Test

© Mercedes

EERSTE TEST: Mercedes EQE SUV: overtuigende elektrische opvolger voor de GLE?

05 april 2023
Door Dieter Quartier

Over enkele maanden trekt de fiscus de stekker uit het plug-infeestje. In die optiek komt de elektrische EQE SUV als geroepen: hij kan de fakkel overnemen van de populaire GLE. Net als bij elke EV moeten potentiële kopers op sommige vlakken wat water bij de wijn doen, maar die wijn smaakt lang niet verkeerd…

 

De EQE SUV is het vierde model dat op het nieuwe elektrische platform van Stuttgart staat. Hij vervoegt de EQS limousine, de EQS SUV en de EQE berline. Ten opzichte van deze laatste rust hij op een 9 mm kortere wielbasis en zijn koetswerk is eveneens iets minder lang. Met 4,86 meter lengte, 1,94 meter breedte en 1,69 meter hoogte blijkt hij ook een tiental centimeter korter dan de Audi Q8 e-tron en de BMW iX.

EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva greyDeze proporties leveren hem een gedrongen maar elegant profiel op. Zoals bij alle EQ-modellen werd de stroomlijn tot in de puntjes uitgedokterd, met als resultaat een Cx-waarde van 0,25. Je moet dan wel voor de standaard vijfspaakvelgen van 19 duim gaan, ofwel de grotere velgen in combinatie met de optionele treeplank. Die helpt immers om de wind om de wielen heen te geleiden. Doe ons maar de multispaak-AMG-velgen van 22 duim. Ze doen het design van de auto alle eer aan.

Duurzaam ruimtewonder

EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva greyHoewel hij korter is dan zijn rivalen, is hij achterin niet minder ruim. Zelfs mensen met lange onderste ledematen voelen zich niet ingesloten tussen de achterbank en de voorstoelen. Wel is de EQE SUV geen kofferkampioen. EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva greyMet 520 liter scoort hij 110 liter minder goed dan de Audi Q8 e-tron, maar wel 20 liter beter dan de BMW iX en kan hij ook 30 liter aan extra spullen kwijt ten opzichte van de Mercedes-Benz GLE plug-inhybride. 

Op de afwerking en de materialen valt niets af te dingen. De standaard comfortstoelen zijn al veelvuldig elektrisch verstelbaar en je kunt ze zelfs in verwarmde en geventileerde vorm krijgen. Ook veganisten komen aan hun trekken bij Mercedes: je kunt je EQE SUV helemaal ledervrij bestellen.EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva grey Maar wat is dat nappaleder in het Balaobruin toch knap… Voor de “tapis plein” gebruikt Mercedes-Benz overigens een microvezel-fleecestof dat voor ruim 40 procent uit gerecycled materiaal bestaat.

Duurzaamheid maakt integraal deel uit van het DNA van de EQE SUV. Er worden gerecyclede plastics gebruikt voor diverse aerodynamische onderdelen en de Amerikaanse fabriek die hem bouwt (Alabama) is volledig koolstofneutraal. De batterijgrondstoffen worden ingekocht bij leveranciers waarvan de toeleveringsketen integraal gecheckt wordt, aldus de Ster.

Get your kicks with MBUX 

Standaard wordt de EQE SUV geleverd met de diagonale tablet die we al kennen uit de andere MB-modellen. Die blijkt intuïtief in het gebruik, in tegenstelling tot de digitale toetsen op het stuurwiel. Daar moet je toch enkele uren praktijkervaring mee opdoen voordat je het systeem helemaal onder de knie hebt. 

EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva greyHelemaal top is het optionele Hyperscreen, dat helaas enkel verkrijgbaar is op de 500 4Matic. Je moet er € 8.712 voor ophoesten. Voor die luttele som krijg je een 12,3 duim groot bestuurdersdisplay, een 17,7 duim groot oledscherm in het midden en een extra oledschermpje van 12,3 duim voor de passagier. Die laatste kan via het geïntegreerde ZYNC-platform films of andere videocontent streamen.

Of dat de bestuurder dan niet afleidt? Om te beginnen kan de passagier gebruikmaken van een bluetooth-headset. Ten tweede wordt de bestuurder in de gaten gehouden door een cameraatje op het stuurwiel. Als je langer dan ongeveer twee seconden omkijkt, wordt het scherm van de voorpassagier gedimd, zodat de inhoud niet zichtbaar is. 

Dynamisch mits 4Matic

We konden met drie versies rijden tijdens de persvoorstelling in de buurt van Lissabon: de EQE SUV 350+, de 350 4Matic en de 500 4Matic. Die laatste is merkelijk sneller, maar je vraagt je af waartoe het allemaal dient. De middelste versie biedt het beste evenwicht tussen prijs, prestaties en efficiëntie. Ze heeft twee elektromotoren in plaats van één, maar is niet krachtiger dan de 350+. De winst zit hem in de feilloze grip en het extra koppel dat je ermee krijgt (+ 200 Nm). EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva grey

De vierwielaangedreven EQE SUV’s zijn bovendien voorzien van pivoterende achterwielen. Die reduceren de draaicirkel tot die van een stadsautootje door in de tegengestelde richting van de voorwielen te draaien. Bij hogere snelheden pivoteren ze dan weer in dezelfde richting, wat de stabiliteit verhoogt.

