Test

© Renault

EERSTE TEST: Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 200: De nieuwe Franse slag

01 juni 2024
Door Alain Devos

Mocht Renault een soort alternatief voor het DS-premiummerk van concurrent Stellantis hebben, dan zou de Rafale zeker in dat gamma thuishoren. De fraai gelijnde SUV met coupé-allures is het nieuwe topmodel uit de catalogus. Hij heeft zowat dezelfde buitenafmetingen als de Espace, maar mikt toch op een ander publiek. Autonieuws vloog naar Spanje, voor een eerste test in de heuvels rond Sevilla.

 

In de Renault-geschiedenis vind je heel wat berlines voor de hogere marktsegmenten terug, vierwielers waarbij de focus op comfort, op luxe en vaak ook op – toch voor hun tijd – topprestaties lag. Tot de R25 uit de jaren 80 kenden die ook wel behoorlijk wat succes, met de hem opgevolgde Safrane werd het al een wat moeilijker verhaal en met de in 2001 gelanceerde Vel Satis ging het helemaal fout. Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0004

Moeilijke tijden

Wie een behoorlijke som geld aan een auto te besteden had, leek alsmaar vaker geneigd er mee naar de toonzaal van een van de Duitse premiummerken te hollen. Renault koos voor zijn weerwerk tegen Mercedes en co voor een zowel originele als gedurfde oplossing. Te origineel en te gedurfd zelfs, want de bijzonder vreemd gelijnde Vel Satis werd een commerciële flop. De uit dezelfde periode stammende en nochtans best wel geniale Avantime onderging hetzelfde lot, gelukkig had Renault met de Espace ondertussen natuurlijk wel al een wagenconcept bedacht dat toch ook nog behoorlijk wat kopers met ‘interessante’ budgetten naar de eigen dealers wist te lokken.

Daarmee kunnen we meteen de sprong naar 2024 maken. Er staat vandaag nog altijd een Espace in de catalogus, maar dat is nu eerder een cross-over dan een monovolume. Grote en zelfs middelgrote berlines telt het Renault-gamma al een tijdje niet meer, SUV’s en aanverwante auto’s des te meer. Dat is wat de grote meerderheid van de klanten nu eenmaal wilt, we hoeven dat hier hoegenaamd niet meer uit te leggen.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0018

Stijl en emotie

Daar waar Audi, BMW en Mercedes, zeg maar de klassieke premiumspelers, tegelijk wél nog verschillende klassieke berlines aanbieden, heeft Renault dat wagentype dus volledig ‘afgeschreven’. De potentiële klanten willen de Fransen echter niet zomaar laten schieten, waarmee we dan eindelijk toch bij het onderwerp van dit testartikel zijn beland. De Rafale dus, vernoemd naar het door een motor van de autobouwer aangedreven Caudron Renault Rafale-vliegtuig waarmee in 1934 een snelheidsrecord van 445 km/h werd gevestigd. De auto krijgt in het gamma een plaatsje net boven de Espace en mag met zijn stijlvol design, zijn fijne technologie en ook heel wat luxe de rol van het nieuwe topmodel van het merk vervullen.

Grote Renault-baas Luca de Meo wond er bij de onthulling van de auto vorig jaar in Frankrijk ook helemaal geen doekjes om. “Met de Rafale laten we zien dat ons merk ook in staat is om de hoogste regionen van de markt op te zoeken”, aldus de Italiaan. “Renault heeft daar al meermaals zijn tanden op stukgebeten, maar deze keer beschikken we over wapens die we toen nog moesten ontberen: de positionering in het segment van de SUV-coupés, een motor die helemaal mee is met zijn tijd, ongeëvenaarde technologie en stijl en ook heel wat emotie.”Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0020

Allures van een fastback

Toch is er nog wel een groot verschil met het Duitse premiumgeweld. Een qua afmetingen en prestaties vergelijkbare SUV van Audi, BMW of Mercedes kost zelfs met een minder rijke standaarduitrusting nog steeds een pak meer dan de € 44.000 die je bij Renault voor het Rafale-basismodel moet neerleggen. Vier ringen, dubbele nieren of een ster, blijkbaar kan je daar dus toch nog altijd wat meer voor vragen (én voor krijgen) dan voor de ruit op de snoet van de Rafale.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0017

