Halfweg zijn carrière poedert het archetype van de hybride stadswagen zijn neus bij. Tegelijk introduceert Toyota een krachtigere versie, die vlotter rijdt dan zijn vermogenswinst van slechts 14 pk doet vermoeden.
Toyota houdt niet van ingrijpende facelifts. De Yaris was eigenlijk ook helemaal nog niet toe aan een esthetische verjongingskuur, dus blijven de uiterlijke wijzigingen beperkt. De digitale evolutie is echter duidelijk: de hogere versies krijgen een aanpasbaar instrumentenpaneel van 12,3 duim, een krachtiger en intuïtiever multimediasysteem van 10,5 duim en een optionele handsfree digitale sleutel. Je kunt je smartphone dus gebruiken om je Yaris te openen en te starten.
Onzichtbaar, maar in de praktijk des te voelbaarder, zijn de geavanceerde rijhulpsystemen die Toyota toevoegt. Zo is er de Proactive Driving Assist (PDA), die aanrijdingen aan lage snelheid helpt vermijden. De Steering Assist herkent bochten en past de stuurkracht aan om soepel door de bocht te gaan. Het Emergency Driving Stop System (EDSS) brengt de auto vanzelf tot stilstand wanneer het vaststelt dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd niet meer stuurt, remt of gas geeft. De Adaptive Cruise Control (ACC) reageert nu progressiever. En ja, het is allemaal standaard.
Het gamma wordt herschikt en uitgebreid: naast de 116 pk sterke 1.5 Hybrid die we al kennen, maakt een krachtigere 1.5 Hybrid 130 zijn opwachting. Die kun je enkel krijgen in combinatie met de hogere uitrustingsniveaus: Style, GR Sport en Premiere Edition. Op papier lijkt 14 pk extra niet veel, maar het gaat om extra elektrische paarden – aan de driecilinder op benzine werd niet geraakt. Het gecombineerde koppel steeg bovendien van 141 naar 185 Nm, en dat is toch 30 procent meer.
De extra elektrische pk’s en Nm’s pitsen slechts een halve seconde af van de sprinttijd van nul naar honderd, maar de Yaris Hybrid 130 voelt toch een stuk levendiger aan. De nieuwe aandrijflijn van de vijfde generatie beschikt dan ook over een krachtigere elektromotor-generator, die vooral bij de eerste meters een verschil maakt en bovendien meer energie kan recupereren. De driepitter op benzine draagt zijn (vr)olijke steentje bij net zolang dat nodig is, om daarna op de achtergrond te verdwijnen.
Wat opvalt als je met de Yaris rijdt, is dat hij echt solide aanvoelt. De bouwkwaliteit is indrukwekkend en de materialen zijn op een enkele uitzondering na zowel visueel als tactiel hoogwaardig. De graphics van het infotainment scheren hoge toppen, maar de routegeleiding is van een minder allooi. Tja, iedereen gebruikt toch Google Maps tegenwoordig… In het algemeen is de bedieningsergonomie van het dashboard goed, maar het oerwoud aan toetsen op het stuurwiel vergt een grondige lezing van de handleiding.
Waar de ingenieurs duidelijk veel tijd en energie aan hebben besteed, is de geluiddemping, zodat je je haast in een auto van een categorie hoger waant. Dat geldt ook voor de ophanging, die maximaal inzet op sereniteit en veiligheid, ongeacht de omstandigheden. Het filteringscomfort is verzorgd, zonder daarom het niveau van bepaalde Europese stadsauto’s te halen. En voor een kleine auto zit je voorin bovendien uitstekend, zowel wat rijhouding als wat lichaamsondersteuning betreft. De ruimte achterin is dan weer aan de krappe kant.
We konden tijdens de presentatie met twee uitvoeringen rijden: de luxe Premiere Edition (in het blauw) en de sportieve GR Sport (in het betongrijs). Die ronden beide vlotjes de kaap van de € 30.000, wat pittig is voor een stadsauto. Tenzij je met Mini gaat vergelijken, maar we kunnen ons niet echt voorstellen dat kopers gaan twijfelen tussen de Yaris en de Cooper, ook al richt de Yaris GR Sport zich op de actieve bestuurder en staat hij op stuggere dempers om wat strakker door de bocht te kunnen gaan.
Oncomfortabel wordt het nooit, in tegenstelling tot bij zijn Britse segmentgenoot. De Yaris nodigt hoe dan ook uit tot een vlotte in plaats van een gespierde rijstijl, ongeacht de gekozen versie. Om er optimaal van te genieten, moet je wel eerst een resem veiligheidssystemen en waarschuwingen het zwijgen opleggen, want anders word je al snel krankjorum. Spreek je de verbrandingsmotor geregeld aan en rij je aan meer dan 90 km/h, dan stijgt het verbruik naar 6 l/100 km, maar een stadsrit met veel energierecuperatie resulteert in een litertje of vier.
De krachtigere Toyota Yaris blijft een verrassend solide stadsauto die op technologisch vlak zijn gelijke niet kent in zijn segment. De hybride aandrijving was nog nooit zo aangenaam, de uitrusting nooit zo compleet. Het prijskaartje is navenant, maar je kunt er donder op zeggen dat hij voor minstens tien jaar zorgeloos rijplezier zorgt, want dat is hoe lang de waarborg op elke Toyota loopt.
Vlot en zuinig
Kwaliteit en uitrusting
10 jaar waarborg
Erg duur voor een stadswagen
Complexe stuurwieltoetsen
Niet zo ruim
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 579,31excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 731,62TCO_Toyota_Yaris_Hybrid_130.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853