe Mazda 2 aan een eerste roadtest onderworpen. Wij reden proef met de 75 en 115 pk sterke benzinemotoren, waarbij die laatste krachtbron niet zal worden aangeboden op de Belgische markten. Voor ons land beperkt het motoraanbod zich tot een 75 en 90 pk sterke benzinemotor en 105 pk sterke dieselkrachtbron, gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De zes-trapsautomaat is enkel verkrijgbaar in combinatie met de 90 pk-sterke benzinemotor. Voornoemde motoren maken gebruik van de SKYACTIV-technologie, zijn voorzien van een Stop & Startsysteem en voldoen aan de euro 6-norm. Een eerste indruk is dat de motoren minder zijn afgestemd op sportief dan wel op een zuinig rijden.   

Wat nog opvalt zijn de goede afwerking en het voor dit segment hoge kwaliteitsniveau van de gebruikte materialen – met als kers op de taart een head-up display die nuttige gegevens in de voorruit projecteert. Het groot multimediascherm met navigatiefunctie wordt bediend via een draaiknop op de middenconsole. Het inpluggen van een iPhone via bluetooth gebeurt vlot en snel, wat maakt dat handenvrij telefoneren of je eigen muziek beluisteren een makkie is. Een minpunt is wel dat het grote multimedia- en 3D-navigatiesysteem niet verkrijgbaar zijn  op de minst krachtige modellen. Mazda kiest hier voor een andere weg dan zijn concurrenten. 

De nieuwe Mazda 2 is 14 cm langer dan zijn voorganger wat maakt dat er meer plaats is voor passagiers en bagage, maar een ruimtewonder is hij desondanks niet geworden. 

Conclusie: voor een vanaf prijs van € 12.990 is hij misschien wel de mooiste stadswagen op de markt. Op het vlak van afwerking en uitrusting zet hij een grote stap voorwaarts, maar qua prestaties en verbruik blijft hij beneden de (hoge) verwachtingen die gewekt waren door het overtuigend optreden van de Mazda 3 en CX 5. 

 

84
Aandrijving15/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 18/20
Prijs 17/20
 

Zeer elegante verschijning
Stijlvol interieur
Kwaliteitsvolle afwerking en materialen

Beperkt motorenaanbod
Makke prestaties
Klantonvriendelijke optiepolitiek

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.