De sportief gelijnde SUV staat op hetzelfde CMF-CD-platform als de Austral en de al vermelde Espace en is met een lengte van 4,71 meter ook quasi even groot als die laatste, de wielbasis is zelfs helemaal identiek. De achteraan aflopende daklijn moet de auto de allures van een vijfdeurs-fastback- of zelfs coupé bezorgen, ze maakt hem natuurlijk wel net iets minder praktisch. Al valt dat laatste eigenlijk nog best mee. De beenruimte op de achterbank is vrij royaal, de hoofdruimte blijkt zelfs voor onze 1,9 meter lange gestalte ook nog goed mee te vallen en met 528 (tot 1.600) liter laadvolume kan er ook flink wat bagage mee.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0016

Lichtjes in de rugleuning

Nu we toch al in de auto zitten, kunnen we nog wel even over het interieur doorgaan. Vooraan zie je zelfs (haast) met de ogen dicht dat dit een Renault is, ook de Rafale beschikt over de twee welbekende en hier door een verticaal gepositioneerde ventilatie-opening gescheiden schermen die samen een soort liggende L vormen. Het OpenR Link-infotainment kennen we al van diverse andere recent gelanceerde Renaults, we vermelden toch nog even de Google-integratie, de vele beschikbare apps en natuurlijk ook het draadloos te gebruiken Android Auto en Apple CarPlay. Er is ook een groot head-updisplay.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0022

De sportstoelen geven wat meer zijdelingse steun en komen op de Esprit Alpine-uitvoering met gerecycleerd Alcantara met zowaar een verlicht A-logo in de rugleuning. Knap en zelfs een echte première, horen we. Op de achterbank is er een armsteun met twee USB-poorten, opbergvakken voor tablets en smartphones en twee uitklapbare steunen om die in vast te klemmen en aldus makkelijker naar de schermen te kijken. Ze zijn bij Renault ook bijzonder trots op de in het interieur gebruikte materialen, al vinden wij het voorin eigenlijk wel wat sfeer missen.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0023

Harde plastics

Op verschillende misschien niet altijd meteen in het oog springende plaatsen zijn er echt nog harde plastics gebruikt en qua kleurenharmonie vinden we het ook niet overal even geslaagd. Misschien zijn we terzake wat te veel verwend door enkele fraaie... Duitse creaties, maar ook Renault zelf heeft in andere modellen al beter werk afgeleverd. Nu goed, het blijft ook altijd wel een kwestie van smaak.

We herontdekken in de Rafale wel met veel plezier het originele Solarbay-dak. Dat gaat niet open en heeft ook geen ‘klassiek’ rolgordijn om (te) krachtige zonnestralen te weren, maar de AmpliSky-technologie met vloeibare én (onder invloed van een elektrisch veld) verplaatsbare polymeermoleculen laat wel toe de transparantie aan te passen. Je bedient het met een knopje op het plafond of met de stem en er is keuze tussen volledig transparant, volledig ondoorzichtig en enkel transparant voor- of achteraan. Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0003

Fraaie verpakking

De verpakking van de auto is dus best wel fraai, vooral het front van de Rafale oogt kunstig zonder dat het bombastisch (hallo BMW?) wordt. Het hele radiatorrooster is geïnspireerd door het merklogo, het bestaat uit een heleboel rond het centrale embleem ‘geboetseerde’ kleine ruitjes. De achtergrond heeft (naargelang de versie) een blauwe of grijze kleur, die volgens de kijkhoek verschijnt of verdwijnt. Net als bij nogal wat optische kunstwerken uit de jaren 70, horen we van kenners.

De ruit uit het Renault-logo keert ook terug in de lichtsignatuur, een hoogtechnologische LED Matrix Vision-verlichting vooraan is tegen meerprijs verkrijgbaar. De achterlichten zijn geïnspireerd op de tangram, dat is een Chinese puzzel met zeven stukken die samen een vierkant vormen. Zo zie je maar, een autojournalist moet tegenwoordig echt wel (een beetje) van alles op de hoogte zijn. Voor de volledigheid: als ze gedoofd zijn, hebben de lichten het visuele effect van zwevende ijsblokjes.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0008

Voorlopig nog ‘simpel’ aanbod

Qua technologie is het Rafale-verhaal voorlopig eerder simpel. Niet qua inventiviteit, wel wat het aanbod betreft. Momenteel wordt er alleen een hybride aandrijving van het zelfopladende type aangeboden, met dus de naam E-Tech Full Hybrid 200. Ze combineert een compacte en natuurlijk drukgevoede driecilinder op benzine van 130 pk met twee elektromotoren, hun systeemvermogen bedraagt 200 pk en het maximumkoppel 205 Nm. Origineel is ook de transmissie, die telt vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor. Ze durft heel af toe wel eens ‘raar’ reageren, door misschien iets trager of net sneller te schakelen dan je verwacht. Aan het rijgemak doet dat echter hoegenaamd geen afbreuk.

