Test

© BMW Group

Eerste Test: BMW iX xDrive50: elektrische X5, maar dan helemaal anders

29 september 2021
Door Dieter Quartier

Onopgemerkt zal je je entree nooit maken met deze markante elektrische lounge op wielen, die net als de i3 veel weg heeft van een conceptcar. Hij mikt op X5-klanten, maar gooit het over een haast experimentele boeg om zijn spitstechnologie als het ware extra in de verf te zetten. Rijden doet hij heel sereen – en over enkele jaren semi-autonoom.

BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 049De iX heeft al voor heel wat controverse gezorgd nog voor hij op de markt was. Hij heeft de lengte van een X5, de dakhoogte van een X6 en de wielen van de X7. Dat levert interessante proporties op die tot nog toe het voorrecht waren van stijlstudies. 
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 047De iNEXT was de stijlstudie die in 2018 de iX aankondigde. De verschillen tussen conceptcar en de uiteindelijke productiewagen lijken verrassend klein. Wie dacht dat de snuit met de meganieren de productiefase niet zou halen, dacht verkeerd. BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 084Ook het erg spacey interieur met premium ecomaterialen, neoretro-loungestoelen uit één stuk en het minimalistische dashboard werd haast één op één overgedragen. 

De iX breekt dan ook met alles wat we tot nog toe in de BMW-winkel konden kopen. De ontwerpers kregen de vrijheid om als het ware te experimenteren. In die zin doet hij een beetje denken aan de Renault Avantime. Laten we hopen voor BMW dat de iX in iets grotere getalen wordt verkocht dan deze Franse exoot, die stilaan verzamelwaarde begint te vergaren.

BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 029Elektrisch van bij de start

Opvallend aan de iX is dat hij frameloze deuren heeft, dat zijn deurklinken verzonken zijn en dat de zijruiten naar achteren toe versmallen. Hij rust op een gloednieuw, modulair platform dat speciaal werd ontwikkeld om een grote batterij te huisvesten. 
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 038De aluminium spaceframeconstructie en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) voor het dak, de flanken en de achterkant zorgen voor een grotere stijfheid en een lager totaalgewicht, al blijft de iX met zo’n 2,5 ton een heuse kolos. Zo’n 700 kilo komt op conto van de batterijcellen in het geval van de topversie, die 111,5 kWh aan energie kan opslaan.
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 004Daarmee geraakt hij in theorie 630 kilometer ver. Ter vergelijking, de Mercedes EQS 580 4Matic haalt 660 kilometer met een batterij van 120 kWh. Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren die gezamenlijk 385 kW (523 pk) kunnen leveren. Daarmee versnelt de BMW iX xDrive50 van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden – wat ei zo na even snel is als de Audi e-tron S Quattro. 

De instapper, de BMW iX xDrive40, levert 326 pk (240 kW) en kan in 6,1 seconden de sprintoefening afhaspelen. Dat is voor de meeste gebruikers – en gezien de roeping van de auto – snel genoeg. Alleen is de basisversie jammer genoeg enkel verkrijgbaar met de kleine batterij. Die is 76,6 kWh groot en zorgt voor een rijbereik van 425 kilometer volgens de gemengde WLTP-cyclus.  

Nieuwste EV-technologie

De hoogspanningsbatterij is er eentje van de vijfde generatie bij BMW. Ze heeft een energiedichtheid die zo’n 40 procent hoger ligt dan bij de huidige i3. Het batterijpakket is bovendien voorzien van geïntegreerde koeling en verwarming zodat de cellen zich steeds in hun nopjes voelen, of ze nu worden opgeladen of net vermogen moeten afleveren.

Een warmtepomp is standaard. De nieuwste generatie bereikt een opmerkelijk hoge efficiëntiefactor door gebruik te maken van omgevingswarmte en warmte uit ontvochtiging - evenals de warmte van de motoren - voor een energiezuinige werking. Dit resulteert in een rijbereikwinst van ongeveer 10 procent vergeleken met conventionele elektrische verwarmings- en koelingssystemen.

Wij kwamen over een gemengd parcours uit op een gemiddelde van 21 kWh/100, wat best weinig is voor een auto van dit formaat. Een rijbereik van een kleine 500 kilometer moet dan ook haalbaar zijn in de praktijk.
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 083Laden en recupereren

Het opladen van de batterij kan op de iX xDrive50 aan maximaal 200 kW (DC-snellader), terwijl dat bij de iX xDrive40 aan 150 kW kan. Zo kan het laadniveau van de batterij van 10 tot 80 procent worden verhoogd in 35 minuten bij de “50” en in 31 minuten bij de “40”. Laad je op wisselstroom (wallbox of gewone laadpaal), dan moet je rekenen op in het beste geval 10 uur voor de grote batterij en acht uur voor de kleine – de boordlader kan 11 kW aan.

