Test

© Effectivemedia

EERSTE TEST: KGM Torres EVX: groot gerief voor klein geld

07 maart 2024
Door Alain Devos

We kennen de Torres al eventjes als benzinewagen en trouwens ook nog met de ‘oude’ familienaam SsangYong, de ondertussen in KGM herdoopte constructeur brengt de auto nu ook naar Europa als elektrisch aangedreven en vrij scherp geprijsde SUV. Autonieuws.be kon hem testen in Turkije.

 

SUV-fans die niet op een euro moeten kijken of – beter nog – een auto van de baas aangeboden krijgen, gaan in België natuurlijk graag voor een modelletje van Tesla of een van de Duitse premiummerken. Geef ze maar eens ongelijk, gezien de fijne technologie die ze meestal aan boord hebben, het rijplezier dat ze doorgaans verschaffen en zeker ook het prestige dat ze nog altijd uitstralen. Als het toch eens iets anders en misschien ook wat goedkoper mag of moet zijn, is de keuze natuurlijk ook immens groot. Het Renault- en Stellantis-aanbod wordt alsmaar indrukwekkender, Volvo heeft knap gerief in de toonzalen staan en er zijn ook de vele modellen van de Aziatische spelers. Van de welbekende merken uit Japan en Zuid-Korea en sinds kort dus ook van een reeks nieuwe autobouwers uit China, die laatste vaak zelfs met een net iets lagere prijs.EERSTE TEST autotest review auto autonieuws KGM Torres EVX groot gerief voor klein geld 007

En dan is er ook nog SsangYong, na een geslaagde financiële reddingsoperatie in KG Mobility of kortweg KGM herdoopt en blijkbaar vastbesloten om ook in Europa weer wat meer harten te veroveren. Waarom niet, al moeten we misschien eerst toch nog de vraag beantwoorden waarom je eigenlijk voor een auto van dat merk zou kiezen? De scherpe prijzen en de inzake klantvriendelijkheid best wel goede reputatie van de Belgische dealers, dat waren (en zijn) alvast twee sterke argumenten pro het merk. Maar de ambities van de nieuwe eigenaars reiken verder. KGM wil ook nog om andere redenen op de shortlist van potentiële klanten geraken, de technologie, de uitrusting en ook de looks zijn er daar al zeker drie van. 

Schijn bedriegt

Om met dat laatste te beginnen, de met zijn 4,7 meter lange koetswerk als middelgrote SUV te catalogeren Torres ziet er stoerder uit dan hij eigenlijk is. Voor de vorig jaar reeds met een benzinemotor gelanceerde variant blijft vierwielaandrijving een extra te betalen optie, standaard stuurt de 1.5 zijn vermogen immers via (enkel) de voorwielen naar het asfalt. Het best wel indrukwekkende en misschien zelfs lichtjes door Jeep geïnspireerde front met ‘horizontale’ dagrijverlichting, de grote (en zowat compleet nutteloze) handgrepen op de motorkap, de door de zwarte kunststof ook wel opvallende wielkasten en de bult op de achterklep (voor een reservewiel dat er... niet is) laten vermoeden dat het hier een echte terreinwagen betreft, maar een Grand Cherokee of Defender zal je zelfs met de relatief eenvoudige 4x4-technologie van de vierwielaangedreven variant niet altijd en overal kunnen volgen.EERSTE TEST autotest review auto autonieuws KGM Torres EVX groot gerief voor klein geld 011

Voor de elektrische EVX waarmee het aanbod nu wordt uitgebreid, is er zelfs alleen maar voorwielaandrijving. De auto komt met één elektromotor van 207 pk en 339 Nm, straffer gerief met een tweede motor voor de achteras is hoegenaamd niet voorzien. Dat hoeft natuurlijk ook niet per se, zo’n hypothetische variant zou immers onvermijdelijk een pak duurder uitvallen. Bij de Torres met benzinemotor en voorwielaandrijving hadden we echter al wat tractieproblemen vastgesteld, op de hier en daar wel wat ‘vettige’ Turkse testwegen had de van Nexen-banden voorziene EVX het zo mogelijk nog wat moeilijker. 

Op zoek naar grip

Het probleem is zeker niet dat je in elke bocht in het decor riskeert te schuiven, de auto laat zich zelfs vrij gewillig een stevig tempo opleggen. Maar bij het aanzetten hoef je echt niet veel gas te geven om de voorwielen eventjes te laten doorspinnen, wat natuurlijk niet de bedoeling kan zijn. Beter rubber zou het probleem mogelijk al voor een deel kunnen verhelpen. Een ander puntje van kritiek op de Torres met verbrandingsmotor lijkt ondertussen wel verholpen. De Zuid-Koreanen hadden de voor Europa bestemde exemplaren een enigszins sportiever afgestelde ophanging bezorgd, maar daar werd dan wel wat veercomfort voor opgeofferd.EERSTE TEST autotest review auto autonieuws KGM Torres EVX groot gerief voor klein geld 001

De wegen in de heuvels rond Istanbul doorstaan de vergelijking met de Belgische, wat overigens niet als een compliment voor de Turkse (en de Belgische) wegenbouwers is bedoeld, maar we vonden het comfort van de EVX nu wel best meevallen. De extra kilo’s van de batterij maken dat deze Torres leeg al een stevige 1,9 ton weegt, dat vroeg dus sowieso weer om wat aanpassingen aan de ophanging. Het zorgt er wel voor dat het koetswerk bij steviger bochtenwerk iets minder onder controle wordt gehouden, verwacht van de auto dus niet het soort rijdynamiek dat vooral zijn (duurdere) Duitse concurrenten je wel kunnen bieden. De prestaties zijn overigens correct zonder meer. De spurt naar 100 km/h lukt in 8,1 seconden en het vrij hoge koppel zorgt zelfs voor vlotte hernemingen, maar het is zoals al gezegd soms wel even schrikken van die naar grip zoekende voorwielen.

