In het alsmaar groter wordende aanbod SUV’s en cross-overs van Renault blijft de Captur het kleinste en dus ook goedkoopste model. Hij is technisch nauw verwant met de Clio en werd zonet nog eens opgefrist. Vrij grondig zelfs, naast een chiquer koetswerk en een gebruiksvriendelijker interieur komt de auto ook met een opgewaardeerd onderstel voor nog wat extra rijplezier. In de wijde omgeving van Madrid testten we de E-Tech Full Hybrid 145.
Sommige facelifts stellen niet echt veel voor. Als een model het commercieel nog goed doet of de budgetten beperkt zijn (of beiden), gaat het vaak niet veel verder dan hertekende bumpers en lichtblokken voor en achter, een iets groter infotainmentscherm en nieuwe stofjes uit gerecycleerd materiaal voor de zetels. Juist ja, er zijn dan gegarandeerd ook nog wel wat nieuwe velgen en lakkleuren om uit te kiezen. Voor de Captur mocht het nu echter wél wat meer zijn. Het gaat voor Renault dan ook om een heel belangrijke auto. Van de compacte cross-over werden al meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht, het is voor het merk dan ook echt wel een schot midden in de roos.
Aan de succesformule van de Captur, die compacte buitenafmetingen combineert met een ruim interieur én een – in vergelijking met de Clio – wat hogere zitpositie, is natuurlijk niet geraakt. Het 4,23 meter lange autootje neemt wel de eerder al op enkele andere nieuwe Renaults ingevoerde designtaal over. Dat zorgt vooral vooraan voor een heel andere look en als je wil zelfs meer visuele ‘dynamiek’, met dank aan onder meer de hippe lichtsignatuur. De dagrijlichten lijken op een halve ruit uit het merklogo. Andere recent gelanceerde Renaults hebben dat ook, zij het wel altijd met een andere vorm.
In het radiatorrooster zorgen reliëfs met diverse vormen en het contrast tussen het Noir Brillant van de achtergrond en de transparantie van de spijlen voor een soort lichtspel met tal van reflecties, van de ruit in het midden tot de koplampen en de bumper. Die laatste is natuurlijk evengoed hertekend, extra koelopeningen moeten ook de aerodynamica nog wat verbeteren. Achteraan is de behuizing van de lichten nu transparant, het veel moderner ogende logo en het design van de diffusor zijn ook nieuw.
Voor de zetels zijn er bekledingen met enkel nog gerecycleerde stoffen. Het OpenR Link-infotainment haalt Android Automotive 12-niveau en komt met Google-integratie voor het centrale en 10,4 duim grote aanraakscherm. Er wordt toegang tot meer dan 50 apps voorzien, die kunnen na de levering van de auto ook nog ‘vanop afstand’ worden geïnstalleerd of geactiveerd. Qua uitrusting en aankleding wordt het al van enkele grotere Renault-modellen bekende Esprit Alpine-niveau geïntroduceerd. Dat voegt met kleine Franse vlaggetjes en Alpine-logo’s zowel wat extra elegantie als sportiviteit toe, met onder meer hoogglanzend zwart voor de ruitomlijsting doet het dat trouwens ook voor het koetswerk. Het topmodel krijgt 19-duimsvelgen en Michelin-banden met maat 225/45. Andere uitrustingsniveaus zijn Evolution en Techno.
Gebleven is de over een afstand van 16 centimeter verschuifbare achterbank. Als je die neerklapt, krijgt je tot 1.596 ‘liter’ (1.458 in de E-Tech) bagage in de Captur. Harman Kardon mocht de audio-installatie leveren, afhankelijk van de versie zijn er tot negen luidsprekers. Voorin voorziet Renault in een inductielader, een 12V-aansluiting en twee USB-C-poorten, in de duurdere modellen zitten er ook nog twee in de centrale armsteun achterin. Er is ook sfeerverlichting met heel wat mogelijkheden, zo kan je de tint zich automatisch laten aanpassen aan het moment van de dag.
De Captur komt nog altijd met een op zijn minst op papier best wel interessante brok technologie. Naast de klassieke en bescheiden TCe met een slechts 1 liter ‘grote’ verbrandingsmotor van 91 pk en de 1.3 met mild-hybride assistentie van 160 pk, is het opgefriste model er natuurlijk ook als E-Tech Full Hybrid. Dat is een hybride van het zelfopladende type, met als origineel kenmerk dat er naast de 1,6 liter grote viercilinder (van Nissan-origine) ook twee elektromotoren aan het werk zijn. In combinatie met een automatische... vierbak en nog twee versnellingen voor een van die twee elektrische molentjes, wordt er continu voor een zo efficiënt mogelijke aandrijving gezorgd.
