Test

© Daimler

EXCLUSIEVE TEST: Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC: Rapper’s Delight

02 mei 2021
Door Stijn Blanckaert
Glanzende megawielen van 23 duim, een tweekleurig koetswerk met uitschuivende treeplanken onderaan, enkele vierkante meters chroom en de omvang van een kleine zeecontainer. Als je op discretie gesteld bent is de Mercedes-Maybach GLS niet de beste keuze. Als je, zoals moderne rappers, graag uitpakt met je succes en gesteld bent op decadente luxe en een onvoorstelbaar loepzuiver klinkende hifi, dan is dit topmodel je ding.


19C0564 121Het Maybach-label betekent bij Mercedes het nec plus ultra. Wie een Mercedes-Benz S-Klasse of GLS maar gewoontjes vindt kan terecht bij het luxelabel Maybach, dat met de Maybach S-Klasse precies honderd jaar na de allereerste auto met die naam een tweede model in het huidige gamma zal opnemen, na de GLS die we zopas konden testen.

Na een korte periode als op zichzelf staand merk vormen de auto’s met de Maybach-badge nu de absolute top van het bestaande Mercedes-aanbod. Het gaat dus niet meer om volledig op zichzelf staande modellen (zoals de 57 en 62 uit het begin van deze eeuw) maar om volledig herwerkte Mercedessen. De nieuwe S-Klasse krijgt als Maybach zelfs een V12 onder de motorkap, maar voor even nog kan wie de ultieme Mercedes-luxe verlangt alleen voor deze GLS 600 kiezen. Dat is een op de “gewone” Mercedes-Benz GLS gebaseerde ultraluxueuze SUV die zijn vermogen uit de vier liter grote V8 haalt die we ook kennen uit de Mercedes-AMG GLS 63.
19C0564 172 Vier liter grote V8

Geen V12 dus, waardoor de GLS in Maybach-uitvoering niet helemaal op hetzelfde niveau kan staan als de nog exclusievere Rolls Royce Cullinan met zijn twaalfcilinder, maar wel een V8 die de vier wielen aandrijft. Die maakt er een concurrent van de Bentley Bentayga en de grote Range Rover van. De vier liter grote achtcilinder is een variant van de motor die het mooie weer maakt in de AMG-uitvoering van de GLS, maar is hier volledig anders afgesteld. Met een maximumvermogen van 558 pk (410 kW) en een koppel van 730 Nm, in combinatie met een EQ Boost 48-voltsysteem dat tot 22 extra pk’s en 250 bijkomende Newtonmeters levert gedurende korte periodes, is deze krachtbron volledig op zijn plaats onder de motorkap van deze rijklaar 2.785 kg wegende mega-SUV. 

558 pk, daar raak je al eens ergens mee, en de prestaties (0-100 km/h in 4,9 seconden, een top van 250 km/h) zijn dan ook uitstekend, maar daar draait het hoegenaamd niet om in deze Maybach. Er zijn met Sport, Comfort, Maybach, Offroad en Curve vijf voorgeprogrammeerde rij-instellingen beschikbaar, bovenop een zelf te configureren Individual-setting. In ieder geval is de Sport-stand de minst aangewezen instelling. De auto wordt er harder en directer door, en de prestaties voelen dan nog steviger aan, maar tegelijk wordt het onmiddellijk duidelijk dat deze auto gewoon niet bedoeld is voor sportief rijden, en dat wie dat met deze GLS wil doen eigenlijk niet weet waar hij mee bezig is. De Offroad-stand is al helemaal not done op deze auto. Neen, de beste optie is dan ook het kiezen voor de “Maybach”-stand, waar de sturing van de motor, de versnellingsbak en de ophanging volledig op ultiem comfort voor de achterste inzittenden en een zo “vliegend tapijt”-achtig mogelijke rijervaring is gericht.
19C0564 088Bijzondere persoonlijkheid

Terwijl de Maybachs van het begin van deze eeuw nog het Maybach-logo op de motorkap hadden, prijkt daar nu een Mercedes-ster, waarmee nog eens duidelijk wordt gemaakt dat dit een (weliswaar überluxueuze) Mercedes is, en geen alleenstaand merk. Toch vind je het Maybach-logo wel op verschillende plaatsen terug aan de binnen én de buitenzijde. 19C0564 166Zo prijkt het op de D-stijl, op de pedalen, het stuurwiel, de rugleuning van de voorzetels enzoverder. Kwestie van niet te vergeten dat je met iets speciaals onderweg bent.
19C0564 135Het erg opvallende radiatorrooster van de Maybach GLS bestaat uit verticale verchroomde spijlen. Verder vinden we rondom hopen blinkend chroom. Zo zijn de randen van de zijruiten verchroomd, zijn er verchroomde inzetstukken in de side skirts en blinken ook de velgen van 22 duim (standaard) of 23 duim (optie van € 7.260) zo hard dat je bijna een zonnebril nodig hebt om ernaar te kijken.
19C0564 034Een ander typisch en exclusief Maybach-kenmerk is de opvallende tweekleurige lak. Die is in acht verschillende kleurencombinaties verkrijgbaar en heeft een prijskaartje van niet minder dan € 21.175. Dat belooft voor de carrosseriehersteller die zich aan het herspuiten van een beschadigd onderdeel moet wagen. Ook voor het interieur zijn meerdere kleurencombinaties verkrijgbaar, van discreet zwart tot erg opvallend bordeaux-beige.
19C0564 011Ultieme luxe

