Met een prijs van net geen € 72.000 euro is de Xpeng G9 AWD Performance natuurlijk allesbehalve goedkoop. Maar als je bij Mercedes een qua formaat, uitrusting en ook prestaties vergelijkbare elektrische SUV wil, moet je daar wel nog eens bijna – hou je vast – € 60.000 meer voor neertellen. Toch nog even verder lezen, dus?
Nu we toch meteen met prijzen aan het ‘goochelen’ zijn, Belgisch verdeler Hedin Automotive biedt hier ook al een 313 pk sterke en tweewielaangedreven basis-G9 aan voor nog geen € 58.000 euro. Juist ja, dat is dus zowat het prijsverschil tussen de Xpeng-topversie en de Mercedes EQE SUV 43 AMG die we in de inleiding als vergelijking gebruikten. Met andere woorden, voor de prijs van de Duitser parkeer je desgewenst beide Chinezen op de oprit. Eentje voor mevrouw en eentje voor mijnheer. Maar laat ons eerst toch maar eens uitleggen over welke auto(‘s) het hier precies gaat.
Het in 2014 opgerichte Xpeng is de ‘zoveelste’ Chinese constructeur die ook op een Europese en Noord-Amerikaanse doorbraak mikt. Het opende er al regionale hoofdkwartieren voor in Duitsland en Californië en trok er naast die van Hong Kong evengoed voor naar de beurs van New York. Volkswagen heeft er ook al wat geld in geïnvesteerd, de twee bedrijven ontwikkelen ondertussen dan ook samen verschillende modellen voor de Chinese markt. Om nog eens maar te zeggen dat een mogelijke handelsoorlog rond auto’s met het grote Aziatische land ook in Europa nogal wat schade kan veroorzaken. Maar goed, dat is een verhaal apart.
Eind juni en dus net in de helft van 2024 stond de Belgische teller qua Xpeng-inschrijvingen op een schamele 28 exemplaren. Naast de 3.351 MG’s en 1.078 BYD’s stelde dat qua doorbraak dus nog helemaal niets voor, maar blijkbaar is de trein ondertussen toch wel vertrokken. Bij Belgisch distributeur Hedin Automotive zegt men zelfs verrast te zijn door een G9-verkoop die groter is dan ze bij de lancering, amper enkele maanden geleden, zelf durfden inschatten. Terwijl hét grote succes eigenlijk zelfs van de voor nog iets later geplande, compactere en dan ook goedkopere G6 moet komen.
Die gaan we binnenkort in een video voorstellen, dit verhaal gaat dus over de G9. Dat is een met zijn 4,89 meter best wel imposante SUV met keuze uit drie varianten. We vermelden al de Standard Range-basisversie van 313 pk, die komt met een batterij van (bruto) 78,2 kWh en een WLTP-rijbereik van 460 kilometer. Je kan dezelfde motor ook combineren met een batterij van (nog altijd bruto) 98 kWh, daarmee raak je tot 570 kilometer ver. Die grote accu zit ook in ‘ons’ topmodel, de extra motor en de extra kilo’s bezorgen die vierwielaangedreven variant een (nog altijd WLTP-)autonomie van 520 kilometer. Het systeemvermogen van 551 pk staat natuurlijk wel gerant voor topprestaties, genre een spurt van 0 naar 100 km/h in slechts 3,9 seconden.
Nog interessanter lijkt ons de snelheid van het... snelladen. Met de kleinste batterij kan het met (tot) 260 kW, met die van 98 kWh zelfs met een heel straffe 300 kW. Met dank aan de 800-voltarchitectuur, mits de beschikbaarheid van ‘geschikte’ laadinfrastructuur en dan hopelijk ook geen rij aanschuivende EV’s voor je hoeft een laadsessie op weg naar je vakantiebestemming dus echt niet lang te duren. Het verbruik hangt natuurlijk sterk van je rijstijl af, dat is voor een EV niet anders dan voor de benzine- of dieselauto’s waar we tot voor kort nog allemaal mee reden. WLTP-gewijs gaat het om 21,3 kWh/100 km, in de praktijk klimt dat meestal richting 22 of nog net iets meer kWh. De G9 is een grote en met meer dan 2,2 ton onvermijdelijk ook zware SUV, mirakels zijn dus niet mogelijk.
De G9 AWD Performance heeft standaard luchtvering en adaptieve dempers, voor dit soort auto is dat zeker geen overbodige luxe. Het zorgt in elk geval voor een best wel opmerkelijk comfort, de auto is trouwens ook opmerkelijk stil en dus echt heel rustgevend. Van echte sportiviteit is er natuurlijk geen sprake, dat is vanzelfsprekend ook helemaal niet de ambitie van de auto of van diegenen die hem ontwierpen.