In de stad worden de voorwielen vaak enkel elektrisch aangedreven, de benzinemotor komt er zich alleen mee moeien als de batterij van extra energie moet worden voorzien. Als er meer van de auto wordt verlangd, gaat de 1.6 natuurlijk wel volop aan de slag. Een gemengd testparcours rond én ook door Madrid zorgde voor een keurig verbruikcijfer van een goede 5 l/100 km, iets ‘bravere’ chauffeurs dan wij krijgen daar quasi zeker nog wel een half litertje af. Een nieuwe E-Save-functie zorgt er door middel van een simpele druk op een knopje voor dat de batterij minstens 40 procent van haar energie bewaart voor momenten waarop je die het best meent te kunnen inzetten, zoals misschien het ‘bestormen’ van een helling.
Tot zover de theorie. In de heuvels rond de Spaanse hoofdstad voelde het hele E-Tech-systeem af en toe wel wat ‘onnatuurlijk’ aan. Het aan- en uitschakelen van de verbrandingsmotor gebeurt ook op momenten dat je het niet echt verwacht en je krijgt soms wel het gevoel dat de automaat ‘vergeet’ te schakelen, dat gaat dan ook gepaard met een eerder onaangenaam geluid. Flitsend zijn de acceleraties, met bijvoorbeeld een eerder trage 10,6 seconden voor de 0 tot 100 km/u-spurt, sowieso ook niet.
Begrijp ons echter vooral niet verkeerd. Bij normaal gebruik, wat wel eens wordt omschreven als de rijstijl van een brave huisvader of -moeder, heb je daar niet of nauwelijks last van. Dan kun je dus wel genieten van het heel zuinige karakter van de technologie, daar ligt dan ook duidelijk de focus van deze Captur. Niet op een sportieve rijstijl dus, dan wordt het samenspel van de motoren en de transmissie bij momenten wel al eens irritant. Ook al omdat de prettige besturing en het prima onderstel hoegenaamd geen probleem hebben met wat hogere bochtsnelheden en aanverwant plezier. De schokdempers, de geometrie van de wieltreinen en de afstelling van de stuurbekrachtiging werden trouwens herzien, met het oog op een snellere respons én met ook echt wel een knap compromis tussen comfort en rijdynamiek als resultaat. Aan het eerste lijken zelfs de 19-duimsvelgen van de Esprit Alpine geen grote afbreuk te doen.
Als enige sportiviteit voor de vader of moeder van hierboven echt wel van groot belang is en met de Captur voor de rest wel alle vakjes kunnen worden afgevinkt, kiest hij of zij misschien toch beter voor de Mild Hybrid 160 met geautomatiseerde zevenbak. Die is ook zowel wat sneller als goedkoper, waarmee dan ook een stukje van het meerverbruik wordt gecompenseerd. We kunnen hier dan maar meteen ook de prijzen meegeven, met de Techno-uitrusting en -aankleding kosten de auto’s respectievelijk € 26.200 en € 28.500. De TCe 90, die ook nog met een soberdere Evolution-uitrusting kan worden besteld, is er al vanaf € 20.250.
We vermelden voor de volledigheid ook nog de nieuwe elektronische architectuur, die liet de komst van extra rijhulpsystemen toe. Met Active Driver Assist wordt niveau 2 van autonoom rijden bereikt, door de adaptieve snelheidsregelaar (met Stop & Go) te verenigen met de centreerfunctie in de rijstrook en de geolocalisatiegegevens. Voor de hybride Captur is er ook een functie die het gebruik van elektrische energie maximaliseert, gewoon door het batterijbeheersysteem continu en dus vroegtijdig te informeren over de route die de auto ‘wellicht’ gaat volgen als er geen bestemming is ingegeven.
Onze conclusie wordt toch een beetje een ‘moeilijk’ geval. De Esprit Alpine-uitvoering mag dan voor een vleugje vooral ‘visuele’ sportiviteit zorgen, het is duidelijk dat de klemtoon bij de door ons geprobeerde E-Tech Full Hybrid 145 op het (lage) verbruik ligt. Dat is lovenswaardig, maar het doet dus wel wat afbreuk aan het pure rijplezier. Gelukkig biedt Renault met de Mild Hybrid 160 EDC nog een alternatief aan. Het wordt voor geïnteresseerde klanten dan ook echt wel een kwestie van prioriteiten. Als totaalpakket overtuigt de Captur beslist wel, hij ziet er nu ook weer een pak aantrekkelijker uit.
Geslaagde facelift
Gebruiksvriendelijk interieur
Zuinige technologie
Matige prestaties
Soms wat ‘twijfelende’ transmissie
Esprit Alpine niet echt Alpine
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853