Over de in 2016 gelanceerde en dus eerste Skoda Kodiaq kon je veel goede dingen zeggen, behalve misschien dat het een echt mooie auto was. Smaken verschillen natuurlijk, maar het design kon best nog wat meer fantasie en ook wel wat elegantie gebruiken. Dat laatste kwam er nu beslist wel met de tweede Kodiaq-generatie, tegelijk zelfs met enige stoerheid en dus sportiviteit. Autonieuws kon Skoda’s grootste SUV al eens testen.
De in zowat 60 landen verkochte Kodiaq was tot de lente van 2024 al goed voor zo’n 866.000 exemplaren en mag dus gerust een commercieel succes worden genoemd. Dat heeft veel en misschien zelfs zowat alles met zijn grote functionaliteit en correcte prijzen te maken. De opvolger ziet er op het eerste gezicht net iets compacter uit, maar schijn bedriegt. De ook aerodynamisch geoptimaliseerde Kodiaq is weliswaar iets minder hoog dan zijn voorganger, maar heeft in de lengte wel een groeischeut van zo’n 6 centimeter gekregen. De auto is bovenal ook weer nog wat ruimer geworden. Maar over het interieur zo meteen meer, laat ons eerst nog even genieten van die volgens onze (altijd) bescheiden mening toch wel mooiere looks.
Zo oogt het front met de kunstig gevormde bumper en koelopeningen en de zeshoekige grille, met het nieuwe merklogo er net boven en desgewenst een fijn lichtstrookje erin, best wel imposant. De lichtblokken met optioneel LED Matrix-koplampen (standaard op de Sportline-variant) staan als priemende ogen naast het rooster. Ook de C-vormige en opvallend fijne achterlichten, met tegen meerprijs led’s en ‘geanimeerde’ richtingaanwijzers, zien er knap uit.
Zowel voor- als achteraan lopen er nogal wat scherpe lijnen door het Modern Solid gedoopte ontwerp, in profiel vallen vooral de welvingen in de deuren en de achterste raamstijl in desgewenst donker chroom op. Op de brede achterklep prijkt in grote letters de merknaam, dat staat de auto ook wel goed. Bovenaan is er een dakspoiler, onderaan iets wat op een diffuser lijkt. Er zijn negen koetswerkkleuren en voor de fraaie velgen is er keuze uit de maten 17 tot 20. Ja, als Skoda’s nu ook echt mooi worden...
Het interieur oogt voorin misschien iets minder spectaculair, laat staan revolutionair. Anders dan bij nogal wat concurrenten, vormen de schermen van het digitale dashboard en het infotainment geen geheel. Het tweede exemplaar van 10 of optioneel 13 duim staat echt nog als een kleine ‘televisie’ bovenop de middenconsole te pronken. Net als trouwens in de Superb waar we recent kennis mee maakten. Ja, er zijn anno 2024 toch al heel wat ontwerpers die voor een visueel iets soberdere of net iets futuristischere configuratie kiezen dan die van Skoda.
Qua afwerking én gebruiksvriendelijkheid zit het wel helemaal snor, met dank ook aan de drie handige Smart Dials onder het grote scherm. Dat zijn grote draaiknoppen met een kleurenschermpje, je bedient er onder meer de airco, de stoelverwarming- en ventilatie en nog enkele andere functies naar keuze mee. Veel van wat we in ons testverslag van de Superb Combi vertelden, is dus ook van toepassing voor de nieuwe Kodiaq.
Het ziet er binnenin weliswaar niet helemaal hetzelfde uit, maar de gebruikte technologie is logischerwijze wel zowat identiek. Zo kan je de grote SUV nu ook met een handige head-updisplay krijgen, wordt er later dit jaar in de Laura-stemassistent geïntegreerde ChatGPT voor het infotainment voorzien en komen de zetels met een Ergo-optie met een reeks rugvriendelijke massagefuncties door middel van tien luchtkussens. Daarover gesproken, de bekleding van het zitmeubilair en evengoed de rest van het interieur gebeurt nu natuurlijk grotendeels met gerecycleerde of in elk geval ecologisch verantwoorde materialen.
Ook nog handig is de verhuis van de versnellingspook naar de stuurkolom, daarmee werd wat extra vrije bergruimte in de middenconsole gecreëerd. Daar kan je, in een gekoelde ruimte, twee telefoons tegelijk draadloos opladen. Het interieur telt ook vier USB-C-poorten en er zijn een pak apps beschikbaar, in de plug-inhybride iV (zie verder) zelfs voor het sturen van het opladen van de batterij en de bediening vanop afstand van de airco. De paraplu in de bestuurdersdeur en de ijskrabber achter de tankklep zijn er natuurlijk ook nog, achterin laten enkele handige voorzieningen toe wat kleine spullen op te bergen.
De over een wielbasis van 2.791 millimeter beschikkende Kodiaq laat zich ook als zevenzitter bestellen. Als je voor een auto met vijf plaatsen kiest, kan je rekenen op een laadvolume van maar liefst 910 liter. Met neergeklapte achterbank wordt dat een geweldige 2.105 liter, het model met zeven plaatsen is door de twee extra (zelfs neergeklapte) stoelen net iets minder ruim en ook in de plug-inybride variant moet je wat volume opofferen voor – in dit geval – de batterij. Er blijft dan nog respectievelijk en dus maximaal 2.035 en 1.945 liter laadruimte over, dan zijn nog altijd knappe cijfers. Voor de volledigheid, de ‘eerste’ achterbank laat zich verschuiven.
