Zijn voornaam zette ons even op het verkeerde been, de BYD Seal U is namelijk niet zomaar een afgeleide van de hier al even bekende en veelgeprezen Seal. Als elegante sportberline manifesteert die laatste zich als een concurrent voor onder meer de BMW i4, de nu ook in Europa belande Seal U is echter een middelgrote SUV met dan ook andere ambities. We probeerden de nieuwe BYD in Portugal.
Zaten ze bij BYD even zonder inspiratie? Er zwemmen in de zeeën en oceanen nog wel wat dieren rond, maar voor het nieuwe model van de zogeheten Ocean-reeks werd toch voor een al bekende naam gekozen. Seal dus, zij het met de extra letter U van Utility. Die net als alle andere in Europa te koop aangeboden BYD’s volledig elektrisch aangedreven SUV staat weliswaar op een variant van het knappe e-Platform 3.0 van de Seal, maar is toch een heel andere auto. Terwijl je voor de berline kan kiezen tussen achter- en vierwielaandrijving, is de in het thuisland al een tijdje als Song Plus bekende SUV er enkel met voorwielaandrijving en dan ook maar één motor van 218 pk. Er zijn wel twee batterijen: eentje van 71,8 kWh voor het Comfort gedoopte basismodel en een exemplaar van 87 kWh voor de ook nog wat beter uitgeruste Design.
Qua prestaties is er tussen de twee varianten zo goed als geen verschil. Ze halen beide een top van 175 km/u, de Comfort spurt door zijn wat compactere en dus ook iets lichtere batterij in 9,3 seconden naar 100 km/u en de Design heeft daar 9,6 tellen voor nodig. Opladen kan op wisselstroom maar tot 11 kW en op gelijkstroom tot 115 kW voor de Comfort en 140 kW voor de Design. Snelladen van 30 tot 80 procent lukt in een half uurtje, het zijn allemaal vrij gebruikelijke cijfers voor dit soort auto. Met een volledig opgeladen batterij bedraagt het WLTP-rijbereik voor de twee modellen respectievelijk 420 en 500 kilometer, ook daar kunnen we anno 2024 best wel mee leven.
Zoals gezegd, de Seal U is meer dan een Seal met een extra stukje voornaam. Correctie, de auto positioneert zich net wat lager in de markt en komt dus ook met wat bescheidener technologie. De kobalt-, mangaan- en nikkelvrije, volledig zelf geproduceerde en ook echt wel heel geavanceerde Blade Battery met Cell to Pack-technologie heeft de auto wel. Ze is zowel steviger, veiliger, duurzamer als compacter dan de klassiekere accu’s die de meeste andere EV’s van energie voorzien.
Voor de ‘kenners’, ze is minder brandgevoelig, ze doorstaat de beruchte nagelpenetratietest en ze blijkt ook nog altijd te werken nadat er een vrachtwagen van 50 ton over is gereden. Dat laatste gebeurde trouwens niet tijdens een ongeval, het ging om een testje dat ze in China toch even meenden te moeten doen. Maar veel interessanter nog is dat de batterij aanzienlijk meer laad- en ontlaadcycli aankan, zonder echt aan capaciteit in te boeten, dan een lithium-ionexemplaar.
Met een lengte van zo’n 4,78 meter laat de Seal U zich vergelijken met onder meer de Tesla Model Y. Maar anders dan die Amerikaan, heeft de BYD een net iets banaler design. Het is te zeggen, het laat zich misschien makkelijk verwarren met dat van enkele andere Aziatische en natuurlijk ook Chinese SUV’s. De auto heeft vooral vooraan wel wat designtrekjes gemeen met de Seal, we kijken dan onder meer naar de scherpe lichtblokken en de welvingen in de motorkap. Achteraan is er een lichtband over de volledige breedte van de kofferklep. Het eindresultaat is zeker niet mis, maar visueel springt de auto er in het alsmaar groter wordende aanbod Chinese SUV’s dus zeker niet meteen uit.
