Test

© MG Cyberster GT

EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

12 juli 2024
Door Alain Devos

We hebben in onze toch al behoorlijk lange carrière als autojournalist zelden zo uitgekeken naar een test als deze van de MG Cyberster. Een elektrische Chinees, maar deze keer echt niet de zoveelste in de rij. Terwijl het met alsmaar meer ongeduld nog altijd wachten is op een nieuwe roadster van Tesla, is MG dus wel al klaar met zijn elektrische cabrio. Autonieuws mocht hem al even proberen in Engeland, de geboorteplaats van het echte MG en evengoed een echt ‘roadsterland’.

 

We durven het al eens (bijna) vergeten, maar de vandaag enorm succesvolle Amerikaanse constructeur van elektrische berlines, SUV’s en zelfs een pick-up begon ooit aan de weg te timmeren met een roadster. Die toen ook simpelweg Tesla Roadster gedoopte auto kwam in 2008 uit, als een soort elektrische variant van de Lotus Elise waarvan hij het chassis gebruikte. Tesla stopte de productie in 2012, maar al verschillende jaren wordt dus de komst van een opvolger beloofd. Zelfs als we die dit jaar toch nog te zien krijgen, zal de productie op zijn vroegst in de loop van 2025 worden opgestart. Ook al wordt die nieuwe Roadster mogelijk nog wat krachtiger, sneller en quasi zeker ook duurder dan de MG, is het onvermijdelijk dat beide met elkaar zullen worden vergeleken. Voorlopig kan dat dus nog niet, in Amerika-China staat het dan ook 0-1.EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

Tesla (en Porsche) gevloerd

Daarmee hebben Elon Musk en zijn volgelingen zich dus echt wel laten vloeren door MG, daar worden beloftes duidelijk wat makkelijker nagekomen. De Cyberster debuteerde als conceptcar op het autosalon van Shanghai in 2021, met eigenlijk ook meteen de bevestiging dat moederhuis SAIC hem zou gaan bouwen en dus te koop aanbieden. Het eerste echt publieke optreden van de toen ook al zowat productierijpe Cyberster kwam er in de zomer van 2023 op het Goodwood Festival of Speed, het is daar dat we hem een jaar later dus een eerste keer kunnen proberen. Niet op de bekende heuvel, wel op het enkele kilometers verder gelegen en ook ‘echte’ Goodwood Circuit.

MG, vorige eeuw toch décennialang een van de grote roadsterspecialisten, viert zijn 100ste verjaardag in stijl. De Cyberster is de eerste cabrio van MG sinds de op dat moment ook alleen nog in China gebouwde MG TF in 2011 een toch wel heel stille dood stierf. Ook al is het moeilijk om in de hoofden van de grote bazen in Shanghai te kijken, de lancering van de auto net 100 jaar na de officiële oprichting van het merk in 1924 zal toch wel geen toeval zijn. Het is ook een statement van jewelste, de Cyberster moet immers duidelijk maken dat Chinese autobouwers en moederhuis SAIC in het bijzonder de autohandel echt wel plezant willen houden. Niet met een soort elektrisch alternatief voor de Mazda MX-5, wel met een wagen die ze zelfs bij Porsche nog slapeloze nachten kan bezorgen. Daar staat immers een elektrische Boxster op stapel, bij Polestar is er met de 6 trouwens ook al eentje in de maak.EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

GT of Trophy

We mogen in Engeland meteen met de GT- topversie van de Cyberster rijden, die komt met twee motoren en dan ook vierwielaandrijving. Het vermogen van 544 pk laat een spurt van 0 naar 100 km/h in slechts 3,2 seconden toe en het altijd meteen beschikbare maximumkoppel van 725 Nm zorgt voor al even spectaculaire hernemingen. Het kan ook iets bescheidener, een Cyberster Trophy met een lichtere batterij van ‘slechts’ 64 kWh, één motor van 340 pk en 475 Nm en een spurtje naar 100 km/h in 5,2 seconden zou op Belgische wegen eigenlijk ook al ruim voldoening moeten schenken. 

Voor we met de MG al even het circuit op stuiven, moeten we het natuurlijk ook over een van dé hoofdredenen hebben om voor zo’n auto te kiezen. Dat zijn zeker niet de functionele kwaliteiten, wel de grotendeels in een Londense designstudio bedachte looks. Elegantie, een vleugje sportiviteit en vooral veel rijplezier, dat moesten de MG-roadsters vorige eeuw uitstralen en dat moet de zowaar van een soort vlinderdeuren voorziene Cyperster nu beslist ook doen. De hoge vermogens lijken er nu (ook) al een concurrent voor de toekomstige en dan evengoed elektrische Porsche Boxster van te maken, misschien is het ook wel daarom dat het design enigszins richting dat van een echte sportwagen neigt. Nog eens over die deuren gesproken, die zijn minder... onhandig dan ze op het eerste gezicht kunnen lijken. Onder een laag plafond kan je ze maar beter niet openen, ze maken het in- en instappen daarentegen wel makkelijker in smalle parkeerplaatsen.EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

‘Verborgen’ schermen

De Cyberster is een strikte tweezitter, achter de bestuurder en de eventuele passagier is er enkel nog een heel kleine ruimte voor misschien een trui en twee tandenborstels. De koffer biedt de plaats die je van zo’n roadster mag verwachten, voor een roadtrip van drie weken heb je natuurlijk wel een ander soort vierwieler nodig. Terwijl we al van bij de eerste aanblik fan zijn van de buitenkant van de Cyberster, valt er op de binnnenkant echter wel nog iets aan te merken.

