Test

© Mercedes

Exclusieve test: Mercedes-Maybach S 580 4MATIC: Definitie van overdaad

30 oktober 2022
Door Stijn Blanckaert
Overdaad schaadt? De nieuwe Mercedes-Maybach S-Klasse is een extreem voorbeeld van overdaad, maar schadelijk bleek die weelde toch niet echt, ontdekten we tijdens een exclusieve test met Mercedes’ langste en meest exclusieve limousine.


21C0305 023Vergeet de “gewone” S-Klasse met zijn lengte van 5,179 meter. Ook de lange versie van die nieuwe S-Klasse, die nochtans 11 cm langer is dan de gewone uitvoering en dus 5,289 meter meet is geen partij voor de langste aller Mercedes-limo’s. De wielbasis (en dus de totale lengte) van de Mercedes-Maybach S is namelijk nog eens 18 centimeter langer dan de lange S en meet zo niet minder dan 3,396 meter waardoor lange Jan zich in totaal over 5,469 meter uitstrekt. 21C0305 037Dat zoiets voor een zee aan beenruimte zorgt is logisch, dat je hem daarmee eerder moeilijk kwijtraakt in de stad of krappe parkeergarages is al even duidelijk. En daarmee beginnen we meteen met het enige echte nadeel van deze enorme limo: zijn bepaald onhandige formaat dat zich bij manoeuvres gelukkig wel deels laat compenseren door de meesturende achteras en het – in dit geval zeer nuttige – parkeerhulpsysteem en de camera’s rondom.

(Veel) meer dan een S-Klasse

Hoewel de Maybach ook een S-Klasse is, is dit zoveel meer dan een nog wat extra verlengde S. Zo is de Maybach de enige Mercedes die nog met een V12 geleverd kan worden, in de S 680 4MATIC (vanaf € 234.982), de eerste op de vier wielen aangedreven V12-auto van het merk. Die twaalfcilinder voegt met zijn 612 pk nog eens meer dan honderd pk toe aan de al niet onaardige 503 pk van onze S 580. Is zo’n V12 eigenlijk nodig? Neen, absoluut niet, maar er bestaat nog altijd een markt voor de nobelste aller verbrandingsmotoren en op een bepaald niveau spelen een paar tienduizend euro’s meer of minder gewoon niet de minste rol en is het uitgeven van de € 50.000 die Mercedes vraagt voor vier extra cilinders gewoon een kwestie van smaak en goesting.
21C0305 009Wij reden dus met de achtcilinder. Met een maximumvermogen van 503 pk (370 kW) en een koppel van 700 Nm, in combinatie met een EQ Boost 48-voltsysteem dat tot 20 extra pk’s en 200 bijkomende Newtonmeters levert gedurende korte periodes, is die vier liter grote V8 net wat minder krachtig dan in de Mercedes-Maybach GLS 600, waar hij 558 pk levert, maar dat verschil is niet meer dan academisch van aard, aangezien dergelijke vermogens hoe dan ook ruim volstaan om extreem vlot te zijn, al is dat zeker niet te verwarren met “sportief”. Want hoewel deze S 580 aan 4,8 seconden genoeg heeft voor de sprint naar 100 km/h en vanzelfsprekend ook verschroeiend snel kan hernemen doet de Maybach-bestuurder dat eigenlijk nooit. In de meeste gevallen is dat namelijk een privéchauffeur die vooral let op een zo soepel en schokvrij mogelijke rijervaring, waardoor de Sport-stand hier eigenlijk totaal overbodig is. 
21C0305 011Tijdens onze testperiode reden we onze limousine altijd in de Comfort-modus, en wanneer er passagiers aan boord waren in de specifiek voor de Maybach-modellen gecreëerde “Maybach”-setting waarin de sturing van de motor, de versnellingsbak en de ophanging volledig op ultiem comfort voor de achterste inzittenden is gericht. Verrassend genoeg tekenden we door die rustige rijstijl waar we ons overal aan de maximumsnelheden hielden en zeer omzichtig omsprongen met het gaspedaal over meer dan 750 kilometer een gemiddeld verbruik van amper 8,9 l/100 km op, wat zelfs een liter lager is dan wat Mercedes zelf opgeeft en te danken is aan de gedeeltelijke elektrificatie van het aandrijfgeheel.

Extreme luxe achterin

Terwijl je de Maybach S-Klasse voorin nog zou kunnen verwarren met een gewone S is er achterin geen twijfel mogelijk dat deze limousine nog eens een klasse hoger speelt dan de gewone S. 21C0305 060Zo beschikt hij over individuele Executive-fauteuils die niet alleen rug en billen, koelen, verwarmen en masseren, maar zelfs over een uitklapbare kuitenondersteuning mét massage en extra verwarmingselementen voor nek en schouders beschikken. 

