In afwachting van een langere test konden we al kort kennismaken met de grootste aller KIA’s, de EV9. Die hoogtechnologische en veelzijdige elektrische SUV moet KIA omhoogstuwen in de vaart der volkeren en van het merk een onbetwiste trendsetter in het EV-segment maken.
Je moet natuurlijk een SUV-liefhebber zijn om de KIA EV9 te kunnen smaken. Een liefhebber van grote SUV’s bovendien, want met zijn afmetingen van 5,01 meter lang, 1,98 meter breed en 1,76 meter hoog is dit bepaald geen kleintje. Hij heeft het voorkomen van een benzineslurper maar drinkt geen druppel. Als zuivere elektro-auto verbruikt deze op het E-GMP elektroplatform van KIA en Hyundai gebouwde SUV namelijk enkel elektriciteit. In dit geval de stroom die uit een netto 99,8 kWh grote lithium-ionaccu wordt gepuurd.
De aandrijving gebeurt naar keuze op de achter- of de vier wielen. De basisversie heeft achterwielaandrijving en een enkele elektromotor met 150 kW (203 pk) en 350 Nm en is daarmee goed voor 9,4 seconden over de 0 naar 100-sprint. Geen recordwaarde en zeker niet sportief, maar dat is geen fundamenteel probleem in een grote gezins-SUV als deze KIA. Wie toch meer vermogen wil kan voor de op de vier wielen aangedreven variant met twee motoren gaan. Met een gecombineerd vermogen van 283 kW of 384 pk sprint die in 6,0 seconden naar de honderd. Dat is wel snel, voor zo’n grote auto. Op de tweemotorige GT Line wordt het standaardkoppel van 600 Nm bovendien verder verhoogd tot 700 Nm en kan die versie nog 0,7 seconden sneller naar de honderd sprinten.
Deze hoekige, grote jongen, kan niet uitpakken met de stroomlijn van de EV6 en zijn luchtweerstandscoëfficiënt van Cd 0,28 is dan geen recordwaarde, maar dat kan ook moeilijk anders met zo’n afmetingen en als je rekening houdt met zijn omvang is die waarde nog best OK. KIA kondigt voor de eenmotorige EV9 een rijbereik van tot 563 kilometer aan en belooft 512 kilometer voor de vierwielaandrijver met twee motoren (505 kilometer voor de GT Line). Of dat haalbaar is zal moeten blijken wanneer we het verbruik kunnen verifiëren, maar het lijkt er toch op dat het met de Single Motor met achterwielaandrijving in normale weersomstandigheden mogelijk moet zijn om de 480 kilometer te halen als er niet voortdurend en alleen op de snelweg wordt gereden.
KIA kan net als Hyundai bogen op een hypermoderne 800 Volt-architectuur en pakt daardoor uit met een erg hoge laadsnelheid met gelijkstroom van maar liefst 240 kW ! Zo kan de EV9 in amper een kwartiertje tot 239 extra kilometers aan het rijbereik toevoegen. Van 10 naar 80 procent bijladen aan een snellader met minimaal 240 kW aan vermogen duurt amper 24 minuten. Zijn elektro-infrastructuur is ook bidirectioneel, wat betekent dat de EV9 in de nabije toekomst ook stroom kan teruggeven aan het elektriciteitsnet, wanneer daar ook bij ons de nodige protocollen voor zullen zijn. Vandaag kan je er hoe dan ook wel al elektrische toestellen van stroom mee voorzien.
De EV9 blijkt na een eerste kennismaking alvast goed afgewerkt en erg slim in elkaar gezet. Hij blinkt uit door zijn veelzijdigheid. Zo zijn de stoelen op talloze manieren te configureren. Er is de keuze tussen een versie met zes of een met zeven plaatsen, waarbij het verschil tussen beiden in de middelste bank zit die dan van twee of drie plaatsen is voorzien. Wanneer voor de zeszitter wordt geopteerd kunnen de stoelen van rij twee worden omgedraaid richting de achterzijde van de auto of naar buiten toe. In het eerste geval ontstaat een vergaderruimte voor vier en in het tweede geval wordt het plaatsen van een kinderzitje echt kinderspel.
Verder ontbreekt het de EV9 niet aan uitrusting, met bergvakken, knoppen en schakelaars en talloze mogelijke instellingen voor de stoelen en het interieur. Op de achterste twee plaatsen is er zoals altijd in dergelijke auto’s niet echt genoeg plaats voor grote volwassenen. Het zal dan ook eerder de geliefkoosde plek zijn van de tieners die er ver van papa en mama op de eerste rij wat kunnen gamen en keuvelen.
De koffer is met de derde rij in gebruik 330 liter groot maar wordt wanneer die twee extra zitjes zijn ingeklapt met 823 liter plotsklaps enorm. Voorin heeft de EV9 ook nog een frunk van 52 liter (op de vierwielaangedreven versie) of 90 liter (op de achterwielaandrijver) voor laadkabels enzoverder.
In de praktijk pakt de EV9 uit met een hoge mate van rijcomfort en stilte aan boord. De verschillende bedieningselementen voelen echt kwalitatief aan en aan alles merk je dat Kia veel belang hecht aan deze auto die dan ook helemaal bovenaan in het gamma wordt gepositioneerd. Ondanks de 2,5 ton leeggewicht verteert de EV9 oneffenheden in de weg probleemloos en is hij te hard noch te zacht opgehangen. Het stuur is voldoende nauwkeurig maar je merkt natuurlijk aan alles dat dit geen vedergewicht is dat je zo van bocht naar bocht kan katapulteren.
Hoe dan ook wordt deze grote elektrische SUV momenteel nog niet door al te veel concurrentie geplaagd. Waar vind je nog een elektrische SUV met drie rijen? Bij Maxus heb je de MIFA9, maar dat is eerder een MPV, op een elektrische Land Rover is het nog wachten en de Mercedes GLS en BMW X7 zijn al evenmin elektroauto’s.
Voor een Kia is de EV9 aan de dure kant, met een basisprijs van € 71.690 voor de achterwielaangedreven Earth-versie en € 75.990 voor de Earth-AWD-uitvoering met twee motoren. De GT Line kost zelfs meer dan € 80.000. Voor een Kia. Alles went, waarschijnlijk, maar het blijft erg veel geld, ondanks de uitgebreide uitrusting en de opmerkelijke kwaliteiten van de EV9.
Na onze eerste korte kennismaking moeten we zeggen dat de EV9 ons in positieve zin beviel. Zijn grote veelzijdigheid, zijn binnenruimte, zijn comfort en zijn technologie zijn overtuigend, maar zijn afmetingen maken hem vooral geschikt voor trajecten buiten de stad. Zijn prijs, die is elitair, al helemaal voor een Kia, maar dat is een handicap die alle grote EV’s vandaag hebben.
Binnenruimte en veelzijdigheid
Rijcomfort, prestaties AWD-versie
Snelladen aan 240 kW
Prijskaartje voor een KIA
Bescheiden prestaties RWD Single Motor
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853