De mooie stoelen zitten goed, het stuurwiel oogt leuk, de middenconsole is heel sportief en de afwerking lijkt meer dan correct, maar de indeling en vooral plaatsing van de schermen voor het infotainment zijn wel een beetje vreemd. Geen kwaad woord over het 10,25 duim grote exemplaar voor de instrumenten, maar die van telkens 7,0 duim links en rechts ervan zijn niet altijd optimaal leesbaar. Ze zitten immers voor een stukje achter het stuurwiel en tijdens het rijden dus ook achter je handen verborgen. Daardoor lijkt ook de bediening van een aantal functies niet altijd even makkelijk, al is dat wellicht vooral een kwestie van gewenning. Het extra schermpje voor de airco en de toetsen voor het schakelen bevinden zich in de middenconsole en zijn net wel makkelijk te gebruiken. Draadloze Android Auto en Apple Carplay en een Bose-muziekinstallatie met acht luidsprekers zouden ook in België standaard zijn.EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

Slechts drie rondjes

De batterij werd natuurlijk zo laag mogelijk in de structuur van de auto gemonteerd, het speciaal voor de Cyberster ontworpen platform komt met klassieke dubbele driehoeken voor- en een multi-linkophanging achteraan. Je zit in de MG net iets hoger dan in vroegere roadsters en in de huidige MX-5, dat heeft vermoedelijk ook met die batterij onder je billen te maken. De drie rondjes die we op het dan ook nog eens korte en eigenlijk heel makkelijke Goodwood-circuit mogen afleggen, zijn vanzelfsprekend veel te kort voor grote en zelfs kleine conclusies. We ervaarden wel onmiddellijk de sensaties van een compacte sportwagen en durven ook al de directe besturing loven, al zou net iets meer gevoel ook nog wel mogen. Ze helpt in elk geval wel het omwille van de batterij onvermijdelijk hoge gewicht van bijna 2 ton te vergeten, terwijl de goede grip en tractie duidelijk ook snel bochtenwerk toelaten.

De spurtcijfers van de twee varianten hebben we al vermeld, vooral de acceleraties van de GT zijn desgewenst heel indrukwekkend. Maar dit lijkt hoegenaamd niet een auto voor het soort stoerdoenerij waarbij een eventuele passagier meteen schrik krijgt dat hij of zij de lunch of het diner niet op de juiste plaats zal kunnen houden. In een roadster mag het best ook comfortabel zijn, MG lijkt dan ook voor een vrij zachte afstelling te hebben gekozen. Tegelijk voelen de acceleraties haast wat minder spectaculair aan dan de cijfers doen vermoeden, misschien zijn we de laatste tijd wel al iets te veel verwend door al die snel spurtende EV’s.EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

Liever comfort dan sport

De stoffen kap van de Cyberster gaat in 15 seconden open of dicht, volledig elektrisch natuurlijk. Rijden in een open EV zorgt wel voor enigszins andere sensaties dan in eentje met een pittige benzinemotor. Ook bij snel accelereren hoor je helemaal geen gebrul, ook al voorzien de MG-ingenieurs voor de liefhebbers wel een artificiële motorklank. Geen must hoor, je weet toch dat het ‘valsspelen’ is. Ook al omdat je in de auto zelfs bij hogere snelheden niet echt veel last van de wind zou mogen hebben, wordt het toch vooral genieten van een rustig en af en toe ook iets steviger tempo. Met dus de wetenschap dat het ook heel snel kan gaan, mocht je daar bij moment toch eens nood aan voelen. De auto lijkt er ons echter niet om te vragen om brutaal te worden behandeld, ook al is er naast Comfort-, Custom- en Sport- ook nog een Track-rijmodus die dat misschien suggereert en allicht ook wel toelaat. De MG is wellicht tot veel in staat, maar we zien hem vooral als een heel moderne herinterpretatie van een wagenconcept dat het toen nog helemaal Britse bedrijf vooral midden vorige eeuw ook al zo goed beheerste.EERSTE TEST: MG Cyberster GT: mix van Britse tradities en Chinees vernuft

Ooit gedacht dat een Chinese autobouwer een van de leukste niches van de automarkt nieuw leven zou inblazen? Of straffer nog, dat die met een nog enigszins betaalbare elektrische roadster zelfs een nieuwe niche zou creëren? Er komt dus zeker nog weerwerk van Polestar, Porsche en Tesla, misschien leveren die dan zelfs wel nog wat straffer gerief af. Maar dat pionierswerk in de auto-industrie steeds vaker door Chinese constructeurs wordt geleverd, zou de Europese en Amerikaanse spelers toch tot nadenken moeten stemmen. Importheffingen zijn politiek misschien ‘populair’, industrieel zijn ze dat eigenlijk allerminst. Los daarvan, het wordt in de MG Cyberster ondertussen echt wel met volle teugen genieten. De Belgische prijzen liggen nog niet vast, maar het zou richting € 65.000 euro voor de basis-Trophy kunnen gaan. Of de auto daarmee duur is? Wacht maar tot je straks de prijzen van de elektrische roadsters van Polestar, Porsche en Tesla ziet...

  • Schitterend concept 

  • Knap design

  • Sterke prestaties

  • Wat onhandige aanraakschermen

  • Beperkte laadruimte

Technische gegevens

MG Cyberster GT

  • Motor:
    2 elektrische motoren (op voor- en achteras)
  • Overbrenging:
    1 versnelling, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    400 kW / 544 pk
  • Maximum koppel:
    725 Nm
  • 0-100 km/h:
    3,2 seconden
  • Topsnelheid:
    200 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    77,0 kWh (netto 74,4 kWh)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    Richtprijs: € 60.000
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.