Natuurlijk kan de iX ook zichzelf bijladen tijdens het rijden. Dat doet hij op een erg intelligente manier door gebruik te maken van zijn radarsensoren en gps-gegevens om proactief te gaan freewhelen of op de elektromotoren te gaan remmen. Hij kan wel 200 kW aan vermogen terug in de batterijen laten stromen. Het is dan ook opmerkelijk hoe snel je gemiddelde verbruik zakt tijdens een afdaling of als je over een langere afstand vertraagt, bijvoorbeeld bij het verlaten van de snelweg of het naderen van een verkeerslicht.

Je kunt de auto volautomatisch de regeneratie laten regelen (Adaptive) ofwel de selectiehendel op de middenconsole in B-stand (voor brake) zetten voor een vaste mate van vertraging. Ook one-pedal-driving behoort tot de mogelijkheden: gewoon het gas lossen en de auto komt helemaal tot stilstand.

Groene, ethische jongen

BMW onderstreept dat het lithium dat wordt aangewend voor de productie van de batterijen afkomstig is van gecertifieerde bronnen die ecologie en ethiek hoog in het vaandel voeren. De fabriek in het Beierse Dingolfing (die de iX bouwt) wordt bovendien gevoed met 100 procent groene stroom.

Interessant om weten is ook dat de elektromotoren van de iX niet voorzien zijn van een permanente magneet, maar elektrisch worden aangezwengeld. Het gaat om zogenaamde “electrically excited synchronous motors” (EESM’s). Die hebben dus geen kobalt of nikkel nodig, wat ze ‘ethischer’ maakt dan de klassieke PSM’s (permanent magnet synchronous motors). 

BMW beweert ook dat bij EESM’s het koppel sneller wordt opgebouwd en over een bredere zone beschikbaar is. Wij hadden er alleszins niet over te klagen. De acceleraties (en deceleraties) zijn haast even misselijkmakend als in een Tesla Model S, zelfs in die mate dat je je afvraagt waar dat allemaal goed voor is.
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 037Wendbare kolos

De iX rust op luchtveren voor- en achteraan en kan rekenen op achterassturing om enerzijds het rijcomfort te maximaliseren en anderzijds de koets strak en stabiel door de bocht te laten gaan. Hij verenigt daarmee als het ware twee tegengestelde doelen – iets wat met een stalen ophanging en adaptieve dempers moeilijker te verwezenlijken valt.

Het resultaat is overtuigend. Ook de besturing voelt erg natuurlijk aan voor een EV, net als de remmen. Initieel remt de auto af met behulp van zijn elektromotoren, die als dynamo werken om stroom te recupereren. Heb je wat meer remkracht nodig, dan komen de klassieke schijfremmen tussenbeide. Je merkt overigens niets van de overgang tussen elektrisch naar mechanisch.

Verlegen technologie

BMW heeft de mond vol over wat ze Shy Tech noemen: discreet weggestoken technologie. Een voorbeeld daarvan zijn de radarsensoren die ingewerkt zitten in de nieren. Die nieren zelf zijn trouwens bekleed met een ‘zelfherstellende’ polyurethaanfolie. Oppervlakkige krassen verdwijnen als sneeuw voor de zon – vrij letterlijk zelfs. Zet een haardroger op de kras en de warmte zorgt ervoor dat de folie lokaal een beetje smelt zodat de kras wordt opgevuld. 
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 107Onze favoriete ‘Shy Tech’ betreft ongetwijfeld de geïntegreerde luidsprekers in de voorstoelen. In elke fauteuil – stoelen kun je ze eigenlijk niet noemen – zitten vijf exemplaren als je opteert voor het magnifieke Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, dat in totaal 1615 watt kan genereren via 30 boxen verspreid over het interieur. 

Even een leuk boenkeboenkenummertje kiezen - onze suggestie: ‘Jealousy’ (House Mix) van Roisin Murphy – en het is alsof je hele lijf doordrongen wordt van de muziek. Je krijgt een muzikale massage waarvan je haren recht gaan staan. Kostprijs? € 4.900. Voor de meeste klanten allicht een brug te ver, maar weet dat je ook voor een Harman Kardon-installatie kunt gaan die ‘slechts’ € 715 kost.
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 109Digitale trendsetter

