Oldtimers futureproof maken door hun verbrandingsmotor te switchen voor een elektrische aandrijving? Dat is intussen een gangbare praktijk, maar voor velen staat het gelijk met de ziel van de auto verkopen. In het geval van deze erg bijzondere Manta wekt het maar één gevoel op: enthousiasme! Zelfs in die mate dat Opel overweegt om de conversie daadwerkelijk op de markt te brengen. De Opel Manta GSe ElektroMOD weerspiegelt de fascinatie van een groeiende fan-community die klassieke auto's zoals de Manta transformeert in zogenaamde RestoMods met moderne technologieën en nieuw design. Het proces? Men neme een originele Manta, men strippe hem volledig en klede hem aan met moderne ledverlichting en een digitaal dashboard, men behoude de versnellingsbak en men koppele hem aan een elektromotor.
Elektrisch met manuele versnellingsbak Ja, je leest het goed: deze elektrische Manta heeft een manuele versnellingsbak – eentje met vier verhoudingen. Dat maakt het rijden met deze getransformeerde seventies-coupé erg bijzonder. Vertrekken doe je in tweede omdat de eerste versnelling veel te kort is voor zoveel koppel. Je hoeft niet te spelen met het koppelingspedaal om te vermijden dat je stilvalt: gewoon de koppeling laten komen, voetje van het pedaal en gas geven om te vertrekken.
De elektromotor levert 147 pk (108 kW) – wat 42 pk meer is dan de viercilinder die oorspronkelijk in de Manta lag – en 255 Nm vanaf de eerste omwenteling. Daarom is het zelfs mogelijk om de pook meteen in vierde te zetten en hem daarin te laten staan, zodat hij eigenlijk als een ‘automaat’ rijdt.
De lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 31 kWh, waardoor een gemiddelde actieradius van zo'n 200 kilometer mogelijk is. Net als bij de productie Opel Corsa-e en Opel Mokka-e, kan de Manta GSe ook remenergie terugwinnen en opslaan in de accu. Opladen kan via de boordlader van 9,0 kW.
Frankenstein Het concept werkt goed: je hebt de stille kracht van de elektromotor (hoewel ‘stil’ hier relatief is, want je hoort wel wat tandwielgeluiden uit de transmissie komen), de fun van het schakelen, het stevige stuurgevoel van een onbekrachtigde tandheugel en de wegligging ‘van toen’, al rust hij op zeventienduimers in plaats van de dertienduimers van weleer.
Ook het interieur is een magische mix tussen oud en nieuw. De uitstekende kuipstoelen komen uit de Adam S, het stuurwiel is van Petri. Het digitale dashboard werd overgenomen uit de nieuwe Mokka en vormt wonder boven wonder een harmonieus geheel met de rest van het interieur, dat riant bekleed is met zwart alcantara. Als je het zo bekijkt, is de Manta GSe het automobiele monster van Frankenstein, maar dan wel eentje zonder littekens. Sterker nog, ik zou de herboren Manta mooier durven noemen dan het origineel.
Productieversie Opel is naar eigen zeggen door heel wat mensen aangesproken met de vraag of ze de Manta GSe daadwerkelijk op de markt zouden brengen. De projectverantwoordelijke waar wij mee spraken, liet uitschijnen dat er diverse pistes worden onderzocht. Ze zouden de Manta ‘kant en klaar’ kunnen aanbieden ofwel een conversiekit ontwikkelen.
Hoeveel dat moet kosten, daar durft niemand uitspraken over doen. Bij gespecialiseerde ombouwers als Schilder moet je rekenen op zo’n € 25.000 voor een conversie van een VW Kever, waarbij je 44 kWh aan batterijen en een boordlader van 6,6 kW krijgt. Voeg daarbij de prijs van de Manta zelf, die vandaag tussen de € 15.000 en de € 25.000 zit, en je krijgt een totale kostprijs van zo’n 40 à 50k.