Volvo wil zijn wereldwijde verkoopvolume – zo’n 600.000 stuks – over enkele jaren verdubbelen. De auto die daarvoor moet zorgen, heet EX30 en deelt zijn technische basis met de Smart #1. Toch hebben de Zweden er een Scandinavisch sausje over gegoten. Het geheel smaakt verrassend, zij het soms wat ‘light’.
De Volvo EX30 komt als geroepen. Hij vormt een uniek aanbod op de Europese markt, want er is geen enkele andere premium autobouwer die een elektrische cross-over in het B-segment aanbiedt. Alleen DS Automobiles heeft een antwoord onder de vorm van de 3 E-Tense, maar die kan qua rijbereik enkel concurreren met de instapversie van de Volvo: de Single Motor met LFP-accu van 49 kWh netto, die 344 kilometer actieradius belooft.
Het gros van de klanten kiest echter voor de Single Motor Extended Range, die met zijn NMC-batterij van 64 kWh netto tot 478 kilometer ver geraakt. Welke versie je ook kiest, de EX30 ziet er patent uit met zijn Thor-hamer-ledkoplampen, zijn zwevende dakpaneel en zijn originele achterpartij. De eerste persoon die hem lelijk vindt, die moeten we nog tegenkomen.
Auto’s bouwen zal nooit een klimaatneutrale activiteit zijn (de compenserende maatregelen buiten beschouwing gelaten), maar Volvo verdient een pluim omdat het zich enorme inspanningen getroost om de uitstoot maximaal te beperken. Zo zijn de kunststoffen en de metalen voor het koetswerk voor 17 tot 25 procent gerecycleerd en word je vanbinnen omringd door materialen die eveneens gerecycleerd, dan wel van duurzame natuurlijke origine zijn.
Het dashboard en de deurpanelen zien er daarom niet goedkoop uit. Integendeel. Het gespikkelde materiaal voelt voldoende zacht aan en de assemblage is foutloos. Een prachtig detail zijn de ranke chroomkleurige deurgrepen die enkel Volvo kan ontwerpen. Ook de stoelen doen Volvo’s reputatie alle eer aan. Je kunt ze desgewenst laten bekleden in leder, dat vanzelfsprekend van het vegane type is. Ook dat doet geenszins afbreuk aan de globale indruk van kwaliteit.
Het brein van de Volvo EX30 draait op Android Automotive, net als bij de XC40 en de Polestar 2. Je bedient alles via de grote centrale tablet, waarin Google Maps en Google Assistant geïntegreerd zitten. Dankzij de contextuele menu’s vind je vrij gemakkelijk je weg in het digitale kluwen. Handig is ook dat je je smartphone als sleutel kunt gebruiken voor je EX30. Je kunt er je eigen profiel aan koppelen, wat wel zo handig is als je de auto met andere mensen deelt.
Wel is het onbegrijpelijk dat Volvo geen klein schermpje op het stuurwiel of een head-up display voorziet voor de voornaamste rij-informatie. Nu moet je je blik naar de bovenzijde van de centrale tablet richten om te zien hoe snel je rijdt, of de adaptieve cruisecontrol is ingesteld, enzovoort. Ook simpele navigatiepijlen schitteren door afwezigheid, zodat je je afslag dreigt te missen als je je blik niet op het centrale scherm inzoomt.
Waarom deze keuze? “We wilden de auto zo goedkoop mogelijk maken en onderzoek wijst uit dat mensen zich niet storen aan het gebrek aan een bestuurdersdisplay”. Nou, dat durven we in twijfel trekken. De kostenbesparingsdrang uit zich in een tweede ergernis. Om bekabeling en materiaal uit te sparen, installeert Volvo alleen een soundbar onder de voorruit. De klank komt dus altijd van vooraan en ook al vraag je aan een specialist als Harman Kardon om de weergave te optimaliseren, je mist toch echt de surround-beleving. Audiofielen zoals ondergetekende blijven op hun honger. Als je voorin al een omringende klankervaring mist, wat moet dat achterin wel niet zijn?
Daarmee kunnen we ons zaag- en klaaghoofdstukje afronden. Je voelt je voor de rest prima aan boord en de rijhouding laat weinig te wensen over. Er zijn pientere opbergvakken bij de vleet en door de afwezige luidsprekers kun je haast een aktentas kwijt in de deurvakken. Ondanks zijn compacte formaat heb je evenmin te klagen over de binnenruimte. De koffer is met 318 liter doorsnee te noemen. Met de achterbank plat kun je 904 liter aan spullen meenemen. Nog niet genoeg? No problem, de EX30 mag 1.600 kg achter zich aan sleuren.
