Een rijbereik van wel 700 kilometer, een state-of-the-art infotainment, een design waar je niet op twee dagen bent uitgekeken: in theorie heeft de nieuwe elektrische cross-over van Peugeot alle troeven in handen om potten te breken in leaseland. We waren dan ook wat benieuwd om hem in première aan de tand te voelen.
In een segment dat stilaan verzadigd geraakt, moet je al heel wat uit je mouw schudden om aan de bak te komen. Middelmatigheid volstaat niet, en al helemaal niet op designvlak. Peugeot trok dan ook zijn stoute schoenen aan. Misschien niet zozeer wat de voorpartij betreft, hoe indrukwekkend die ook oogt, maar eerder in profiel en aan de achterzijde. Gedaan trouwens met chroom: het moet strak en modern zijn anno 2024.
Net als bij concurrent Toyota bZ4X werd de dakpartij schuin afgeschaafd vanaf de hoofden van de passagiers op de achterbank. Ook gepikt van de Japanners: de zwartgelakte dakspoiler met twee gewelfde vleugels. De lange achterruit eindigt in een opvallend verticale kofferklep, een beetje à la Jaguar I-Pace. Dit fastbackdesign doet de e-3008 kleiner lijken dan hij is. Met zijn lengte van 4,54 meter is hij niettemin 7 centimeter langer dan de Renault Scénic E-Tech Electric, zijn gedoodverfde rivaal.
In tegenstelling tot die laatste werd de 3008 niet als zuiver elektrisch voertuig ontwikkeld. Het nieuwe platform is dan wel gemaakt om zoveel mogelijk accucellen te kunnen huisvesten, in de snuit is er bij de e-3008 nog ruimte voor een kleine pony (die bij de niet-elektrische 3008’s wordt ingepalmd door de verbrandingsmotor). Gevolg: hoewel de e-3008 langer is dan de Scénic, is hij achterin een stuk minder ruim. De koffer is met 520 liter ook 25 liter kleiner dan die van zijn landgenoot.
Het interieur is net als het exterieur een demonstratie van Peugeot’s durf om de dingen anders te doen. Het merkeigen dashboardconcept genaamd i-Cockpit ontpopt zich in de e-3008 tot een erg helder en open geheel, dat nog steeds over meerdere niveaus geëtaleerd is. Het kleine PlayStation-stuurtje blijft van de partij, maar nieuw is de positie van de selectiehendel van de transmissie, die zich nu naast de start-stopknop bevindt. De middenconsole is dus helemaal vlak en biedt plaats aan een groot opbergvak.
De tuimelschakelaars onder het centrale scherm zijn verdwenen. Peugeot heeft ze vervangen door een reeks grote digitale sneltoetsen, i-Toggles genaamd. Die dragen hun steentje bij tot de ergonomie, want in de submenu’s van het aanraakscherm duiken, dat leidt zoals vaak te sterk af. En de stemassistent? Die mag terug naar de digitale spelonken waar hij vandaan komt, want er valt weinig tot niets mee aan te vangen. Ook dat blijkt een courant euvel tegenwoordig, de grootste beloften van de constructeurs en AI ten spijt.
Het kroonjuweel van de i-Cockpit is natuurlijk het knappe gebogen breedbeeldscherm van 21 duim dat boven op het dashboard staat. Daarmee hijst de nieuwe Peugeot 3008 zich meteen naar de top van het C-SUV-segment. Het doet nogal denken aan het Curved Display van BMW en oogt net zo high-end. Doordat het zich aan de basis van de voorruit bevindt, heb je geen nood aan een head-updisplay. Het dient gezegd dat de afleesbaarheid uitstekend is.
De 3008 van de vorige generatie maakte indruk door zijn knappe afwerking. Peugeot had duidelijk in de waargenomen kwaliteit geïnvesteerd. De nieuwe generatie legt de lat op het eerste gezicht niet meteen hoger. De materialen ogen goed, zonder meer. Kankeren over de harde zwarte plastics aan de onderzijde van de deuren en de middenconsole, dat zullen we maar opgeven. Iedereen gebruikt vandaag dit soort goedkope bekleding voor de zones die niet meteen in je gezichtsveld liggen, zelfs BMW.