Het dient gezegd dat de EQE SUV 4Matic erg hoge bochtensnelheden aankan, zijn flinke gewicht van minstens 2,6 ton ten spijt. Wanneer de banden beginnen te protesteren, merk je dat je eigenlijk veel sneller rijdt dan je denkt. Haarspeldbochten brengen hem niet van de wijs: het koetswerk blijft mooi vlak. Erg vervelend zijn echter de forse voorruitstijlen. Je ziet geen fluit in een bocht naar links en dat kan soms tot verrassingen leiden.EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva grey

Tweede puntje waar we vragen bij stellen: naast 4Matic is ook de Airmatic-luchtvering niet standaard. Je moet er op de EQE SUV 350’s € 2.118 voor opleggen. Gewoon doen, zouden we zeggen, want de winst inzake filteringscomfort op slechte wegen is groot. Ze omvat ook een automatische niveauregeling. Interessant voor wie vaak zware lasten vervoert of sleept. De 4Matic’s kunnen een geremde aanhanger rekken van 1.800 kilo. Bij de niet-4Matics is het trekgewicht beperkt tot 750 kilo.    

Optimale efficiëntie 

De niveauregeling legt het koetswerk ook enkele centimeter lager bij hogere snelheden, zodat de luchtweerstand wordt verminderd en het rijbereik vergroot. Mercedes claimt 593 kilometer voor de 350+ en een normverbruik van slechts 17,6 kWh/100 km. Dat is erg weinig en een cijfer dat we graag hadden willen toetsen aan de werkelijkheid, maar de wegen (en temperaturen) die het merk ons voorschotelde tijdens de presentatie waren weinig representatief.

Los daarvan blijkt de EQE SUV een erg aangename cruiser, met name door de uitstekende geluiddemping. Wat de laadprestaties betreft: standaard kun je driefasestroom laden met 11 kW. Een upgrade naar 22 kost € 1.210 op de 350 en is inbegrepen op de 500. Snelladen doe je in het beste geval met 170 kW. Dat is niets uitzonderlijks, zeker niet in vergelijking met EV’s die op 800V werken. 

EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva greyWel uitzonderlijk efficiënt blijkt de “D Auto”-stand van de regeneratieve remwerking. Er gaat geen enkele kWh verloren: de auto gebruikt zijn elektromotoren als dynamo om vanzelf te vertragen in een bocht, als je een voorligger nadert, op een afdaling, enzovoort. De EQE SUV is overigens de eerste EQ die standaard voorzien wordt van een warmtepomp en, in het geval van de 4Matic’s, een voorstel elektromotor die ontkoppeld kan worden wanneer hij niet nodig is.

Mercedes-Benz beweert dat dit ettelijke procenten scheelt in het rijbereik. We zijn dan ook benieuwd om de EQE SUV te onderwerpen aan een Belgische setting bij gematigde temperaturen om de theorie aan de praktijk van alledag te toetsen. 

Wat moet dat kosten

Mercedes-Benz België vraagt € 90.508 voor de EQE SUV 350+ met achterwielaandrijving. Dat is een dikke € 11.000 meer dan de Audi Q8 e-tron 50 Quattro, die over vierwielaandrijving beschikt maar minder riant is uitgerust aan de basis en op papier ook 100 kilometer minder ver geraakt. De eveneens vierwielaangedreven BMW iX xDrive 40 heeft een range van amper 425 kilometer en kost € 82.800.EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22,5-18,9 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km); Exterieur: AMG Line, samtbraun metallic; Interieur: AMG Line, Nappa Leder balaobraun/nevagrau // EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Combined electric energy consumption: 22.5-18.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Exterior: AMG Line, velvet brown metallic; Interior: AMG Line, Nappa leather balao brown/neva grey

Conclusie: de Ster verkoopt de huid van zijn EQE SUV best duur, al is hij zeker aantrekkelijk geprijsd ten opzichte van de GLE. Die staat voor € 99.099 in de prijslijst als je voor de 350 de Luxury Line gaat, weliswaar met 4Matic standaard. Om enigszins appelen met appelen te vergelijken, zou je de EQE SUV 350 4Matic Luxury Line moeten nemen, en die kost… € 97.647.     

De Mercedes EQE SUV behoort tot de crème de la crème wat elektrische SUV’s betreft. De 350 4Matic lijkt ons de beste keuze. Vergeet ook de Airmatic-ophanging niet aan te vinken. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Stilte en comfort

  • Riante basisuitrusting

  • Wendbaarheid

  • Hinderlijke voorruitstijl

  • 4Matic niet standaard

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.564,28 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.501,21

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Mercedes EQE SUV 350+

  • Motor:
    Synchroonmotor met permanente magneet
  • Overbrenging:
    Achterwielen, enkelvoudige reductie
  • Maximum vermogen:
    215 kW / 292 pk
  • Maximum koppel:
    565 Nm
  • 0-100 km/h:
    6,7 seconden
  • Topsnelheid:
    210 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    90,56 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    17,6 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 90.508
  • VAA:
    € 258,39 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.