De Yaris Cross is intussen uitgegroeid tot het populairste Toyota-model in België. Hij verkoopt als zoete broodjes, maar in de merkspirit van continue verbetering hebben de Japanners aan het comfort, het infotainment, de veiligheidsuitrusting en de aandrijving gesleuteld. Het gamma wordt ook uitgebreid met een 130 pk sterke hybride, die vlotte prestaties aan een onklopbare zuinigheid koppelt. Is dit de cross-over die je wil? Ja, maar…
Naar goede Toyota-traditie blijven de uiterlijke wijzigingen van de facelift erg discreet. Ze zijn amper de moeite om te beschrijven: kleurtjes, velgjes, badges, klaar. Trek de deur open en je ziet echter dat er grondig gesleuteld is aan het dashboard. Hier en daar werden harde plastics wat… minder hard en de stofjes ogen wat mooier. De bouwkwaliteit scheert nog altijd hoge toppen en je voelt aan alles dat dit gemaakt is om langer mee te gaan dan de doorsnee Europese auto.
De grootste vooruitgang betreft echter de digitale interfaces aan boord van de Yaris Cross. Laat ons beginnen met wat we minder geslaagd vinden. De digitale tellerpartij is configureerbaar, maar veel meerwaarde brengt dat niet. De bediening verloopt bovendien erg omslachtig: je moet een hele reeks manipulaties uitvoeren met de toetsen op de linker spaak van het stuurwiel. Daar vind je ook de instellingen voor de waslijst aan rijhulpsystemen, die je pijltjesgewijs moet afgaan om tot je ‘bestemming’ te komen.
Het is ons een raadsel waarom die niet gewoon geïntegreerd werden in het gloednieuwe aanraakscherm. En daarmee zijn we aanbeland aan de grootste troef die de facelift brengt. Het nieuwe aanraakscherm van 10,5 duim laat zich vlot bedienen, omvat bijkomende apps, reageert veel sneller dan voorheen en kan over-the-air worden geüpdatet, zodat het altijd mee is met zijn tijd. De navigatiemodule is voortaan cloud-based en in principe dus steeds up-to-date.
Ook niets dan lof voor de uitgebreide rijhulpsystemen die Toyota standaard monteert in de Yaris Cross. Er is geen enkele niet-elektrische cross-over in het B-segment die hem evenaart. Het Japanse merk heeft het pakket ter gelegenheid van de facelift nog uitgebreid. De extra systemen verhogen niet alleen de veiligheid, maar ook de brandstofefficiëntie, door proactief te vertragen en energie te recupereren. Dat is bijvoorbeeld het geval als je een voorligger of een bocht nadert. Het systeem leert ook al doende om de accu en elektromotor zo efficiënt mogelijk in te schakelen.
Het autonome remsysteem van de Yaris Cross kan nu ook motorrijders herkennen en er indien nodig voor stoppen. Word je onwel en reageer je niet op de waarschuwingssignalen van de auto? Dan zet deze cross-over zichzelf netjes aan de kant, activeert hij de knipperlichten en ontgrendelt hij de deuren. En dat is maar een greep uit de erg brede waaier aan functies die je normaal twee segmenten hoger verwacht – én waarvoor je meestal moet bijbetalen.
Om het hoofdstuk veiligheid af te ronden: de werking van de adaptieve cruisecontrol kan enkel maar als excellent worden bestempeld. We hebben al heel wat grotere en duurdere auto’s door de mand zien vallen op dit vlak, maar de Yaris Cross is steeds bij de pinken. Wanneer een ander voertuig bijvoorbeeld op de rijstrook van de auto komt, wordt er heel geleidelijk en dus comfortabel vertraagd. Het systeem houdt niet alleen rekening met de auto voor je, maar ook met het voertuig daarvoor, en dat blijkt uitstekend te werken.
Naast de 116 pk sterke 1.5 Hybrid die we al kennen, maakt een krachtigere 1.5 Hybrid 130 zijn opwachting. Die kun je enkel krijgen in combinatie met de hogere uitrustingsniveaus: Elegant, GR Sport en Premiere. Op papier lijkt 14 pk extra niet veel, maar het koppel maakt een sprong van 30 procent, van 141 naar 185 Nm. Dat is de verdienste van de krachtigere elektromotor-generator, die vooral bij de eerste meters een verschil maakt.
De driepitter op benzine moet dus ietsje minder hard werken en kan bovendien vaker in zijn optimale (laagtoerige) werkingsgebied gehouden worden. Hij draagt zijn (vr)olijke steentje bij net zolang dat nodig is, om daarna op de achtergrond te verdwijnen. De nieuwe hybride technologie houdt overigens rekening met afdalingen en druk stadsverkeer om de batterij zo efficiënt mogelijk op te laden respectievelijk aan te wenden.
Los daarvan dient het gezegd dat de extra geluiddempende maatregelen die Toyota voorzag hun vruchten afwerpen, al kunnen we maar een half oordeel vellen op dat vlak. De wegen die ons op Mallorca onder de wielen werden geschoven, waren immers van hoge kwaliteit, zodat er amper bandengeroffel het interieur binnendrong. Benieuwd hoe de Yaris Cross het er vanaf brengt op het vaak ruwe Belgische asfalt.
Door de onvoorziene afwezigheid van een convoyeur zaten we tijdens onze eendagstestrit voor de verandering helemaal alleen in de auto. We konden de Yaris Cross daardoor net iets vuriger aansporen op de kronkelwegen in het binnenland, met inachtneming van de verkeersregels welteverstaan. Ons geflirt met de middelpuntvliedende kracht leerde dat de Yaris Cross duidelijk op comfort is afgesteld, maar een vlotte rijstijl zonder morren verteert.
Als je het gaspedaal vloert, moet je wel rekening houden met enkele seconden vertraging voordat de motor echt van jetje geeft, zelfs in de sportstand. Dat calculeer je best in bij het inhalen. Je kunt trouwens met de B-stand van de automaat spelen om wat meer op de motor te remmen, bijvoorbeeld bij het naderen van een bocht of in een afdaling.
Tot onze verrassing werd onze enthousiaste, onhuisvaderlijke rijstijl niet afgestraft met een hoog verbruik. Het hybride systeem werkt als het ware ‘zelfbeschermend’, zodat de motor nooit lang in de toeren blijft hangen. Er valt ook niet sequentieel te schakelen, dus op die manier kun je hem evenmin pijnigen. Resultaat: je moet écht je best doen om meer dan 5,5 l/100 te stoken. Wie de Yaris Cross rijschoolgewijs bejegent, zakt onder de vijf liter.
De Toyota Yaris Cross Hybrid 130 is een steengoede auto die alles doet wat van hem verwacht wordt en daarbij weinig verbruikt. Waar zit hem dan de “maar”? In het prijskaartje: veertigduizend euro voor een stadscross-over, dat is erg veel, al krijg je daar wel een riante uitrusting en tien jaar waarborg voor. Ter vergelijking: de elektrische Toyota bZ4X, die twee segmenten hoger zit, kost evenveel. Gelukkig is er nog altijd de ‘gewone’ 115 pk-versie, waarvan de € 8.500 lagere instapprijs wat lichter verteerbaar is en die voor de meeste klanten allicht voldoende vlot presteert.
Vlot en zuinig
Kwaliteit en uitrusting
10 jaar waarborg
Hoge aanschafprijs
Complexe stuurwieltoetsen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 661,86 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 871,06 TCO_Toyota_Yaris_Cross_Elegant_130_pk.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853