We kregen tijdens de persvoorstelling van de EX30 twee versies onder onze billen geschoven: de Single Motor Extended Range en de Twin Motor. De eerste zet 200 kW op de achterwielen, de tweede drijft daarenboven de vooras aan met 115 kW en ontpopt zich daarmee tot de krachtigste Volvo ooit. Wat dacht je van 3,6 seconden voor de sprint van nul naar honderd? De enkelmotorige versie doet er 5,3 seconden over, wat evenzeer indrukwekkend is.
Welke versie je ook kiest, de EX30 gedraagt zich nooit als een hooligan. Het gaat er altijd heel beschaafd en progressief aan toe. We hadden eigenlijk een lichte voorkeur voor de Single Motor, die voldoende vlot presteert en nooit op gripverlies te betrappen viel. Je kunt de EX30 met veel verve in de bocht zetten en erg vroeg uitaccelereren, mede dankzij het lage zwaartepunt. Tegelijk verteert hij grote oneffenheden zoals de beste Fransozen dat doen. Chapeau.
Alleen vonden we het stuurwiel zelfs in de stugste setting nog te licht. “Daar wordt nog aan gewerkt”, vertrouwde de verantwoordelijke ingenieur ons toe. We nemen hem op zijn woord. Wat wel prima geregeld is, is de energierecuperatie tijdens het remmen. Je kunt het rempedaal voor 99 procent op technisch werkloos zetten: gewoon het ‘stroompedaal’ lossen levert voldoende remwerking op om je bocht te kunnen nemen.
We kwamen overigens uit op een gemiddeld verbruik van 16,6 kWh met de Single Motor Extended Range. Ons parcours bestond grotendeels uit wegen die als een platgekookte spaghettispriet over de Catalaanse heuvels gedrapeerd lagen. We zijn benieuwd naar het praktijkverbruik op Belgische, koudere wegen. In elk geval is een warmtepomp standaard en kan de boordlader naargelang de versie 11 of 22 kW aan wisselstroom verwerken. Snelladen kan de EX30 met een vermogen van maximaal 135 kW.
Het EX30-gamma is behoorlijk eenvoudig: er zijn drie aandrijfopties en drie afwerkingsniveaus. Wil je extra goodies, dan ben je aangewezen op een hogere versie: afzonderlijke opties zijn er amper. Dat is de prijs van de rationalisering. De Single Motor Extended Range heb je voor zo’n 45k en is al bijzonder riant uitgerust. Op veiligheidsvlak kun je rekenen op vijf radarsensoren en een frontcamera om de omgeving in de gaten te houden. De auto kan autonoom remmen en zelfs uitwijken, mocht dat nodig zijn.
Waar we ons echter vragen bij stellen, is het “Delivery Pack” van € 450. Dat is wat Volvo vraagt als je je EX30 afgeleverd wilt krijgen met een duplicaat van je nummerplaat, vijf fluohesjes, een gevarendriehoek, een brandblusser, een tot 80 procent opgeladen accu en een “uitgebreide uitleg rond de wagen”. Je mag achteraf ook nog eens een uurtje terugkomen met al je vragen. Dat is iets wat je van “online” zustermerk Polestar verwacht, maar niet van een constructeur die claimt klantgericht te zijn. Je kunt je troosten met de idee dat je gedurende vijf jaar of 150.000 kilometer geen onderhoudskosten of slijtageonderdelen aangerekend krijgt.
De EX30 trekt een definitieve streep onder het oude Volvo. Hij is verrassend comfortabel én dynamisch voor een auto in dit segment en kan qua digitale skillset wedijveren met de Tesla Model 3. De drang naar maximale eenvoud heeft tot sommige twijfelachtige keuzes geleid, maar toch maakt deze kleine Volvo een uitstekende beurt. Het plaatje klopt en zijn design valt in de smaak. A priori lijkt zijn succes dus verzekerd. Dat is ook goed nieuws voor ons land, want de fabriek in Gent mag de EX30 vanaf 2025 assembleren.
Aantrekkelijk totaalpakket
Comfortabel en dynamisch
Duurzame en toch knappe materialen
Geen bestuurdersdisplay
Te licht stuur
Magere klankweergave
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 697,29 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 728,52 Volvo_EX30_Long_Range_Single_Motor_TCO.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853