Met 2,76 meter is ook de wielbasis van de Seal U wat korter dan die van de Seal, maar voor een familie van vier tot vijf personen is hij zeker ruim genoeg. Er kunnen ook achterin nog volwassenen mee, met het neerklappen van de achterbank vergroot je de laadruimte van 552 tot 1.440 liter. Van diverse andere BYD’s neemt hij de compacte en heel fraaie schakelpook, de twee vakken (in de Design) voor het draadloos opladen van telefoons en natuurlijk ook het draaibare infotainmentscherm van 12,8 (Comfort) of desgewenst 15,6 duim (Design) over.
Je kan dat in een verticale en een horizontale of dus een landschap- of portretpositie plaatsen, maar in beide gevallen stoorden we ons door de reflecties tijdens de zonnige Portugese presentatie wel wat aan de niet echt optimale leesbaarheid. Die valt vooral op als je de navigatie gebruikt, vreemd genoeg voorziet BYD nog geen mogelijkheid om de gegevens van je route ook in het dashboard weer te geven of ze via de head-up display van de Design-versie te projecteren. Wat dat instrumentenbord betreft, dat is natuurlijk volledig digitaal. In de Seal gaat het om een rechthoekig scherm, in de Seal U heeft het een klassiekere overkapping en ziet het er dus meer als een ‘echt’ dashboard uit. Echt mooi vinden we het trouwens niet, maar dat is vanzelfsprekend altijd een kwestie van smaak en goesting.
We meldden dat al eerder, het zijn terreinen waarop verschillende Chinese merken en ook BYD nog wel wat progressie kunnen maken. Handig is wel dat er nog behoorlijk wat klassieke knoppen aanwezig zijn, ook op het stuurwiel. Zoals we dat ondertussen van BYD gewoon zijn, is ook de afwerking heel correct. Bereikbare premium, dat is meer dan ooit het motto. Dat wordt ook waargemaakt met de uitrusting. De Comfort kost in België € 42.740 en is met onder meer een airco met twee zones, elektrisch verstelbare, verwarmde en geventileerde voorstoelen, een panoramisch zonnedak, een audiosysteem met negen luidsprekers, velgen van 19 duim en nog wel wat meer leuke dingen al heel goed voorzien. Voor de Design zal in België € 45.740 worden gevraagd, met extra mogelijkheden qua sfeerverlichting, een luchtverversingssysteem, het grotere infotainmentscherm en een nog meer verfijnde audio is die versie ronduit luxueus. Ook de veiligheidsuitrusting is heel uitgebreid, sommige systemen manifesteren zich wel iets te luidruchtig en gaan dus al wel eens irriteren. Je kan ze uitschakelen, maar dat moet je dan na het starten telkens opnieuw doen.
Op de weg merk je meteen het verschil met de Seal. Die wist ons heel aangenaam te verrassen met zijn sportieve rijgedrag, bij de evengoed van een MacPherson-ophanging voor- en een multilink achteraan voorziene Seal U ligt de focus duidelijk veel meer op comfort. Daar is niets mis mee, maar de auto springt er dus wel een beetje minder uit dan de bijna gelijknamige berline. De besturing is wat minder direct, er is wat meer onderstuur en je merkt ook al snel dat je met flink wat kilo’s onderweg bent. Meer dan 2 ton zelfs, bestuurder niet inbegrepen, dat blijft natuurlijk een handicap voor zowat alle elektrische auto’s.
Het enorm ambitieuze BYD, een naam die nog altijd staat voor Build Your Dreams, wipte vorig jaar al over Tesla als ’s werelds grootste producent van elektrische auto’s en staat in de algemene rangschikking al op nummer negen. Dat is natuurlijk voor een groot deel aan de afzetmogelijkheden op de immense Chinese thuismarkt te danken, maar ook elders in de wereld is de opmars best wel indrukwekkend. Eind vorig was bijvoorbeeld meer dan één op de tien verkochte auto’s in Ierland, om maar één voorbeeldje te geven, al een BYD. In België loopt het nog niet zo’n vaart, maar het hier al van de Toyota- en Lexus-invoer bekende Inchcape is het distributienetwerk wel snel aan het uitbouwen en stelt daarbij blijkbaar ook vast dat de nieuwe klanten heus niet zo’n groot probleem met de herkomst van de auto’s hebben.
Comfortabele familiewagen
Knappe batterijtechnologie
Scherpe prijzen en rijke uitrusting
Minder Seal dan de Seal
Infotainment voor verbetering vatbaar
Wat opdringerige rijhulpsystemen
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853