Test

EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven

07 mei 2024
Door Alain Devos

Net geen € 21.000, dat is de basisprijs van de Chinese MG3. Je krijgt dan een hybride stadswagen met 195 pk en een al vrij correcte uitrusting, een best wel keurige afwerking én een garantie van zeven jaar mee naar huis. Horen we nog iemand lachen met de ‘goedkope’ Chinezen? Wij van Autonieuws deden de test en krabden toch wel eens in ons haar.

 

Bij Dacia, een naam die ze bij MG opvallend vaak laten vallen, mag je na het neertellen van net geen € 12.000 al vertrekken met een Sandero. Dan moet je het wel stellen met een heel sober aangekleed autootje met een benzinemotor van nog geen 70 pk. Sympathiek van het Roemeense submerk van Renault dat ze autorijden daarmee nog heel betaalbaar houden, maar we weten van de Belgische invoerder dat in ons land toch eerder voor de wat beter uitgeruste varianten uit de catalogus wordt gekozen. Voor een sportiever ogende Stepway met 91 pk wordt € 16.390 aangerekend en zelfs de topuitvoering met 110 paarden blijft ook nog net onder de € 19.000. Met zijn instapprijs van € 20.985 is de MG3 dus nog wat duurder, maar het gaat dan wel meteen om een zelfopladende hybride met een vermogen van maar liefst 195 pk.EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.be

Voorlopig enkel als hybride

We betreuren het samen met zowat iedereen die het bij de aankoop van een nieuw vervoermiddel liever gaat zoeken in de onderste regionen van de markt, er zijn niet echt veel ‘goedkope’ auto’s meer beschikbaar. Gelukkig is er dus nog Dacia, gelukkig zijn er ook nog de Fiat 500, Hyundai i10, Kia Picanto en Renault Clio van(af) een goede € 15.000 en gelukkig lanceert Citroën zijn nieuwe C3 op benzine zelfs nog met een prijs net onder dat bedrag. Zoals gezegd, plaatst MG de 3 in een nog net iets hogere categorie. De Chinese constructeur (met Britse roots) spreekt zich vooralsnog ook nog niet echt uit over de komst naar Europa van een variant met een ‘simpelere’ en dus goedkopere verbrandingsmotor zonder elektrische assistentie.
EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.be

De auto is er momenteel dus enkel als wat ze bij MG Hybrid+ noemen, het gaat dan om de combinatie van een 1,5 liter grote Atkinson-viercilinder op benzine van 102 pk en een elektrische motor van zelfs 136 pk. Het systeem- of dus bruikbare vermogen bedraagt daarmee maar liefst 195 pk, vandaar ook best wel heel keurige prestaties. Maar de hybride technologie van het zelfopladende type moet natuurlijk vooral het verbruik helpen drukken. De boven de achteras gemonteerde en met een capaciteit van 1,83 kWh best wel ‘grote’ batterij laat in de EV-modus toe om regelmatig en tot 80 km/h volledig elektrisch te rijden. Op ons Limburgse testparcours kwamen we na een kleine 100 kilometer aan een gemiddelde van net geen 5 l/100 km. Daar zou je, mits wat oefening en veel ritjes door de stad, zelfs nog een halve liter kunnen afkrijgen. EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.be

Met drietrapsautomaat

Je moet daarbij dan wel rekenen op de intelligentie en dus de ‘juiste’ beslissingen van de elektronica van de auto. Zo kan je hem niet zelf dwingen om volledig elektrisch te rijden, het schakelen tussen de verschillende rijstanden gebeurt volledig automatisch. Het gaat van 100 procent elektrisch over een Series-modus waarbij de benzinemotor een generator (voor het opwekken van stroom) aandrijft tot een Parallel-modus waarbij beide motoren de wielen in beweging brengen.EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.be

Je kan op het digitale instrumentenbord wel zien wat er precies gebeurt, bij wat extra gas hoor je de benzinemotor natuurlijk ook meteen aanslaan. De MG3 heeft een drietrapsautomaat, echt snel schakelen lijkt die niet te doen. Een spurt van 0 naar 100 km/h in 8 seconden is hoe dan ook wel knap. Daar heb je de Sport-rijmodus voor nodig, er zijn ook nog een Standaard- en een Eco-programma voor een optimaal energieverbruik. 