De iX is als eerste BMW’s uitgerust met het OS8-besturingssysteem. Dat gaat gepaard met de mogelijkheid om je smartphone als sleutel te gebruiken en er een profiel aan te koppelen, zodat je auto zich voorbereidt op je komst en alles instelt zoals jij dat wil. Daarnaast beschikt de navigatiemodule over Cloud-based kaarten, kan het systeem leren uit je gewoontes en kun je genieten van Augmented Reality, lees: aanwijzigingen die geprojecteerd worden op de beelden van de frontcamera voor nog meer navigatiegemak.
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 094Het hoofdstukje infotainment is een afzonderlijk artikel waard – wij houden het hier op de vermelding dat het gebogen display erg heldere graphics biedt, snel reageert, intuïtief is te bedienen en op het eerste gezicht boven elke kritiek verheven is. Wat je nog moet weten? Dat de iX 5G-technologie aan boord heeft, wat de bandbreedte vergroot en tegelijk de latentie verkleint. Hij belooft zich dan ook te ontpoppen als een uitbreiding van je digitale wereld – met alle voor- en nadelen vandien.

Zelfrijdend, zeg je?

Ook de rijhulpsystemen zetten een serieuze sprong voorwaarts. Van rijstrook veranderen op de snelweg gaat intussen haast vanzelf en een leger aan sensoren en camera’s houdt een oogje in het zeil bij elk manoeuvre dat je doet. De adaptieve cruisecontrol is veruit de beste die we tot nog toe konden uitproberen. Hij is proactief zonder intrusief te zijn en gooit nooit paniekerig het anker uit. Als je voorligger de weg vrijmaakt, reageert de iX ook aangenaam snel.

Deze BMW kan ook bepaalde manoeuvres memoriseren en vervolgens autonoom uitvoeren. Denk aan een smalle doorgang gevolgd door een lastig parkeermanoeuvre. Je doet het een keer voor en de volgende keer doet je iX het zelf. In een volgende fase zou hij je zelfs kunnen afzetten aan de ingang van je kantoor, een hotel, of whatever, en vervolgens zelf op zoek gaan naar een parkeerplek, ja zelfs een laadpaal. De kabel inpluggen, dat zou dan door een robot gebeuren.

Nog verder in de toekomst moet de iX op bepaalde markten level 3-zelfrijdend worden. Vandaar ook dat je geen tunnelconsole hebt in het dashboard – BMW wil de bestuurder de mogelijkheid bieden om zijn benen in verschillende houdingen te plaatsen. Ook de stoelen zijn zodanig ontworpen dat je niet per se rechtuit moet zitten.
BMW iX xDrive i40 Sophisto Grey 053Prijspositionering

De prijs van dit technologische uitstalraam? De xDrive50 kost € 107.000 inclusief btw. Daarvoor krijg je de grote batterij met tot 630 kilometer rijbereik, 20-duimvelgen, Integral Active Steering, luchtvering rondom, vierzone-airco, BMW OS8 met navigatie, de BMW Live Cockpit Navigation Plus met BMW Curved Display, het Driving Assistant Pack en een warmtepomp. 

Als voornaamste opties kun je daar nog een sportpakket, diverse interieurinrichtingssferen, deurpaneel- en dashboardverwarming (!), een vast panoramadak en geventileerde, masserende stoelen aan toevoegen.

Ter vergelijking: de Audi e-tron S 55 quattro (370 kW) kost € 97.150 maar is een stuk kleiner en haalt slechts 370 kilometer. Conceptueel valt hij bovendien niet te vergelijken met de iX, die verder ook een veel meer uitgesproken eco-insteek heeft voor zijn materialen, zonder dat dat de kwaliteitslat lager legt.

3I1A3813Laat het duidelijk zijn: deze BMW iX is weggelegd voor klanten met een zwak voor ingetogen luxe, state-of-the-art technologie en excentrisch design. Zijn verbluffende operating system maakt de weg vrij voor oneindig veel digitale diensten en ongeziene rijfuncties. De verwonderde blikken van je medeweggebruikers, die krijg je er gratis bij. 

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Hoogstaand comfort
  • Digitaal aan de top
  • Efficiënte aandrijflijn
  • Hoog gewicht
  • Controversieel design
  • Dure opties

Leasing info

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1140,72 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.092,35

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

Technische gegevens

BMW IX xDrive50

  • Motor:
    2 x synchrone elektromotor (EESM)
  • Overbrenging:
    Automaat, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    385 kW / 523 pk
  • Maximum koppel:
    765 Nm
  • 0-100 km/h:
    4,6 seconden
  • Topsnelheid:
    200 km/h
  • Batterijcapaciteit:
    111,5 kWh
  • Gemiddeld testverbruik:
    21 kWh/100
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 107.000
  • VAA:
    € 277,43 / maand
  • Fiscale aftrekbaarheid:
    100 %

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.