Hoog tijd om iets over de motoren te vertellen. Bij het overlopen van het aanbod zien we alweer de parallellen met dat van de Superb Combi en bij uitbreiding ook van de jongste Volkswagen Passat, al is de keuze voor de Kodiaq vooralsnog net iets minder groot. In afwachting van een sportievere RS-variant natuurlijk, die komt dan allicht met een 2 liter grote benzinemotor van 265 pk. Juist ja, die kennen we ook al van de Superb en Passat. Op benzine zijn er voorlopig al de mild-hybride 1.5 TSI van 150 pk (4x2) en de 2.0 TSI van 204 pk (4x4), dieselen kan met TDI’s van 150 pk (4x2) en 193 pk (4x4). Maar hét grote Kodiaq-nieuws is toch wel de plug-inhybride variant.
Ook dat is evengoed al van enkele andere modellen uit de grote Volkswagen-familie bekende mechaniek, een 1.5 op benzine en een best wel krachtige elektromotor zorgen samen voor 204 pk. Wat deze iV-gedoopte Kodiaq zo interessant maakt, is de voor een PHEV best wel grote batterijcapaciteit van 25,7 kWh (bruto). Ze laat immers toe een dikke 100 kilometer volledig elektrisch te rijden, daarmee kan je echt wel voor uitzonderlijk gunstige verbruikscijfers gaan en met een volle tank en een helemaal opgeladen batterij ook op een heel groot rijbereik rekenen. Met wisselstroom kan je de accu laden tot 11 kW en met gelijkstroom zelfs tot 50 kW, dat is evengoed vrij uniek.
De iV komt met een zestraps-DSG (de andere modellen hebben zeven versnellingen), maar wel enkel met voorwielaandrijving. Voor een break kunnen we dat begrijpen, voor een SUV van het kaliber van deze Kodiaq al wat minder. Het helpt Skoda allicht om de catalogusprijzen wat te drukken, alleen de krachtigste benzine- en dieselmotoren worden standaard met vierwielaandrijving geleverd. Ach, een Skoda is natuurlijk geen Land of Range Rover.
De Kodiaq heeft negen airbags en extra nano-sensoren voor natuurlijk een hele reeks rijassistentiesystemen, nieuw voor de SUV zijn onder meer de Turn Assist, de Crossroad Assist, de Collision Avoidance Assist en de Exit Warning. Intelligent Park Assist moet ook het parkeren zonder interventie van de bestuurder vergemakkelijken. Net als (nog maar eens) de Superb kan de Kodiaq worden besteld met een nog eens verbeterde en sneller reagerende Dynamic Chassis Control, die laat toe te kiezen tussen wat extra comfort of iets meer rijdynamiek.
De testrit met de pas later dit jaar verkrijgbare PHEV was nog te kort om er al veel zinnige dingen over te vertellen, we reden wel al behoorlijk wat kilometers met de mild-hybride Kodiaq. Volgens een eerste inschatting van de Belgische invoerder zal die 1.5 TSI mHEV trouwens goed zijn voor tot 65 procent van de verkoop. Met 150 pk heeft deze variant wel niet veel overschot, goed dus dat er bij lage toerentallen wat elektrische ondersteuning onder de vorm van een koppelboost is.
Als je met de zowat volgeladen auto al eens de Ardennen of zelfs de echte bergen zal intrekken, mag je je allicht niet meer aan nog echt veel rijplezier verwachten. Ook al door de niet altijd heel alerte automaat. Daar zal de diesel, zelfs die met ‘slechts’ 150 pk, allicht meer voldoening schenken. Net als natuurlijk de krachtigere PHEV, het extra gewicht van de vrij grote batterij van die auto maakt dat je er dan wel best de dynamische demping bijneemt. Zonder dat snufje lijkt het rijgedrag van de lichtere mHEV ook al wel een geschikt compromis tussen comfort en dynamiek. Het onderstel is goed, er is voldoende tractie en het bij sneller bochtenwerk al eens opduikende onderstuur kondigt zich tijdig aan en laat zich ook prima controleren.
Voor dagelijks gebruik op ‘platte’ Vlaamse wegen en met niet te veel gewicht aan boord, klaart de 1.5 TSI mHEV met standaard DSG-7-automaat en een al correcte comfort- en veiligheidsuitrusting ook qua prestaties de klus nog net wel. Je bent daar ook het goedkoopst mee af, al maakt een catalogusprijs van € 45.695 er natuurlijk geen echt koopje meer van. Bij invoerder D’Ieteren hebben ze het in het geval van een financieringsplan echter al over lentebonussen en dus nettoprijzen die een pak lager uitvallen, er worden ongetwijfeld evengoed kortingen voorzien voor de officieel met tarieven van € 49.310 en € 53.215 in de catalogus gezette diesels van 150 en 193 pk. Die laatste geniet eigenlijk wel onze voorkeur, maar mag je dat anno 2024 nog wel ‘luidop’ zeggen? Dat de nieuwe Kodiaq een (nu ook letterlijk) knap product is, natuurlijk wel.
Knappe verschijning
Enorme zit- en laadruimte
Nu ook als plug-inhybride
Wat makke prestaties (mHEV)
Soms aarzelende automaat (mHEV)
Geen budgetprijzen meer
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853