Om de doeltreffendheid van haar nieuwe e-4ORCE vierwielaandrijving te demonstreren nodigde Nissan de internationale pers uit om in Andorra, op het hoogstgelegen sneeuw- en ijscircuit ter wereld kennis te maken met de capaciteiten van de elektrische 4x4-technologie in extreme omstandigheden. In het dwergstaatje Andorra bevindt zich op 2.400 meter hoogte het hoogst gelegen permanente racecircuit ter wereld, dat in de winter bedekt is met ijs en sneeuw en dan onder meer de locatie vormt voor de Trophée Andros-sneeuwraces. Wij reden er met de nieuwe elektrische Nissan Ariya en de geëlektrificeerde X-Trail enkele rondjes om de efficiëntie van Nissans nieuwe e-4ORCE-technologie aan den lijve te ondervinden.
Marketingtaale-4ORCE is de naam die Nissans marketingboys verzonnen voor de vierwielaandrijving met twee elektromotoren van het merk. Die werd ontwikkeld voor de nieuwe elektrische en geëlektrificeerde modellen van Nissan en is momenteel al verkrijgbaar op de Ariya en de X-Trail. De Qashqai met vierwielaandrijving beschikt over een klassieke mechanische vierwielaandrijving en dus niet over de e-4ORCEe-technologie.
De Japanse constructeur wil met de nieuwe vierwielaandrijving zorgen voor auto’s die in alle seizoenen en alle omstandigheden bruikbaar zijn en overweg kunnen met de onvoorspelbaarheid van het weer en de ondergrond.
De “e” in e-4ORCE staat voor de elektromotoren die de wielen aandrijven, “4ORCE” staat logischerwijs voor de vierwielaandrijving en de kracht en energie die daarmee gepaard gaan.
Het voordeel van de nieuwe technologie met twee elektromotoren (één per as) voor de vierwielaandrijving is onder meer het ontbreken van een centrale aandrijfas van voor naar achter. Daardoor is het e-4ORCE-vierwielaandrijvingssysteem een pak compacter dan een traditioneel systeem en is er meer interieurruimte beschikbaar.
Ook X-Trail altijd elektrisch aangedreven De wielen worden op de Nissans met e-4ORCE-aandrijving altijd volledig elektrisch aangedreven, ook bij de X-Trail e-Power. Hoewel dat strikt genomen geen elektrische auto is gebruikt hij voor de aandrijving van zijn wielen Nissans e-Power-technologie waarbij een verbrandingsmotor als generator fungeert. Die zorgt voor de nodige stroom die via een omvormer en batterij de elektromotoren aandrijft.

De X-Trail met e-Power rijdt dus altijd elektrisch en wanneer hij over e-4ORCE beschikt leveren de twee elektromotoren van 150 kW en 330 Nm vooraan en 100 kW en 195 Nm achteraan een systeemvermogen van 157 kW of 213 pk. De op de vier wielen aangedreven X-Trail trekt in 7 seconden rond op naar de honderd.
Ariya met e-4ORCE De vierwielaangedreven elektrische Ariya van zijn kant heeft 225 kW of 306 pk aan systeemvermogen en accelereert met 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h op een normale ondergrond een stukje sneller dan de X-Trail.
Snelle computer In beide gevallen reguleert het e-4ORCE-systeem het vermogen van de twee elektromotoren autonoom en verdeelt het dat gelijkmatig over de assen en de linker- of rechterkant. Wanneer een wiel bij rijden in plassen, op ijs of modder of enige andere gladde ondergrond grip verliest wordt dat meteen gecompenseerd met een ingreep van de rem en het indien nodig versturen van meer koppel naar een of meerdere wielen met meer grip. De auto is daarmee koersvast en onderstuurt minder dan een auto zonder dergelijke voorziening.
Het gebruik van de elektromotoren en de computersturing van het geheel zorgt volgens Nissan voor een 10.000 keer sneller beschikbaar koppel op de achterwielen dan bij een mechanische vierwielaandrijving. De verdeling van het vermogen over de twee elektromotoren kan op zijn beurt in een tienduizendste van een seconde aangepast worden.