Stel u dit even voor: je ligt languit achterin, terwijl je billen, rug en kuiten gemasseerd worden en je intussen van een glaasje Dom Pérignon nipt dat je net uit het opbergvak tussen de twee zetels achterin nam en vulde uit de fles die vlak eronder in de speciale koelkast lag te wachten. 21C0305 056Met het uitneembare tablet bedien je intussen de (aanraak)schermen op de rugleuningen van de voorstoelen (zodat je je niet voorover moet buigen om erbij te raken) en selecteer je je gewenste televisie- of radiozender, of klap je je werktafeltje uit om wat e-mails te beantwoorden op je laptop.

Dat is het leven van oliesjeiks, miljardairs en staatshoofden, en we mochten enkele dagen ervaren wat opulente luxe precies betekent. Geloof ons, het went snel. 

Details maken het verschil

Uiterlijk onderscheidt de Maybach-uitvoering van de S-Klasse zich niet alleen door zijn extra lengte, maar ook door de mogelijkheid om voor een tweekleurige lak met scheidingslijn te opteren. Die wordt met de hand aangebracht in een uiterst verfijnd proces dat in totaal een volle week in beslag neemt. 21C0305 035De prijs van die lakkeuze? € 15.125. Andere uiterlijke verschillen zijn bijvoorbeeld de specifieke motorkap met verchroomde vin in het midden, het Mercedes-Maybach radiatorrooster met verticale chromen ribben en de merknaam bovenaan en verder ook het Maybach-merklogo op de C-stijl. De extreem lange achterdeuren kunnen elektrisch geopend en gesloten worden en kunnen zelfs vanaf de bestuurdersplaats bediend worden, wat de gefortuneerde eigenaars ongetwijfeld weten te waarderen. 

Extreem stil, of net extreem luid

De stilte aan boord is – wat had u gedacht? – buitengewoon. De geluidsisolatie is natuurlijk extreem uitgebreid en het dubbelgelaagd glas rondom dempt alle ongewenste buitengeluiden twee keer zo goed als klassieke ruiten. Bovendien is de Maybach voorzien van actieve rijgeluidcompensatie waarbij tegenfase-audiosignalen via de speakers stilte creëren. Maar uiteindelijk hebben we maar even van die stilte genoten, omdat we nog meer plezier puurden uit de werkelijk verbluffende Burmester 4D-surroundhifi (1.750 Watt) van onze testwagen waarbij zelfs in de stoelen luidsprekers ingebouwd zijn om je helemaal onder te dompelen in de muziek. Zelfs aan erg hoge volumes blijft het geluid van de 31 speakers loepzuiver en de uitstekende afwerkingskwaliteit van het interieur zorgt er op die momenten ook voor dat geen enkel onderdeel van de auto ongewenst gaat trillen of rammelen. Een indrukwekkende geluidservaring die met € 6.413 wel allesbehalve goedkoop is maar waar wij altijd voor zouden tekenen als we in dit segment mochten shoppen. 
21C0305 063Wie op absolute discretie gesteld is zit achterin dan wel mooi uit het zicht, achter getinte ruiten met elektrische zonwering aan de binnenzijde, maar de auto zelf valt bovengemiddeld op in het straatbeeld. Als je naar de aankleding van de Maybach-modellen kijkt zie je dat ze zijn afgestemd op de smaak van rijkelui uit andere continenten, waar een overdaad aan blingbling als goede smaak wordt gezien. Niet dat deze Maybach niet smaakvol is, maar de gemiddelde Europeaan heeft het allemaal liever wat minder opzichtig.
21C0305 013Wie denkt dat een Maybach S-Klasse weinig kan toevoegen aan een “gewone” S-Klasse heeft gelijk én ongelijk. De algehele rijervaring in een S-Klasse staat al op zo’n uitzonderlijk hoog niveau dat we niet meer over een wereld van verschil kunnen spreken, maar de extra verfijning, snufjes, exclusiviteit én wielbasis tillen de Maybach toch naar een hoger niveau, waar hij alleen modellen als de Rolls-Royce Ghost of een Bentley Flying Spur naast zich moet dulden. Zeker als je je kan laten rijden is de meerwaarde van een Maybach tastbaar, voor wie zelf achter het stuur kruipt moet een flink uitgeruste S-Klasse weinig onderdoen. 

88
Aandrijving18/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Afwerking, exclusiviteit, uitrusting
Buitengewoon rijcomfort
Machtige Burmester 4D-hifi

Onhandige afmetingen
Weinig discreet

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: Op aanvraag

TCO 48 maanden / 100.000 km:  Op aanvraag

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Mercedes-MaybachS 580 4MATIC
Motor: benzine turbo 8 cilinders in V, 3.982 cm3
Overbrenging: Automaat, 9 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen: 370 kW / 503 pk + 15 kW / 20 pk
Maximumkoppel: 700 Nm + 200 Nm
0-100 km/h:4,8 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:8,9 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:233-248 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 185.372
VAA:€ 2.383,35 / maand

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.