vrijdag, 07 augustus 2015

TEST: Renault Clio R.S 220 EDC Trophy, sportief geweld

Het is exact 25 jaar geleden dat de Renault Clio zijn debuut maakte op de autoshow van Parijs. De compacte nieuwkomer was meteen een succes en al snel volgden sportieve varianten zoals de Clio 16v en de legendarische Clio 2.0i 16v Williams. 

In de vorige generatie Clio had je de ultieme Clio RS Cup die met zijn brede wielkasten, kuipstoelen en vooral een uitmuntende wegligging fun in overvloed bood. In 2012 introduceerde Renault de huidige Clio, een knappe verschijning maar de R.S versie kon onze hoge verwachtingen niet inlossen. De oorzaak zat hem onder de motorkap: de 1.6 Turbo motor van 200 pk in combinatie met een te trage automaat. De fun was weg. 

En nu het goede nieuws. Er is een nieuwe Renault Clio R.S., de krachtigste en uitdagendste ooit met de typebenaming Clio R.S 220 EDC Trophy. Sinds 2005 is het Trophy-label uitsluitend voorbehouden aan de R.S.-modellen die nog sterker focussen op prestaties en wegligging. Kenners die de Trophy onder ogen krijgen, voelen hun hart sneller slaan… yes, dat wordt mijn nieuw auto.

Stoere jonge

De Trophy-uitvoering is een echte blikvanger. De veranderde positie van de dagrijverlichting verraadt dat dit geen standaard Clio is. Ook de matte carrosseriekleur Givre Nacré met glanzend zwart dak is enkel voorbehouden aan de Trophy. Andere uiterlijke kenmerken zijn de Trophy-badges op de voorspoiler met een knipoog naar de Formule 1, achterdeuren en genummerde dorpellijsten. De uiterst sportieve Clio is voorzien van een speciaal onderstel dat aan de voorzijde 20 en aan de achterzijde 10 millimeter is verlaagd. Voor nog meer scherpte werden aangepaste dempers en een nieuw stuurhuis met een directere overbrenging gemonteerd. Fraaie 18-inch wielen met diamanteffect en Michelin Pilot Super Sport-banden bieden indrukwekkend veel controle en grip.

Binnenin valt het oog op de perfect zittende lederen sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De rode stiksels en gordels, het sportstuur met een streepje voor de rechtuitstand en de RS-logootjes zijn subtiel uitgevoerd en maken van dit beestje een echte Hot Hatch.

De rijkelijke standaarduitrusting wordt aangevuld met het complete R-Link multimediasysteem, automatische airco en parkeersensoren achteraan. Het R-link systeem is uitgebreid met de RS Monitor. Talloze metertjes en grafiekjes geven tijdens het rijden informatie over de G-krachten,  de benutting van de vermogens- en koppelkromme of de gerealiseerde tijden op het circuit. Er verschijnt zoveel informatie dat het soms zoeken is naar het juiste schermpje. 

Snelste Clio ooit

De 1,6-liter turbomotor levert 220 pk (162 kW) bij 6.800 t.p.m, het maximumkoppel bedraagt 260 Nm en zelfs 280 Nm in tijdelijke overboost-functie, hij voldoet aan de Euro 6-norm en stoot 135 g/km CO2 uit. Het extra vermogen (+ 20 pk) en koppel (+ 40 Nm in overboost) zijn te danken aan nieuwe software, grotere turbo en aangepast inlaattraject en uitlaatsysteem. De EDC-transmissie werd verfijnd en kan bediend worden via schakelflippers aan de stuurkolom. Dat levert een 30 % snellere schakeltijd op, de Trophy sprint in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt 235 km/u. 

Wie dus snoeihard wil én kan rijden, schakelt de R.S drive in. De schakelflippers nemen dan de controle over van de automatische versnellingsbak. Dankzij het zogenaamde ‘Cup’ onderstel garandeert de Trophy rijplezier vanaf de eerste meter, maar wie hier ten volle van wil genieten, brengt liefst enige kart- of circuitervaring mee. Eens je over de limiet gaat, moet je hopen op een goede engelbewaarder. 

Conclusie: het segment van de Hot Hatches is een eyecatcher rijker. De Clio R.S Trophy wordt in een gelimiteerde oplage gebouwd, elk exemplaar krijgt een individueel nummer. Met een cataloogprijs van € 29.500 is dit niet de goedkoopste Hot Hatch op de markt maar wel eentje die ongelooflijk veel rijplezier oplevert en allicht in waarde zal stijgen door zijn gelimiteerde oplage. 

 

91
Aandrijving19/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 19/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Trophy looks
Perfecte sportstoelen
Performante motor - EDC automaat

Krappe achterbank


Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy