Test

© Mercedes-AMG

BLOGTEST: Mercedes-AMG C 63 S E Performance Break: € 29.600 per cilinder

23 december 2023
Door Dieter Quartier

De jongste C 63 ruilt de helft van zijn V8 in voor een elektromotor op de achteras… en wordt een plug-inhybride. Zijn ze helemaal gek geworden in Affalterbach? Nee, maar Stuttgart levert nu eenmaal alleen nog viercilinders in de C. Met enig voorbehoud kruipen we achter het stuurwiel van deze jongste performance break, die het opneemt tegen de BMW M3 Touring.

 

Hoe zieta eruit?

De verticale spijlen van het radiatorrooster, de AMG-stylingkit, de verlaagde ophanging, de brede wielkasten met daarin 20-duimers met rode remklauwen en de vierdubbele uitlaat onderscheiden de AMG van de gewone C’s. Als je helemaal wil los gehen, bestel dan de Carbon-stylingkit en de getinte glaspartij achteraan en ga voor zwarte logo’s. [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Vanbinnen zit je op sportstoelen bekleed met een soort alcantara – een materiaal dat je als optie ook op het stuurwiel kunt krijgen, maar een beetje als een zeemvel aanvoelt. Doe mij dan maar leder. En en passant het AMG-Performance high-end zetelpakket. We gaan toch niet op vijfduizend euro beginnen kijken zeker. Zonder deze addenda oogt het vanbinnen allemaal nogal sober, zeker voor een auto met ultrasportieve roeping.[Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Hoeveel pk heefta?

De hybride aandrijflijn combineert de 2,0-liter AMG-turbomotor – de krachtigste viercilinder ter wereld – met een Electric Drive Unit (EDU) op de achteras om in totaal 500 kW (680 pk) aan power en 1.020 Nm aan koppel over de vier wielen te verdelen. Dat zijn verbluffende cijfers die die van de vorige C63 ver overtreffen. In 3,4 seconden zit je aan honderd per uur en op de Duitse Autobahn kun je andere automobilisten van de meest linkse rijstrook duwen tegen 270 km/h.[Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Waar de stroom vandaan komt? Van een accu van amper 6,1 kWh, waarmee je 10 kilometer zuiver elektrisch kunt rijden. De bedoeling van die batterij is dan ook niet per se maximaal emissievrij te karren. AMG heeft hem in de eerste plaats ontwikkeld om zo veel en zo snel mogelijk energie te kunnen recupereren tijdens het vertragen, zodat de elektromotor steeds power heeft om aan de volgende sprint te beginnen.

Hoe rijta?

Met de vorige Mercedes-AMG C 63 was het opletten geblazen bij het uitkomen van de bocht, zeker als het wat geregend had. Van enige driftigheid is in die omstandigheden geen sprake bij de nieuwe generatie, die zijn 4Matic+ vierwielaandrijving en achterasbesturing inzet om de stabiliteit te maximaliseren. De pro’s kunnen natuurlijk de sportiefste setting kiezen en de stabiliteitscontrole uitschakelen, ja zelfs een driftmodus selecteren. Hoe dan ook laat deze C zich veel makkelijker controleren.[Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Hij is bijgevolg een stuk veelzijdiger geworden. Ook de adaptieve ophanging draagt daartoe bij. Zet hem in de zachtste setting en je kunt met de C urenlang rijden zonder te verkrampen. Zin in een potje flipperkast? Ook dat kan, met de schakelpeddles aan het stuurwiel. Automatisch of sequentieel, de boîte reageert alert en je kunt hem op je voorkeuren afstemmen via de diverse settings. Tegen dat je alle combinaties van alle mogelijke parameters hebt uitgeprobeerd, ben je een maand verder. [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Hoe klingta?

Verklap je vrienden niet met welke auto je komt aangereden en vraag hen om de ogen te sluiten en een gokje te wagen. Top drie van de antwoorden: VW Golf GTI. Mercedes-AMG 45. BMW M135i. Ouch…. Tja, wat wil je, je kunt Justin Bieber ook niet als Pavarotti laten zingen. Aan de binnenzijde valt de klankkleur wat beter te pruimen. Zeker met de uitlaat in de sportiefste stand. Er klinken dan wat artificiële decibels door de Burmester-luidsprekers. [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Die maken er nog altijd geen V8 van. Wij hadden de stellige indruk dat de geluidsinstallatie een soort van virtuele vijfde cilinder creëerde. Echt: trap je hem op zijn staart, dan zou je haast geloven dat er een vijfpitter onder de motorkap ligt. Onaangenaam is dat niet, maar op zijn minst wel verrassend. Zouden ze bij AMG stiekem fan zijn van de Audi RS3-sound?

Hoeveel kosta?

Mercedes moet minstens € 118.459 hebben voor de krachtigste C, oftewel zo’n € 29.600 per cilinder. Die is dan toch quasi full option uitgerust, horen we je denken. Mja, reken maar € 3.000 extra voor het obligate AMG-Aerodynamica- en Nightpakket, zo’n € 1.700 voor het panoramadak, dik € 3.000 voor lederen zetels, ruim € 1.200 voor de Burmester-boenkinstallatie en – foei Mercedes - € 2.420 voor het Rijassistentiepak Plus. Zelfs de Distronic-cruisecontrol is niet inbegrepen.[Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Limousine und T-Modell | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 6,9 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 156 g/km | Stromverbrauch kombiniert: 11,7 kW/100 km]* Exterieur: Hightechsilber und Graphitgrau magno; Interieur: schwarz mit gelben Nähten und Titangrau mit roten Nähten. // [Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Sedan and Estate| fuel consumption combined: 6,9 l/100 km | CO₂-emissions combined: 156 g/km | electric energy consumption combined: 11,7 kW/100 km]* exterior: hightech silver and graphitgrey magno; interior: black with yellow stitching and titanium grey with red stitching]

Je moet trouwens niet hopen dat deze tweeliter ettelijke liters minder stookt dan de V8. Hij is niet getuned op zuinigheid, dus zelfs als je ermee cruiset, geraak je er niet onder de tien liter mee. We zaten gemiddeld op 13,6 l/100. We hadden minder verwacht. Je betaalt wel aanzienlijk minder BIV en verkeersbelasting op deze viercilinder: respectievelijk € 668 en € 445. Lachen!

Score

Totaal

Aandrijving

Comfort

Rijgedrag

Veiligheid

Prijs

  • Hij is veelzijdiger dan zijn voorganger

  • We missen de sound en driftigheid van de V8

Technische gegevens

Mercedes-AMG C 63 S E Performance Break

  • Motor:
    2.0 turbobenzine + 2 elektromotoren
  • Overbrenging:
    Automaat, negen versnellingen, vierwielaandrijving
  • Maximum vermogen:
    500 kW (680 pk)
  • Maximum koppel:
    1.020 Nm
  • 0-100 km/h:
    3,4 seconden
  • Topsnelheid:
    270 km/h
  • Gemiddeld testverbruik:
    13,6 l/100 km
  • Gemiddelde CO2-uiitstoot:
    156 g/km
  • Catalogusprijs incl. BTW:
    € 118.459

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.