Test

TEST: Abarth 595 Competizione: (snelheids)duiveltje in een doosje

12 april 2015
Door Redactie
Dat de Fiat 500 een icoon is daar zijn we het allemaal wel over eens. Dat het een vrouwenauto is, dat kan tot discussies leiden, maar als er dikke wielen onder staan en het kontje wordt vergezeld van vier uitlaatpijpen, dan hebben we misschien te maken met een natte jongensdroom. 

Lekker voorkomen

Zijn uiterlijk is echter niet het enige wat de 595 Competizione zo leuk maakt. Natuurlijk is de Competizione een fraaie reïncarnatie van het legendarische succesnummer van weleer. Abarth-logo’s op neus en kont laten over de potentie van dit beestje geen twijfel bestaan. Een dikke voorbumper met heuse luchtinlaten en standaard Xenon-koplampen geven de voorkant een stoere blik. Het achterwerk wordt afgeleverd met vier einddempers en een dikke, sportieve diffuser maakt het plaatje compleet.

Sportief

Aan de binnenkant is hij sportief, maar ook behoorlijk saai en ouderwets. De Abarth Corse Sabelt sportstoelen ogen indrukwekkend maar het vergt enig zoekwerk om een juiste zithouding te vinden, omdat de verstelbaarheid van het stuurwiel te wensen overlaat. De instapdorpels, de pedalen en de voetsteunen zijn afgewerkt in aluminium met Abarth logo, geïnspireerd op de competitiewagens. Nieuw is het digitaal 7” scherm dat de mogelijkheid biedt specifieke informatie op te vragen over onder andere de laterale acceleratie of de druk op het gaspedaal.

Tabasco

De 500 Abarth is voorzien van een kleine 1.4 Turbo motor met 160 pk. Het sprintje naar de 100 km/u legt hij af in 7,4 seconden en de top bereik je bij 211 km/u - terwijl de hernemingen best wel imposant te noemen zijn. De sportuitlaat van “Record Monza” zorgt voor mooi klankspel waardoor de radio overbodig wordt. De Abarth is inderdaad geen alledaagse auto. Sportieve rijervaring is nodig om ten volle van de mogelijkheden van dit duiveltje in een doosje te kunnen genieten, zonder snel in het ziekenhuis of op het kerkhof te belanden. Het verbruik is relatief. De fabrikant stelt 6,5 l/100 km voor, maar dat blijkt enkel theoretisch te zijn. In de praktijk mag je er gerust twee liter bijtellen.

Speciale kits

Om de prestaties van de 595 Competizione te optimaliseren, werden specifieke kits ontworpen met onder meer specifieke afstellingen van de motor. Daarenboven bestaan er kits voor het optimaliseren van de remmen en ophanging. De eerste beschikt over geventileerde remschijven vooraan (diameter 284 mm x 22 mm), geperforeerde remschijven achteraan (diameter 240 mm x 11 mm) en hoogtechnologische remschoenen vooraan. De tweede beschikt over Koni-schokdempers voor/achter met FSD-klep en speciaal verlaagde rode veren.

Een 500 Abarth Elaborabile met 135 pk kost € 18.425, voor de potente 595 Competizione – zonder opties – loopt de rekening op tot € 23.450.

Conclusie: de 595 Competizione is een auto waar je hels plezier aan beleeft, op voorwaarde dat je een geoefende en gedisciplineerde rijder bent. De afwerking is gedemodeerd, maar daarom niet minder leuk. De motor en ophanging zijn prima én op mekaar afgestemd. Kortom, een duiveltje in een doosje en allesbehalve alledaags.

 

76
Aandrijving17/20
Comfort 14/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Leuke motor
Verleidelijk voorkomen
Imago

Zithouding
Afwerking
Prijs

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.