De vernieuwde elektrische Opel Corsa vergroot zijn actieradius met zo’n zeventig kilometer en zou daarmee komaf moeten kunnen maken met de kritiek dat je met een elektrische stadsauto nergens geraakt. Hij kleedt zichzelf ook chiquer en sportiever. Voor niets gaat echter de zon op.
De eerste elektrische Corsa verscheen zo’n vier jaar geleden op de markt. Hij was toen voorzien van een elektromotor van 100 kW die werd gevoed door een accu die netto 45 kWh kon bevatten en 330 kilometer rijbereik bood. De vernieuwde Corsa Electric is nog steeds verkrijgbaar met deze aandrijflijn, maar daarnaast is er ook de nieuwe ‘Long Range’-versie. Die heeft een accu die slechts 3,1 kWh groter is, maar hij wordt aangedreven door een zuinigere motor van 115 kW. Resultaat: het rijbereik wordt met 70 kilometer geboost tot over de 400 kilometer.
Zoals dat gaat bij de recente Opel-facelifts krijgt de Corsa nu ook zijn eigen interpretatie van de merkeigen Vizor-grille aangemeten. De snuit wordt voortaan gedomineerd door een zwarte glanzende band tussen de koplampen, die steeds van het full-LED-type zijn en optioneel uitgerust kunnen worden met matrixtechnologie. Het oogt wat generieker dan voorheen. We menen zelfs een vleugje VW Polo te ontwaren.
De Opel Corsa Electric Long Range is er overigens enkel als sportieve GS-uitvoering. Die valt op door zijn dakspoiler, de ledachterlichten en de zwarte uitvoering van de belettering, het dak en de B-stijl. De standaardvelgen zijn behoorlijk bescheiden 16-duimers, een keuze die Opel maakte om het rijbereik te maximaliseren en de symbolische kaap van 400 kilometer te kunnen ronden. De optionele 17-duimers zijn veel mooier, maar kosten je € 500 en enkele tientallen kilometers aan rijbereik.
Ook het interieur van de Opel Corsa Electric Long Range is overgoten met een sportief sausje. De pedalen zijn uitgevoerd in aluminium, je handen rusten op een sportstuur in vegan leder en je lichaam wordt uitstekend ondersteund door de standaard sportstoelen. Die kun je laten overtrekken met alcantara als onderdeel van het Ultimate-pack, dat verder stoelverwarming, stuurwielverwarming en een verstelbare centrale armsteun met opbergvak omvat.
De rijhouding is prima dankzij de veelvuldige regelmogelijkheden. Opmerkelijk is dat je rug in de GS ook gemasseerd kan worden. Verwacht echter geen stevige Thaise kneedbeurt. Last but not least: het infotainment. Dat bedien je voortaan via een knap breedbeeldscherm van 10 duim. Het nieuwe systeem is krachtiger dan voorheen en kan over-the-air worden geüpdatet. De bediening is voldoende intuïtief, de weergave behoorlijk scherp.
De bediening van de transmissie neemt de vorm aan van een hendeltje tussen de voorstoelen. Trek hem naar achteren en de D-stand wordt actief. We geven stroom en stellen tot onze opluchting vast dat de Corsa heel discreet zoemt in plaats van Star Wars-gewijs zijn aanwezigheid verduidelijkt. De Corsa Electric biedt drie rijmodi: Normal, Eco en Sport. Enkel in die laatste stand gaat het echt vooruit en heb je de voltallige pk’s en Newtonmeters ter beschikking. Die worden overigens prima beheerst: de voortrein geraakt zelden overmand.
In de normale stand is er amper sprake van regeneratief remmen. Wil je toch meer kWh terugwinnen bij het uitbollen, dan moet je op de minuscule B-toets (voor brake) op de middenconsole duwen. Naar onze smaak had die remstand krachtiger mogen zijn, want je moet vaak ‘bijremmen’ met het rempedaal. Nog beter waren peddels aan het stuurwiel geweest met meerdere remniveaus. Hoe dan ook bleek onze test-Corsa zuinig: we kwamen toe met 14,6 kWh/100 km over een parcours dat voor een derde uit snelweg en twee derde uit landelijke wegen bestond.
Sturen doet de Corsa-e best prettig. Dat durft wel eens anders zijn bij een elektro-auto. Wel hadden we het gevoel dat de ingenieurs het stuur kunstmatig zwaar hebben doen aanvoelen als je hem de bocht in smijt. Ook de ophanging wekt een sportieve, ietwat droge indruk. Mede door het erg lage zwaartepunt gaat de Corsa strak de hoek om en blijft de kooi mooi vlak.
Keerzijde van de medaille is dat de Corsa soms aan het ‘bokken’ slaat. Je wordt een zekere stampbeweging gewaar op bepaalde wegen, zoals een bootje dat op de golven beukt – iets wat vooral het welbehagen van de passagiers schaadt. De comfortbalans is daardoor eerder matig. Ook de binnenruimte verdient niet meer dan het predicaat “aanvaardbaar”. Er zijn auto’s in dit segment die je meer been- en hoofdruimte bieden.
De Belgische Opel-tak van de Stellantisgroep moet achtendertig-en-een-halfduizend euro hebben voor de Corsa Electric Long Range GS. De uitrusting is best volledig, maar toch moet je bijbetalen voor stoelverwarming, een navigatiemodule, een draadloze gsm-oplader, mistlichten vooraan en dies meer. De veiligheidsdotatie is niet meer dan marktconform en de modernste rijhulpsystemen schitteren door hun afwezigheid. Op dit vlak kan de Corsa zijn leeftijd niet verbergen.
De laadprestaties zijn doorsnee: snelladen kan hij aan 100 kW, gewoon laden aan 11 kW sterke driefasige wisselstroom. Een warmtepomp is inbegrepen. Wie gehoopt had een aanhanger te kunnen trekken met zijn batterij-Corsa, kan zich de verplaatsing naar de Opel-showroom besparen. Een trekhaak voor een fietsendrager is gelukkig wel van de partij.
De vernieuwde elektrische Opel Corsa is aantrekkelijker dan ooit. Wel moet je fan zijn van de GS-uitvoering als je de versie met grote batterij wil, want een andere combinatie is er niet. Als dusdanig ziet hij er patent uit, maar hij is nogal hard afgeveerd en torst een flink prijskaartje voor een stadsauto.
Aantrekkelijk rijbereik
Verbeterd infotainment
Mooie aankleding
Stevige prijs voor een stadsauto
Zwakke regeneratie
Geen sleepvermogen
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 598,76 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 645,92 TCO_Opel_Corsa_e_Autonieuws.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853