Correcte cijfers

KGM steekt in de Torres EVX een batterij met een behoorlijke nettocapaciteit van 73,4 kWh, wat gezien het gewicht en de natuurlijk ook niet optimale stroomlijn van het koetswerk geen overbodige luxe is. Een WLTP-normverbruik van 18,7 kW/100 km is echter geen slecht resultaat, het zorgt ook voor een autonomie van 462 kilometer. In echt ideale omstandigheden natuurlijk, al bleek de Turkse test op geen al te grote afwijkingen met het echte leven te wijzen. Met 11 kW heb je zo’n negen uur nodig om een ‘platte’ batterij weer op 100 procent te krijgen, maar het kan natuurlijk ook veel sneller. Desgewenst zelfs met 145 kW, dan gaat het in 37 minuten van 10 naar 80 procent.

De Torres met benzinemotor hebben we eerder al geprezen voor de zit- en laadruimte die hij biedt. Wat het eerste betreft, volwassenen zitten ook in het keurig afgewerkte interieur van de EVX zowel voor- als achterin heel comfortabel. EERSTE TEST autotest review auto autonieuws KGM Torres EVX groot gerief voor klein geld 013Alle stoelen komen met verwarming, die vooraan ook met ventilatie en een elektrische bediening. De auto verrast ook met zijn laadruimte. Met een inhoud van minimaal 703 liter (en 839 liter met de ‘verborgen’ bergruimtes erbij) is de koffer nog even groot als die van de benzineversie, voor een SUV van deze afmetingen is dat echt wel indrukwekkend. Zoals je het van dit type auto mag verwachten, zijn er her en der ook nog wel wat kleinere bergruimtes voorzien.

Kleine irritaties

De EVX komt met twee naast elkaar geplaatste en elk 12,3 duim grote schermen die één geheel lijken te vormen. In tegenstelling tot de benzine-Torres, waar ze groter zijn dan de informatie die je er kan op raadplegen, zijn die schermen nu ook volledig ‘gevuld’. Een toonbeeld van gebruiksgemak en zelfs snelheid is het infotainmentscherm nog altijd niet, we wachten echt met groeiend ongeduld op het moment dat Europese autoriteiten klassieke knoppen voor de belangrijkste functies terug verplicht maken. Iets wat niet helemaal ondenkbaar is, horen we links en rechts al wel eens waaien.EERSTE TEST autotest review auto autonieuws KGM Torres EVX groot gerief voor klein geld 012

Natuurlijk is de Torres EVX ook van alle vandaag gangbare en alsmaar vaker evengoed verplichte veiligheidstechnologie voorzien, waaronder ook een verkeersbordherkenning met een waarschuwingssignaal als je de snelheidslimiet overschrijdt. Dat gaat al snel wat irriteren, ook al omdat het systeem er vaak niet in slaagt om te detecteren hoe snel je precies mag rijden. Het blijft soms bij 30 km/h hangen terwijl je alweer 50 of zelfs 70 km/h mag, dat soort ‘onnauwkeurigheid’ stellen we natuurlijk bij wel meer auto’s vast en heeft veel te maken met uitgerekend de slechte herkenbaarheid van verkeersborden allerhande. Ook de regelmatig terugkerende waarschuwing dat je aandacht op de weg niet optimaal zou zijn, gewoon omdat je even je hoofd hebt gedraaid om misschien een sympathieke voorbijganger een extra blik te gunnen, gaat na een tijdje wel op de zenuwen werken. Ze zijn er zich bij KGM al van bewust, hopelijk doen ze er ook nog iets aan.EERSTE TEST autotest review auto autonieuws KGM Torres EVX groot gerief voor klein geld 008

Het nieuwe KGM mikt voor 2024 in Europa op een verkoop van minstens 35.000 auto’s. De Torres en dus ook de EVX-variant moeten daar een flink deel van voor hun rekening nemen. In België zal het succes ook wel afhangen van het al dan niet kunnen overtuigen van wat fleetklanten. Op het moment dat we dit schrijven, onderhandelt de Belgische invoerder nog met het moederhuis over het prijsticket dat ze op de voorruit mogen kleven. De bedoeling is te starten met een basisprijs net onder de € 40.000, de overheidspremie van € 5.000 zou dan ook wat particulieren over de streep kunnen trekken. Op de markt van de elektrische auto’s krijgen die dan immers toch wel behoorlijk wat waar voor hun geld, temeer daar de standaarduitrusting van de auto heel wat comfortsnufjes omvat waar veel concurrenten nog extra centen voor willen. Wordt dus nog vervolgd met die Belgische prijs, hopelijk wel zonder de offroad-prietpraat die de Koreanen nu nog over de auto verkopen. De Torres EVX is veel, maar een terreinwagen is het dus zeker niet.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Stoere looks

  • Zit- en laadruimte

  • Correct rijbereik

  • Tractieproblemen

  • Irritante waarschuwingssignalen

  • Geen 4x4-optie

Technische gegevens

KGM Torres EVX

  • Motor:
    Elektrisch
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    152 kW / 207 pk
  • Maximum koppel:
    339 Nm
  • 0-100 km/h:
    8,1 seconden
  • Topsnelheid:
    175 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    73,4 kWh (netto)
  • Gemiddeld testverbruik:
    18,7 kWh/100 km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    nog niet bekend
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.