Test

TEST: Fiat 500X: een Italiaan op hoge poten

05 april 2015
Door Redactie
De Fiat 500 is hét succesnummer van de voorbije jaren én redder in nood van de aangeslagen Italiaanse constructeur. Op iedere hoek van de straat zie je er wel eentje. De kunst bestaat erin om een vervolg te breien aan dit succesverhaal. Met de 500X onderneemt Fiat een stap in de goede richting. 
Wereldwijde roeping

Als er nog roem te oogsten is en geld te verdienen, dan in het SUV-segment – van de compacte SUV’s tot de mastodonten. De nieuwe 500X – misschien wel de mooiste compacte SUV op de markt - wil een graantje meepikken.  

De nieuwe Fiat 500X rolt van de band in de gemoderniseerde SATA-fabriek in Melfi (Potenza) en wordt wereldwijd in meer dan honderd landen verkocht, waaronder de Verenigde Staten. Hij is leverbaar in twee verschillende uitvoeringen, als elegante 500X of als stoere 500X Cross. Die laatste is voorzien van een meer terreingerichte looks en technologie met extra stevige bumpers, bodembescherming, dakdragers en speciale velgen.

Interieur 

Fiat heeft veel tijd en energie gestoken in het isoleren van de auto en dat heeft duidelijk effect opgeleverd. Voor zo'n robuuste auto zijn de gebruikte interieurmaterialen opvallend zacht. Vooral de bovenkant van het dashboard is eens niet van harde plastiek. Zoals gebruikelijk hebben de Italianen van het interieur een feestje gemaakt. Van de stoelen tot de vloermatten is er met oog voor detail aan gewerkt. Alles staat op de juiste plaats en is gemakkelijk te bedienen.

Motorenpallet 

De instapper die als Pop door het leven gaat heeft een 1,6 liter benzine met 110 pk onder de kap liggen en kost in zijn basisuitvoering € 16.500. Voor de benzinerijder is er nog een 1,4 Multiair met 136 pk. Je kan de voorwielen ook bedienen met 1,6 Multijet diesel met 115 pk en een CO2-uitstoot van 109 g/km. Wie het veld in moet heeft geen keuze, die moet de vierwielaangedreven 2,0 Multijet diesel aanvinken met 136 pk, standaard geleverd met een negentrapsautomaat. Een bijzondere eigenschap van de vierwielaandrijving in Fiats nieuwe cross-over is het gebruik van een achterasuitschakeling die energieverspilling door rolweerstand tegengaat wanneer de vierwielaandrijving niet nodig is. Zoveel technologie heeft een prijskaartje: € 28.950, wat aan de hoge kant is in dit segment van de markt.

Veiligheid

Diverse veiligheidsvoorzieningen worden standaard aangeboden op het 500X gamma, gaande van zes airbags (frontale, laterale en gordijnairbags), koplampen met dagrijlichten en mistkoplampen met hoekverlichting, bandendruksensor alsook een elektronische stabiliteitscontrole (ESC). Naargelang de versie kan de Fiat 500X ook standaard of als optie worden uitgerust met een rijstrookwaarschuwing en een dodehoekwaarschuwing, die de bestuurder helpen om aanrijdingen te voorkomen. 

UconnectTM-infotainmentsystemen

De 500X staat bol van hoogwaardige technologie. Zeker voor een compacte SUV is het uitrustingsniveau bovengemiddeld hoog. Fiat monteert UconnectTM-systemen met een 5"- of 6,5"-aanraakscherm, dat toegang geeft tot de radio, media, telefoon en de UconnectTM LIVE-diensten. Beide versies beschikken over een Bluetooth-interface, een AUX- en USB-ingang en spraakbediening. Het Uconnect Radio Nav 5''-systeem doet daar nog het navigatiesysteem TomTom 2.5D bovenop terwijl de Uconnect Radio Nav met 6,5"-scherm satellietnavigatie met 3D-kaarten biedt, evenals een progressieve routegeleiding en 'One Shot'-bestemmingsinvoer om adressen in één keer in te voeren met de spraakbediening.

Met behulp van het aanraakkleurenscherm geeft het systeem toegang tot alle belangrijke functies: van de analoge en digitale radio (DAB) tot alle belangrijke multimediabronnen (mediaspeler, iPod, iPhone, smartphone), die kunnen worden aangesloten op een USB- of AUX-ingang of via Bluetooth-streaming. Dat alles kan rechtstreeks beheerd worden met behulp van de toetsen op het stuur.

Het nieuwe Uconnect Live-systeem biedt ook de mogelijkheid om (via een aangesloten smartphone) de vele apps van het geïntegreerde systeem te gebruiken. Ze kunnen contact houden via Facebook en Twitter, miljoenen muziektracks beluisteren op Deezer en ruim 100.000 internetzenders beluisteren via TuneIn. Ook realtime nieuwsupdates van Reuters en informatie over verkeersproblemen, snelheidscamera's en weersvoorspellingen behoren tot de mogelijkheden dankzij de TomTom Live-diensten. 

Conclusie: de Fiat 500 X is een goed afgeveerde cross-over. Ook op de hobbelige Belgische wegen voelt hij goed aan. De 1,6 dieselmotor in onze testwagen past uitstekend bij de auto, is zuinig in verbruik en bezit voldoende power voor een sportieve rit. Een minpunt is de relatief hoge prijs voor de vierwielaangedreven versies.

 

85
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Duidelijke looks van de "500" familie
Uitrusting mogelijkheden 
Afwerking

Prijs voor de vierwielaandrijver


Deel op

Lees meer over

Video

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.