Test

© Fiat

EERSTE TEST: Fiat 600e: Winnaar van de sympathieprijs

08 december 2023
Door Stijn Blanckaert

Fiat heeft zich tot doel gesteld om dé leider in stadsmobiliteit te worden. Dat lukt al voor een flink stuk met de leuke 500 en ook de extreem schattige Topolino draagt daar zijn steentje aan bij, maar het zal zeker ook de nieuwe B-segmenter van het merk uit Turijn zijn die die missie moet waarmaken. We reden kort met de nieuwe, erg kleurrijke Fiat 600 met de elektrische aandrijflijn. 

 

De laatste twee woorden van de inleidende paragraaf staan er niet voor niets. Want terwijl de Fiat 600 in eerste instantie enkel als volledig elektrische 600e in de catalogus staat volgt begin volgend jaar een 100 pk sterke mild-hybride uitvoering met 28 pk aan elektrische ondersteuning (vanaf € 23.900) en krijgt die later in 2024 nog het gezelschap van een 136 pk sterke variant met dezelfde elektrokracht waarvan de prijs nog niet bekend is. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0009

Voorlopig is het dus al elektrisch wat de klok slaat bij de 600. Die elektrische aandrijving brengt geen verrassingen meer met zich mee want is intussen gekend van bijvoorbeeld de Jeep Avenger. De 600e en die kleine Jeep staan trouwens op exact hetzelfde platform, delen precies dezelfde technologie en kunnen hun verwantschap ook in het interieur niet verbergen. Aan de buitenkant zijn ze wel fundamenteel verschillend. 

B-segment, zoals de Uno en de Punto 

De 600 is als grote broer van de 500 een auto uit het zogenaamde B-segment. Dat is de klasse van de veelzijdige stadsauto’s die ook buiten de stad hun mannetje staan. Hij wordt boven de 500 gepositioneerd (dat is dan weer een zogenaamde A-segmenter) en gaat de concurrentie aan met modellen als de Opel Corsa en Citroën C3 of – van bij de concurrentie – de Renault Clio of VW Polo. 

EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0016Fiat heeft veel ervaring met auto’s in die klasse, met onder meer de Uno, Punto en Grande Punto, en levert met de 4,17 meter lange 600e een auto die langer is dan de 500e en met zijn wielbasis van 2,56 meter ook wat meer plaats biedt op de achterbank, al is dat niet de voorkeursplek voor grote volwassenen.EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0015 Voorin zitten ze echter uitstekend in het interieur van deze auto waarvan het dashboard onmiddellijk herkenbaar is omdat het zo afgeleid is van dat van de 500. De koffer kan 360 liter bevatten en de draaicirkel is met 10,5 meter voldoende klein om de auto als op een zakdoek te laten keren. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0023

Kijk eens diep in mijn ogen 

Hét meest opvallende uiterlijke kenmerk van de 600, en meteen ook het element waardoor hij door iedereen onmiddellijk sympathiek wordt gevonden, zijn de typische koplampen, die je als twee halfgesloten ogen met bovenaan een koetswerkkleurige afdekking als een ooglid aankijken en over een uitlopend gedeelte met de richtingaanwijzer beschikken als ware het wimpers of eyeliner. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0010Onder de koplampen bevindt zich een set dagrijlichten in de vorm van twee gebogen leds die samen een onderbroken ovaal vormen en met de nodige fantasie wat doen denken aan blozende wangen. Ook het rooster onder de voorbumper, dat op een glimlachende mond lijkt, maakt samen met de andere speelse elementen en de al even frisse achterzijde dat de 600 zonder veel moeite gaat lopen met de prijs van de sympathie. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0009

Dat wordt bovendien nog eens benadrukt door de nieuwe Fiat-politiek waarbij komaf wordt gemaakt met alles wat grijs is en het gamma nadrukkelijk uitpakt met frisse, felle kleuren met de namen Sun of Italy, Sea of Italy, Sky of Italy en Earth of Italy, al blijven wit en zwart ook mogelijk voor wie het echt niet op al die kleur bekeken heeft. Voor de (RED)-versie is er ook een – u raadt het al – rode kleur. 

La Prima of (RED). Punt. 

Ook bij Fiat wordt er flink gerationaliseerd om de prijzen te drukken en de leveringstermijnen onder controle te houden. In die zin zelfs dat de prijslijst op de eventuele meerprijs voor een andere kleur na (€ 600) geen opties bevat en dat het gamma beperkt blijft tot precies twee versies, die dan wel over alle nodige uitrusting beschikken. 