Want ja, qua ultieme luxe verbleekt zelfs een S-Klasse bij deze Maybach, en al helemaal achterin de cabine, waar twee volledig gescheiden individuele luxefauteuils de gelukkige inzittenden verwennen als in de luxespa van de First Class-lounge van een prestigieuze luchtvaartmaatschappij. Ze kunnen volledig in ligstand geplaatst worden en hebben een verluchting-, verwarming- en massagefunctie terwijl ook de onderbenen ondersteund worden door een extra uitklapbaar kussen.
19C0564 031De afmetingen van de GLS (5,205 meter lang, 2,030 meter breed en 1,838 meter hoog) veranderden niet, en de wielbasis bleef dus ongewijzigd op 3,135 meter. Toch is er achterin nog meer beenruimte dan in de GLS, doordat de achterste stoelen 21 centimeter verder naar achteren en 3 centimeter meer naar binnen geschoven werden, wat wel ten koste van de koffer gaat, al is dat in dergelijke auto’s niet echt een probleem. Het plaatsaanbod is ronduit riant, met zowel in de lengte als in de breedte en in de hoogte zeeën van ruimte voor zelfs erg grote volwassenen.

Tussen de stoelen achterin vind je een vaste middenconsole met uitneembaar tablet voor de bediening van het infotainment en alle comfortvoorzieningen, extra opbergruimte, een inductielader voor de smartphone, gekoelde of verwarmde bekerhouders, uitklapbare werktafeltjes en zelfs een volwaardige koelkast met ruimte voor champagneflessen, die echter erg veel ruimte inneemt in de koffer.
19C0564 001Het hele interieur, van de stoelen over de deurpanelen, het dashboard en de dakhemel is afgewerkt in het fijnste nappaleer (designo Leather Package, € 15.125), terwijl een elektrisch bedienbaar panoramadak met sfeerverlichting standaard is.
19C0564 051Omdat elegant in- en uitstappen in zo’n hoge auto niet evident is voorzag Mercedes een verlichte treeplank van geanodiseerd aluminium aan beide zijden van de auto die bij het openen van de portieren tevoorschijn komt en helpt bij het instappen.
19C0564 110E-Body Control

Airmatic-luchtvering is standaard, optioneel is deze Maybach voor € 7.865 ook met de volledig actieve vering met E-Active Body Control verkrijgbaar. Die compenseert rolneigingen en knikbewegingen zoals geen andere ophanging dat kan en anticipeert op drempels en oneffenheden. In de praktijk lijkt deze mastodont er net wat minder log door en strijkt hij als het ware de weg glad. 

Ongeëvenaarde Burmester 3D-stereo

De geluidsisolatie is opmerkelijk. Er is natuurlijk dubbelgelaagd glas rondom, de auto zit bomvol extra isolatiemateriaal en zelfs de “hoedenplank” is van een speciaal geluiddempend materiaal gemaakt. Het resultaat is inderdaad een fluisterstil interieur waar je niets hoort van wind- of bandengeruis en waar ook de brom van de V8 slechts af en toe in de verte merkbaar is. Daardoor heb je des te meer kans om te genieten van de werkelijk verbluffend zuiver en ongemeen krachtig klinkende Burmester High-End 3D hifi met 26 luidsprekers en 1.610 watt systeemvermogen. Die klinkt zo verfijnd en helder dat ik voor het eerst, na al die jaren, een extra baslijn ontdekte in Abba’s Super Trouper. Indrukwekkend, maar je betaalt er wel nog eens € 4.900 extra voor, bovenop het standaard gemonteerde Burmester-hifisysteem met 13 speakers.

Willen is kunnen…

Maar kunnen is niet noodzakelijk willen. Daarvoor is de look van de GLS in Maybach-livrei net wat té blingbling voor de doorsnee Europese multimiljonair. Zelfs al heb je er de middelen voor, dan nog is het niet evident om voor een auto te kiezen waarmee je zo uit de toon valt. We zijn op dat vlak wel wat gewoon, maar het aantal keren dat we nagekeken en nagewezen werden aan het stuur van onze tweekleurige Maybach is ongezien. Het is dan ook totaal onmogelijk om onopgemerkt te blijven in deze auto, wat bij veel Europese rijkelui nochtans precies de bedoeling is. 

Als je leuze “Pour vivre heureux, vivons cachés” is, blijf je best ver weg van deze auto. Als je zoals de doorsnee rapper of rijke Youtuber je (financiële) succes wil tonen, is deze Maybach misschien wel je ding. In Azië en in de VS, waar de GLS van de band loopt, is uitpakken met je verwezenlijkingen meer de gewoonte, en is er een echt doelpubliek voor deze ultraluxueuze SUV. Bij ons zal hij alvast door zijn opvallende stijl – en dus nog los van de hoge aankoopprijs en gebruikskosten - een zeldzame verschijning blijven.

De prijs van al dat fraais? Die is voor de potentiële koper van zo’n auto minder problematisch dan hij voor ons lijkt. Voor € 167.343 koop je de standaarduitvoering. Onze testwagen, voorzien van voor € 64.605 aan opties moest niet minder dan € 231.948 kosten.
19C0564 082De Maybach GLS is een rijdend paleis. Niet geschikt voor wie discretie hoog in het vaandel voert, des te meer voor wie van blingbling houdt. Met nog meer beenruimte dan de normale GLS, een schitterende motor, een perfecte afwerking en een extreem volledige uitrusting biedt deze SUV-limousine opulente luxe voor de happy few. Ongetwijfeld nu én in de toekomst een extreem zeldzame verschijning, maar die exclusiviteit is wel een deel van zijn aantrekkingskracht. 

87
Aandrijving18/20
Comfort 19/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 14/20
 

Afwerking, materialen, uitrusting
Uitzonderlijk rijcomfort
Machtige Burmester 3D-hifi

Kofferruimte beperkt door koelkast
Extreem opvallend

 

Deel op

Lees meer over

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.