De stoelen zitten uitstekend – of toch de elektrisch bediende, masserende en verwarmde exemplaren van de GT-versie waarmee we konden rijden. Maar ook de sportstoelen van de vorige 3008 gooiden hoge ogen op dat vlak. En het rijcomfort? Met de 20-duimers van de voorgenoemde GT reageert de e-3008 nogal on-Frans droog op grote oneffenheden. Hij moet natuurlijk behoorlijk wat massa afveren – het zou ons niet verbazen mochten de benzine-aangedreven en hybride versies zachter met hun passagiers omspringen.
Het voordeel van deze afstelling is dat de e-3008 heel strak door de bocht gaat, daarbij geholpen door zijn zware onderbuik en flinke banden. De testwagens waren allemaal voorzien van de standaardaccu van 73 kWh netto, goed voor een rijbereik van 525 kilometer (WLTP). Later dit jaar volgt de Long Range, die tot 700 kilometer belooft met zijn 98 kWh-accu. Met 157 kW onder je rechtervoet hoef je geen schrik te hebben dat je passagiers groen uitslaan: 8,8 seconden om naar honderd te spurten, dat is niets uitzonderlijks.
Peugeot is erg trots op zijn nieuwe elektromotor met permanente magneet, die belooft erg spaarzaam met elektronen om te springen. Gemiddeld 16,7 kWh/100 km over de WLTP-cyclus, dat is een knap resultaat voor een auto in dit segment. Wij doken na een stadsparcours bij milde temperaturen onder de 13 kWh/100 volgens de boordcomputer. Dat wil natuurlijk niet veel zeggen – op de snelweg in de winter kan dat cijfer verdubbelen. We zijn dan ook benieuwd om te zien hoe de e-3008 het er in een doorsnee Belgische context vanaf brengt.
Hij belooft in elk geval behoorlijk wat meer wind te vangen bij hogere snelheden dan zijn rivalen: de luchtweerstandscoëfficiënt is met 0.28 allesbehalve uitzonderlijk te noemen, de vlakke bodemplaat, minimale koetswerkranden en ‘aerodynamische’ velgen ten spijt. Ter vergelijking: de Tesla Model Y haalt 0.23. En de laadprestaties? Die zijn met 11 kW AC en 160 kW DC marktconform. Wel opmerkelijk is dat je kunt bijbetalen voor een boordlader die 22 kW aankan.
En als we dan toch bij het financiële hoofdstuk beland zijn: Peugeot lijkt erg zeker van zijn stuk. De e-3008 moet minstens € 49.735 incl. btw in het laatje brengen. Dan krijg je de Allure. Die is an sich vrij goed uitgerust, maar toch moet je bijbetalen voor de navigatiefunctie met intelligente routeplanner (die rekening houdt met diverse parameters om je zo weinig mogelijk tijd te laten verliezen bij het laden) én voor een warmtepomp. Incroyable voor een elektrische auto, en zeker op dit prijsniveau.
We waren best onder de indruk van de Peugeot e-3008 na deze eerste kennismaking. Hij bevindt zich digitaal en aandrijftechnisch in het koppeloton, maar is minder ruim dan zijn rivalen. Het prijskaartje lijkt ons vrij ambitieus. Is dit het gevolg van het feit dat de auto tot en met zijn accucellen in Frankrijk wordt gebouwd? Dat verdient an sich een applaus, maar of dit argument veel gewicht in de schaal zal werpen bij de zakelijke EV-rijder…
Efficiënte aandrijflijn
Knap infotainment
Goede (sport)stoelen
Hoge prijs
Navigatie en warmtepomp niet standaard
Beperkte binnenruimte
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 780,56 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 785,86 TCO_Peugeot_e-3008.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853