De titel van dit artikel dient eigenlijk alleen maar om je aandacht te trekken, de combinatie van braadworst met chilipepers lijkt ons immers niet echt een aanlokkelijke maaltijd. De Spaanse Cupra Tavascan heeft de Duitse Volkswagen ID.5 als basis, dat is dus wat we wilden zeggen. We probeerden de VZ, die komt twee motoren, flink wat vermogen en alvast op papier dus ook wel wat sportieve aspiraties.
We verwezen in de inleiding naar de ID.5, maar binnen de grote Volkswagen-groep delen ook de Audi Q4 E-Tron Sportback en de Skoda Enyaq Coupé dezelfde basis. Het zijn allemaal modellen die enkel met een elektrische aandrijving worden aangeboden, zij het dan wel met keuze uit verschillende varianten. Bij Cupra heten die Endurance en VZ, de eerste heeft één motor van 286 pk en de tweede heeft er twee met samen 340 pk en dus ook vierwielaandrijving.
Met de Tavascan telt het Cupra-gamma nu al twee elektrische auto’s. De uitbreiding van het aanbod bevestigt, voor zover dat nog nodig was, dat voor Seat echt wel een soort uitdoofscenario is geschreven. Dat merk was lang dé trots van de Spaanse auto-industrie, maar op het Volkswagen-hoofdkwartier in Wolfsburg oordeelde men dus blijkbaar dat er in de in Martorell (nabij Barcelona) opgediende gerechten net iets te weinig peper zit. Voor Cupra, gestart als een soort race- en tuningafdeling van Seat, werd de lat van meet af aan vrij hoog gelegd. Met de hippe Formentor met verbrandingsmotoren en dito elektrische Born werden al ‘eigen’ modellen aan de aanvankelijk enkel sportiever uitgedoste Leon- en Ateca-varianten tellende catalogus toegevoegd. De Tavascan is de eerste telg van alweer een nieuw offensief dat ons vrij snel ook nog een stoere Terramar en een compacte Raval moet opleveren.
Zelfs de naam Cupra klinkt eigenlijk al sportief, maar voor het jonge merk van de grote Volkswagen-groep mocht tegelijk ook wel een wat chiquer imago worden gecreëerd. Het is een publiek geheim dat de Duitse autoreus en toenmalig opperhoofd Ferdinand Piëch in het bijzonder lange tijd heeft geprobeerd Alfa Romeo over te nemen. Dat lukte dus niet, misschien mag Cupra vandaag dan ook een beetje als het ‘eigen’ alternatief voor dat Italiaanse merk worden gezien. De Tavascan VZ past zeker ook in dat plaatje, de coupé-achtige SUV ziet er immers een pak sportiever uit dan de al vermelde ID.5, Enyaq Coupé en zelfs Q4 E-Tron Sportback. Duitse premium kan dus ook Spaans zijn, dat lijkt zowat de kern van het Cupra-verhaal. Ook al wordt de auto, voor de volledigheid, wel in China gebouwd.
Elektrische auto’s komen al wel eens vaker met een verrassend design, maar de Tavascan spant ter zake echt de kroon. Hij ziet er zowel sportief, stoer als een tikkeltje – op een ‘positieve’ manier – agressief uit, we hoorden iemand zelfs al eens de vergelijking met de Lamborghini Urus maken. De contouren van de auto zijn niet eens echt bijster origineel, het zijn de vele designdetails voor, achter en zelfs opzij die maken dat hij er onmiddellijk uitspringt. Zet hem naast een Tesla Model Y en die laatste ziet er meteen saai uit, datzelfde lot staan ook de zowat even grote en technisch quasi identieke Skoda’s en Volkswagens te wachten.
Het interieur oogt minstens even knap, daar is het vooral de verbinding tussen het bovenste en onderste deel van de middenconsole die de aandacht trekt. Ze wordt gemaakt door een soort ‘schouderblad’, eronder is er nog wat – weliswaar – niet echt makkelijk bereikbare bergruimte. De vorm leek deze keer net iets belangrijker dan de functie, maar daar kunnen we bij wijze van grote uitzondering wel mee leven. Het digitale dashboard is piepklein en het infotainmentscherm met 15 duim net heel groot en ook lichtjes naar de bestuurder toe gebogen. Dat laatste is overzichtelijk, snel en dus gebruiksvriendelijk, het eerste is dat wat minder en had best wel een maat groter mogen zijn.
Het is comfortabel zitten in de sportstoelen, het stuurwiel met groot en koperkleurig merklogo ziet er knap uit (maar heeft wel nogal onhandige bedieningsknoppen) en de Sennheiser-audio klinkt goed. Over geluid gesproken, het bij sommige andere sportieve EV’s al wel eens voorziene en dus volledig artificiële motorgeronk hoefde voor de Cupra-ontwerpers blijkbaar niet. Voor ons evenmin, de opmerkelijke stilte in het interieur lijkt ons net een van de grote troeven van de Tavascan. De ruimte achterin is natuurlijk vergelijkbaar met die van de al vermelde zustermodellen, er is dus zeker voldoende plaats voor de benen, het hoofd en ook de rest van het lichaam van twee volwassenen. In de koffer (met vlakke laadvloer) kan je dan nog altijd 540 liter bagage kwijt, dat is voor een auto van dit formaat en met toch wel originele vormen evengoed heel correct.