De eerste heet (RED) (maar is ook verkrijgbaar in het wit of zwart). Tot de standaarduitrusting van deze versie behoren een elektrische parkeerrem, automatische airco, een sleutelloze startfunctie, een regen- en lichtsensor, een digitaal dashboard en een infotainmentsysteem zonder navigatie maar met Apple Carplay en Android Auto (zonder kabel), cruise control, lange keeping assist en parkeersensoren achteraan. Fiat biedt de 600e RED aan voor een catalogusprijs van € 36.000 die bij de lancering na korting netto op € 34.920 uitkomt en dus probleemloos recht geeft op de Vlaamse overheisdpremie van € 5.000. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0017

De topversie heet La Prima en is bijkomend onder meer uitgerust met lichtmetaal van 18 duim, chroomaccenten, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, stoelverwarming voorin, een handenvrije instapfunctie, een elektrisch bediend kofferdeksel, navigatie voor het infotainment dat hier ook een groter scherm heeft, adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera en extra parkeersensoren vooraan en opzij. Voor dat extra leuks moet natuurlijk wat opgelegd worden. Ook met de catalogusprijs van € 41.000 voor deze La Prima, wat na korting € 38.950 wordt, komt deze versie in aanmerking voor de Vlaamse € 5.000-premie. 

Gekende aandrijflijn 

Geen verrassingen voor wat betreft de elektro-aandrijving van de 600e die wat dat betreft precies hetzelfde pakket biedt als bijvoorbeeld de nieuwe elektrische Opel Astra of de Jeep Avenger. Dat betekent dus dat hij uitgerust is met een elektromotor op de vooras van 115 kW of 156 pk en 260 Nm en voorzien is van een accu met een bruto-inhoud van 54 kWh waarvan netto 51 kWh bruikbaar is.  

Of het daarmee geclaimde rijbereik van 409 gecombineerde WLTP-kilometers en het aangekondigde verbruik van 15 kWh/100 km gehaald kan worden blijft na onze korte testrit onduidelijk, maar de ervaring met andere Stellantis-auto’s met dezelfde elektromotor-accucombinatie toont wel dat die aandrijflijn vrij zuinig is en ook 25 procent minder verbruikt dan de eerste generatie met de minder krachtige elektromotor en de kleinere accu op hetzelfde platform. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0006

Knalprestaties levert de 156 pk-e-motor op de vooras niet, maar 9 seconden rond naar de honderd volstaan voor een vlotte verkeersdeelname en het altijd onmiddellijk aanwezige koppel verzekert de 600e ook van voldoende vlotte hernemingen.  EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0003

Thuis en openbaar laden kan aan een correcte 11 kW, snelladen op gelijkstroom gaat aan 100 kW, waarmee hij in 27 minuten van 20 tot 80 procent bijgeladen kan worden aan een snellader die minstens dat vermogen levert. EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0014

Het rijcomfort is één op één hetzelfde als dat van de Jeep Avenger, waarover we schreven dat het “verzorgd is, met een afdoende demping en een goede filtering, weinig rolneigingen en een voorspelbaar weggedrag.”  EERSTE TEST Fiat 600e Winnaar van de sympathieprijs autonieuws autotest review 0005

De winnaar van de sympathieprijs is bekend. De Fiat 600e biedt als grotere broer van de al even sympathieke 500e wat meer binnenruimte en is daardoor bruikbaarder en veelzijdiger. Zijn elektrische rijbereik volstaat voor normaal gebruik, zijn prestaties voldoen al evenzeer. Wie op zoek is naar een kleurrijke auto om in en rond de stad mobiel te zijn vindt hier ongetwijfeld zijn gading. Met bovendien een flinke ondersteuning van de Vlaamse overheid als bonus.

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Sympathiek ontwerp

  • Degelijke auto zonder verrassingen

  • Zuinige elektrische aandrijving

  • Harde plastics in het interieur

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 619,13 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 648,08

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

Fiat 600e

  • Motor:
    Elektromotor op de vooras
  • Overbrenging:
    Voorwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    115 kW / 156 pk
  • Maximum koppel:
    260 Nm
  • 0-100 km/h:
    9,0 s
  • Topsnelheid:
    150 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    54 kWh bruto, 51 kWh netto
  • Gemiddeld testverbruik:
    15,2 kWh/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 36.000
  • VAA:
    € 128,33 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100%

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.