Zelfs een sportmodus verandert daar niet veel aan, maar de prestaties zijn zoals al aangegeven natuurlijk wel knap. De besturing geeft niet echt veel feedback, de remmen doen dat dan weer wel. Het zal ondertussen wel al duidelijk zijn dat het beschrijven van de rijdynamiek van deze auto geen lange uiteenzetting vraagt, de G9 wil vooral een heel aangename reiswagen zijn. Hij straalt het niet alleen uit, hij is het ook.
De technologie steekt onder een koetswerk dat misschien niet bijster origineel is, maar er zeker ook niet slecht uitziet. Xpeng kan ook pronken met een luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,272. Vooraan is er (natuurlijk) geen radiatorrooster, dat doet de G9 daar best wel een beetje stoer ogen. De fijne lichtblokken, met zowel voor- als achteraan een opvallende ledbalk over de volledige breedte van de auto, zorgen dan weer voor een zekere elegantie.
Het prima afgewerkte interieur oogt op het eerste en ook tweede gezicht best wel sober. Er zijn een eerder klein scherm achter het stuur voor de instrumenten, een groter voor het snel werkende infotainment en nog een pak andere functies in de middenconsole en ook nog een derde dat de voorste passagier wat onspanning kan bieden. Het tweede exemplaar vraagt wel wat gewenning en vooral een kleine oefensessie voor je een eerste keer met de auto vertrekt.
Het vervangen van fysieke bedieningsknoppen gaat naar onze smaak weer net iets te ver, zo word je zelfs voor het verstellen van de buitenspiegels naar het scherm verwezen. Het is te zeggen, je moet die ‘functie’ daar activeren en dan via de knoppen op het stuurwiel aan de slag. Die dienen dan ook meerdere doelen, waarbij je dus maar moet hopen dat al die elektronische spitsvondigheden nooit eens tilt slaan. De schermen laten zich natuurlijk ook op diverse manieren configureren, zodat je uiteindelijk wel een interface ‘vindt’ die het best bij je voorkeuren past.
Xpeng is trouwens ook al zowat klaar met nog eens een flinke opwaardering van het infotainment, een en ander zou in de later dit jaar leverbare en dan allicht wel net iets duurder wordende modellen nog wat ‘logischer’ of toch gebruiksvriendelijker moeten worden. Dan zullen ook Android Auto en Apple CarPlay beschikbaar zijn. De auto kan zich nu al zelf parkeren en haalt evengoed al een zeker niveau qua autonoom rijden. Op de snelweg blijft hij dan keurig op zijn rijvak, je moet elke 15 seconden wel heel eventjes het stuurwiel aanraken om aan te geven dat je nog ‘wakker’ bent. Wat er voorlopig nog altijd meer een leuke gadget dan een echt nuttige functie van maakt.
Zoals de buitenafmetingen al laten vermoeden, is de G9 best wel een ruime auto. Ook achterin is er comfortabel plaats voor volwassen passagiers, terwijl de koffer minstens 660 liter aan laadruimte biedt. Die kan door het neerklappen van de achterbank tot 1.576 liter worden uitgebreid, in de snoet van de auto is er ook een zogeheten frunk met een inhoud van 71 liter. Dat lijkt dan weer een ideale plaats voor de laadkabels.
Op het einde van het testverslag van zo’n Chinese auto blijven we altijd met de vraag zitten of de herkomst ervan een rol mag spelen bij de beslissing om er al dan niet voor te kiezen. Deze Xpeng heeft beslist een heleboel troeven en biedt die aan voor een prijs die aanzienlijk gunstiger uitvalt dan die van de (vooral) Duitse concurrenten. Die laatsten doen ook maar wat graag zaken met de Chinezen als dat in hun handels- en industriële plannen past, waarom zou je je als consument dan nog schuldig moeten voelen als je ook overstag gaat? Voor de kwaliteiten van deze G9 hoef je het in elk geval niet te laten en met Hedin Automotive als Belgische verdeler kan je ook op de nodige service rekenen. Toch eens over nadenken dus, als je het in dit segment mag of kan gaan zoeken. Blijft nog die kwestie van de importheffingen die de EU voorziet voor Chinese EV’s. Die worden voorlopig nog niet aan de klanten doorgerekend, ook op het Belgische hoofdkwartier hopen ze natuurlijk dat er nog een ‘politieke’ oplossing komt die hen niet te veel pijn zal doen...
Hoogstaand comfort
Luxueuze uitrusting
Heel scherpe prijs
Iets veel functies via scherm
Onbekend maakt…
Impact importheffing?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853