Tijdens de korte rit door het centrum van Sevilla reden we zowat de hele tijd elektrisch, met vier regeneratieve remniveaus kan je het opladen van de batterij (van 2 kWh) als bestuurder desgewenst ook nog optimaliseren en de verbrandingsmotor in de stad tot zowat 80 procent van de tijd laten ‘rusten’. Het bochtige parcours door de Spaanse bergen zorgde echter wel voor een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km. Dat is aanzienlijk meer dan het WLTP-gemiddelde van 4,7 l/100 km, maar we hebben dan ook flink gas gegeven en reden zowat de hele tijd in de Sport-modus. Natuurlijk moet dat, als het er wat rustiger aan toegaat, nog een pak beter kunnen.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0002

Sportiever dan Espace

Onze rijstijl vonden we hoe dan ook wel kunnen, de Rafale wordt immers verondersteld de ‘snellere’ broer van de Espace te zijn. De auto heeft een 4 centimeter breder spoor dan die familiewagen en staat standaard op 20-duimsvelgen. Het is duidelijk dat hij er niet alleen wat sportiever diende uit te zien, maar dat hij ook sportiever moet rijden. Het veercomfort is net iets minder, maar dat wordt alleen (een beetje) storend op een heel slecht wegdek. De Rafale maakte ons ondertussen wel blij met zijn dynamische rijgedrag. 

De Rafale wordt daarbij geholpen door de 4Control Advanced-vierwielsturing. Die vergemakkelijkt, door de tot 5 graden in de tegenovergestelde richting sturende achterwielen, parkeermanoeuvres en bezorgt de auto een draaicirkel van slechts 10,4 meter. Die is daarmee niet groter dan deze van de veel compactere Clio. Bij kruissnelheden sturen de achterwielen tot 1 graad mee in dezelfde richting als de voorwielen. Dat lijkt weinig en misschien verwaarloosbaar, maar het draagt samen met de heel directe ontdubbeling van de stuurinrichting zeker bij tot het gemak waarmee de toch wel grote en dus ook vrij zware Rafale bochten verslindt.Renault Rafale E Tech Hybrid autonieuws.be test autotest review 0024

Straffer gerief op komst

Later dit jaar wordt het Rafale-verhaal nog een pak straffer, dan wordt het aanbod namelijk uitgebreid met de E-Tech 4x4 300. Die krijgt een via het stroomnet oplaadbare batterij (van 22 kWh!), een extra elektromotor voor in totaal 300 pk én vierwielaandrijving. Als je dan ook nog voor de Atelier Alpine-uitvoering kiest, krijg je er zelfs een actieve ophanging bij. Via een ‘voorspellende’ camera bovenop de voorruit zal die anticiperen op naderende obstakels zoals een verkeersdrempel of een slecht wegdek. Die top-Rafale komt na de zomer, zijn prijs ligt dan ook nog niet vast.

Beschikt Renault met de Rafale eindelijk weer over een echt topmodel en dus een alternatief voor de (vooral) Duitse premiumconcurrentie? Op papier én op de weg misschien wel, maar dat is natuurlijk nog geen garantie dat de Fransen er ook veel automobilisten mee uit hun Audi, BMW of Mercedes zullen krijgen. Neem er ook nog enkele ‘alternatieve’ spelers als Alfa Romeo, DS en Volvo bij en je kent de kringen waarin Renault zich graag terug wat vaker zou willen bewegen. Voor ons niet gelaten, ook al omdat de prijs voor een auto van dit kaliber best wel meevalt.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Mooie lijn

  • Knappe technologie

  • Scherpe prijs

  • Interieur mist wat sfeer

  • Verbruik bij sportieve rijstijl

  • 'Zware’ concurrentie

Technische gegevens

Renault Rafale Full Hybrid 200

  • Motor:
    Benzine + 2 elektromotoren, 3 cilinders, 1.299 cm3
  • Overbrenging:
    Automaat, 6 versnellingen, voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    147 kW / 200 pk
  • Maximum koppel:
    205 Nm
  • 0-100 km/h:
    8,9 seconden
  • Topsnelheid:
    180 km/h
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    105 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 44.000

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.