Volwassen indruk

Met het rijgedrag zit het ook wel goed, de vrij directe besturing en de correct afgestelde ophanging nodigen zelfs uit tot een wat sportievere rijstijl. Dat doen de paarden van de hybride aandrijving en het hoge maximumkoppel van 425 Nm natuurlijk ook, je zit dan ook vlug aan snelheden waar de autoriteiten in Limburg (en elders) niet altijd mee kunnen lachen. Om het politiek correct samen te vatten, de auto geeft best wel een volwassen indruk. Daar draagt ook het geluidscomfort toe bij, voor een auto van dit formaat lijkt de isolatie prima.SNY05661

Je zit goed in de auto, met dank aan zachte kussens in het zitvlak en de rugleuning en toch ook voldoende steun. De zithoogte zou nog net iets lager mogen, al is dat eerder een kwestie van gewenning dan een echte nood. EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.beOok op de achterbank is er zelfs voor volwassenen nog voldoende zitruimte en met 293 liter laat het laadvolume van de koffer zich als correct omschrijven. Je vergroot het tot 983 liter door de achterbank neer te klappen, die bestaat wel maar uit één deel.EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.be

Keurig uitgerust

Nog even terug naar voren dan, waar er onder het scherm van het iSmart gedoopte infotainment ook nog een rij klassieke knoppen staat. Gelukkig maar, want de bediening van het aanraakscherm leek ons tijdens de eerste kennismaking aan de trage kant en ook geen schoolvoorbeeld van gebruiksgemak. En alweer (in een Aziatische auto) werd onze telefoon niet ‘herkend’, die is nochtans ook van Chinese makelij. Apple CarPlay en Android Auto zijn overigens wel voorzien.EERSTE TEST: MG3 Hybrid+: Kleine Chinees met grote troeven autonieuws.be

MG biedt zijn Europese klanten drie uitrustingsniveaus aan: Standaard, Comfort en Luxe. Zelfs voor de eerste zijn een automatische airco, digitale instrumenten en infotainment met audio, navigatie en een scherm van 10,25 duim al standaard. De Pilot-technologie verzamelt de nieuwste Advanced Driver Assistance-veiligheidsvoorzieningen met dus ook de soms irriterende (maar verplichte) waarschuwingssystemen. Echte luxe kan ook, met onder meer een lederen bekleding, zetelverwarming vooraan, een sleutelloze toegang en een 360-gradencamera.

Brave looks

We waren bijna vergeten om ons licht even over het design van de auto te laten schijnen. Dat weet ons dan ook echt niet te verrassen, bij MG kozen ze voor hun stadswagen voor een eerder brave en in elk geval heel klassieke look. De 3 is wel iets groter dan zijn rechtstreekse concurrenten, je kan de boel ook wat opvrolijken met LED-koplampen, lichtmetalen velgen en een van de hippe kleurtjes uit de catalogus. Er bestond voor de komst van dit nieuwe model trouwens ook al een MG3, maar in Europa kon je die alleen in Engeland kopen. In zijn opvolger staat het stuur dus wel (ook) langs de ‘goede’ kant.SNY05623

Met zijn prijs vertoeft de MG3 in het gezelschap van de basisversies van auto’s als (onder meer) de Hyundai i20, Mazda 2, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Skoda Fabia en Volkswagen Polo. Het grote verschil is dat de Chinees voor zowat hetzelfde en in vergelijking met sommige van die concurrenten zelfs nog iets lagere bedrag meteen hybride technologie aanbiedt en je dus zal toelaten te besparen op de brandstofrekening. Tel daar nog (onder meer) de sterke prestaties, het correcte rijgedrag, de uitrusting én de 7 jaar (of 150.000 kilometer) garantie bij en je komt aan een totaalpakket waar ze in Parijs, Wolfsburg en elders niet mee zullen kunnen lachen. Of we ons toch nog aan iets hebben gestoord? Ja, de naam van de auto. De familienaam is dus MG en de voornaam 3, die twee hoor je dan ook niet aan elkaar te plakken. Maar dat doen ze dus wel.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Zuinige technologie

  • Correcte zitruimte 

  • Scherpe prijs

  • Geen echt basismodel

  • Geen flitsend design

  • Werking infotainment

Technische gegevens

MG3 Hybrid+

  • Motor:
    Benzine + elektromotor, 4 cilinders, 1.490 cm3
  • Overbrenging:
    Automaat, voorwielaandrijving, 3 versnellingen
  • Maximum vermogen:
    143 kW / 195 pk
  • Maximum koppel:
    425 Nm
  • 0-100 km/h:
    8,0 seconden
  • Topsnelheid:
    170 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    4,4 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    100 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 20.985

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.