Zoals bij tegenwoordig wel meer auto’s is het Tavascan-aanbod eerder ‘beperkt’, er is een Endurance met één motor van toch ook al een stevige 286 pk en er is een VZ met twee motoren van samen 340 pk. Die versie heeft dus ook vierwielaandrijving, al wordt ze in de meeste omstandigheden enkel door de achterste motor aangedreven. Die voorin is asynchroon en dus wat eenvoudiger (en goedkoper), hij komt alleen tussen op momenten waarop hij zijn meerwaarde kan bewijzen. De Endurance en de VZ hebben trouwens dezelfde batterij met een nettocapaciteit van 77 kWh, ze moet goed zijn voor een rijbereik van respectievelijk 569 en 515 kilometer.
Snelladen is wel beperkt tot 135 kW, er zijn concurrenten die ter zake al beter doen. Dat geldt ook voor de energierecuperatie bij het vertragen, voor het volledig tot stilstand brengen van de auto heb je sowieso altijd nog het linkerpedaal nodig. Vooral de VZ kan natuurlijk knappe prestaties voorleggen. Niet dat je dat met een elektrische auto vaak moet proberen, maar de Cupra raast in de gelijknamige rijmodus desgewenst in een korte 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid is logischerwijze beperkt tot 180 km/h, maar dat is anno 2024 nog minder relevant.
Aangezien de voorste motor in de praktijk maar af en toe eens tussenkomt, is de VZ in ons Belgische verkeer misschien niet eens een echte must. Met 286 pk en vooral een koppel van 545 Nm is de Endurance ook al bijzonder pittig, terwijl die voor een lagere prijs (zie verder) en met een lager gewicht dus wel een groter rijbereik aanbiedt.
Met uitzondering van extreme weersomstandigheden, waarin de vierwielaandrijving zeker wel haar nut kan bewijzen, zal het rijgedrag van beide varianten ook wel niet echt veel verschillen. Om zijn hogere prijs toch nog iets beter te kunnen verantwoorden, is het sowieso altijd standaard gebruikte sportonderstel bij de VZ ook voorzien van een actieve demping. Als je die onder de Endurance wil, moet je er voor bijbetalen.
Een meerwaarde is het zeker, we zijn nu immers bij – na het design – de misschien wel grootste troef van de auto beland. Zijn rijgedrag dus, dat is echt bijzonder knap. Het veercomfort blijkt in alle omstandigheden meer dan correct en tegelijk helt het koetswerk ook bij sneller bochtenwerk nauwelijks over. Het is dan evengoed genieten van de precieze en altijd voldoende feedback gevende besturing, die helpt je ook voor een stukje het hoge (leeg)gewicht van meer dan 2,2 ton vergeten. Ja, met de netjes in de structuur van de wagen geïntegreerde batterij sleur je natuurlijk heel wat kilo’s mee. In die optiek is een WLTP-verbruik van 16,7 en een reëel verbruik van een kleine 22 kWh/100 km zelfs nog een redelijke meevaller te noemen.
Een Endurance met Business-uitrusting kost in België € 59.210, voor een dan meteen als luxueuze Adrenaline komende VZ wordt een heel stevige € 76.490 gevraagd. Maar dat is de ons dan ook wat overbodig lijkende ‘theorie’, er worden immers flinke kortingen voorzien. Voor de krachtigste Cupra bedraagt die momenteel zelfs € 11.000. En gelukkig maar, zoniet zou de auto nog een pak duurder zijn dan de vergelijkbare modellen van Skoda, Volkswagen en – stel je voor – zelfs Audi. Een koopje wordt zo’n Tavascan ook met die kortingen echter allerminst. Mag het ons dan nog verbazen dat Tesla hier zo’n groot succes is?
Een sportwagen of zelfs nog maar een hot hatch is de Cupra Tavascan zeker niet, je mag niet vergeten dat de basis dezelfde is als die van wat bravere elektrische auto’s van Skoda en Volkswagen. De sportieve looks zorgen zeker voor de spreekwoordelijke Spaanse peper of omwille van de productie dus ook Chinese kruiden en de rijdynamiek maakt dat hij op dat vlak zeker zonder blozen naast de Duitse ‘premiumspecialisten’ mag gaan staan. Of de ook bij ons nog altijd relatieve onbekendheid van het merk Cupra in die context een na- of eerder een voordeel is, zal nog moeten blijken. Tesla en in wat mindere mate Polestar hebben al bewezen dat een nieuwe naam in EV-tijden makkelijker kan doorbreken dan toen we nog allemaal met benzine- en dieselauto’s reden. Aan het marketingvolk de taak die klus te helpen klaren.
Knappe looks
Origineel interieur
Prestaties en rijplezier
Niet echt zuinig
Stevige prijzen
Made in... China
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 837,26 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 823,85 TCO_Cupra_Tavascan.pdf
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853