Minder duikbewegingenEen bijkomend voordeel van de elektrische vierwielaandrijvingstechnologie is het beperken van de carrosseriebewegingen. De carrosserie “duikt” dankzij de energieregeneratie slechts minimaal tijdens het remmen en vertragen doordat de rembalans over de voor- en achteras wordt gereguleerd en variabel is. Door het gebruik van twee elektromotoren in plaats van één is er ook meer energierecuperatie bij het vertragen en remmen, wat de efficiëntie van de auto op verbruiksvlak vergroot.
Spelen in de sneeuwNissan schotelde ons een eerste oefening voor op besneeuwde ondergrond. We kregen om beurten een Ariya en een X-Trail toegewezen waarmee we een slalomcircuit moesten afleggen, een acceleratie- en remtest deden en op een besneeuwde helling moesten vertrekken uit stilstand.

Beide auto’s lieten vergelijkbare prestaties optekenen op dat vlak en het is opmerkelijk hoe makkelijk rijden op sneeuw is wanneer je over degelijke winterbanden en vierwielaandrijving beschikt. Zozeer dat je al snel vergeet dat het wegdek er niet bijligt zoals gewoonlijk.
Bij het accelereren op een helling merkten we op dat de X-Trail wat makkelijker uit de startblokken schoot dan de met zijn 600 Nm koppelrijkere en zwaardere Ariya, waar de elektronica ongetwijfeld meer moeite moest doen om de koppeltoevoer naar de wielen te beperken om het doorslippen ervan tegen te gaan.
Glijden op ijsNa de sneeuwoefeningen was het tijd voor enkele rondjes op het ijscircuit waar geen sneeuw ligt maar wel een blinkende ijspiste. De auto’s zijn op dergelijke ondergrond zelfs met winterbanden zo goed als onbruikbaar dus kregen ze spijkerexemplaren omgelegd waarmee toch nog grip gevonden kan worden op een spiegelglad oppervlak.
Met een instructeur op de passagierszetel kregen we precies twee rondjes met elk van de twee testauto’s om de capaciteit van e-4ORCE op ijs te beoordelen. Jammer genoeg mocht het ESP nooit uitgeschakeld worden zodat onze rondjes vooral zakelijk waren en minder speels dan wat de kleine jongen in ons graag had gewild. Het ESP laat namelijk weinig ruimte over voor echte glijpartijen en gaat onder- maar ook overstuur tegen, zelfs wanneer je het nadrukkelijk uitlokt. Dat is vanzelfsprekend ideaal in dagelijkse omstandigheden omdat het veel veiliger is en daar is het Nissan natuurlijk om te doen met deze technologie.
In de praktijk blijkt de 1.908 kg zware X-Trail op het ijscircuit een stukje lichtvoetiger en leuker om rijden dan de 310 kg zwaardere elektrische Ariya die natuurlijk zijn grote 87 kWh-accupakket met zich meesleurt en minimaal 2.218 kg weegt.
De fysica dicteertMaar zelfs met spijkerbanden en intelligente elektrische vierwielaandrijving is het duidelijk dat de snelheid die je met een gewone auto en het ESP ingeschakeld – en met een van doorsnee rijcapaciteiten voorziene bestuurder aan het stuur – kan halen op ijs geenszins te vergelijken is met wat je in normale omstandigheden met zo’n auto doet. De wetten van de fysica zijn natuurlijk wat ze zijn en geen enkele technologie kan ze ongedaan maken. Het gaat er bij rijden op ijs dus om te anticiperen, voorzichtig te zijn en niet te gek te doen met stuur en stroompedaal als je de auto heel wil houden. Maar zelfs als je de bocht te snel aansnijdt of te brutaal omspringt met het stuur is de e-4ORCE-technologie altijd bij de pinken om de auto in het gareel te houden.
Al bij al is het indrukwekkend om te zien hoe de technologie quasi moeiteloos de controle behoudt over auto’s van om en bij de twee ton die op ijs bochten nemen, accelereren en remmen. Wat Nissan met de e-4ORCE-technologie aantoont is dat slimme ingenieurs, krachtige computers en efficiënte elektromotoren het mogelijk maken om zelfs in de meest extreme en onvoorspelbare omstandigheden in alle veiligheid gebruik te blijven maken van je auto. De vooruitgang staat niet stil.
De Nissan X-Trail met e-4ORCE is verkrijgbaar vanaf € 50.600 inclusief btw. De Ariya met e-4ORCE, die alleen verkrijgbaar is met de grote 87 kWh-accu, kost minimaal € 70.100.