vrijdag, 10 oktober 2014

TEST: Rolls Royce Wraith: een mens leeft maar een keer

Het aanbod kwam onverwacht maar niet ongelegen: een lang weekend lang met een spiksplinternieuwe Rolls Royce Wraith het Baskenland verkennen met tussenstops in Bilbao en San Sebastian.

Van economische crisis is in Spaans Baskenland niks te merken. Bilbao ligt aan de oevers van de Nervion en is altijd al een welvarende industriestadstad geweest met het hoogste inkomen per hoofd van de Spaanse bevolking. De komst van het Guggenheim-museum in 1997 - naar een ontwerp van de wereldvermaarde Amerikaanse architect Frank Gehry – leidde tot een grondige transitie van het stadsbeeld en heeft van Bilbao een must gemaakt voor landschapsarchitecten en kunstminnaars uit de hele wereld. De spectaculaire sculptuurachtige structuur van het museum is een kunstwerk op zich en de lange weg naar het noorden van Spanje de moeite waard. Het object - een beter woord dan gebouw - beslaat 24.000 m2 waarvan minder dan de helft wordt gebruikt als expositieruimte. Momenteel loopt er een weinig begeesterende tentoonstelling van Yoko Ono en de Franse schilder Georges Braque die naam heeft gemaakt als een van de grondleggers van het kubisme. Zijn werk verwijst echter iets te nadrukkelijk naar zijn lichtend voorbeeld Picasso.  

Culinaire hoofdstad van Spanje

De bochtige kustweg naar het noordelijk gelegen San Sebastian leidt langs ingeslapen Baskische dorpjes en is gesneden koek voor de gebalde kracht van mijn imposante Rolls-Royce Wraith; terzelfdertijd levert de rit adembenemende vergezichten op die mij voor een paar uren het leed van deze wereld doen vergeten. Hoewel maar half zo groot als Bilbao geniet San Sebastian de status van provinciehoofdstad en moet het qua hotel- en restaurantaanbod niet onderdoen voor zijn grote buur. Sterker nog, met zes één- en twee Michelin-sterrenrestaurants en drie driesterrenkoks is San Sebastian dé culinaire hoofdstad van Spanje. Juan Mari Arzak, Martin Berasategui en Pedro Subijana koken ieder op een zeer hoog niveau en staan in het adressenboekje van elke gegoede gourmand. De menuprijzen zijn niet mals en variëren van 150 tot 190 euro, wijn en afzakkertje niet inbegrepen. Wie van de drie de beste chef-kok is, hangt af van persoonlijke voorkeuren. En daar valt niet over te discussiëren. 

Tweedeurs coupé is een toonbeeld van tijdloze elegantie

Welke coupé de beste ter wereld is, daar bestaat minder discussie over. Het resultaat van 450 werkuren en 2.000 handelingen van 60 verschillende vaklui mag inderdaad gezien worden: de nieuwe Rolls-Royce Wraith van de hand van chief designer Giles Court straalt zowel kracht als tijdloze elegantie uit en biedt als tweedeurs coupé vier royale zitplaatsen aan. Wat een groot pluspunt is tegenover bijvoorbeeld de Bentley Continental GT of Maserati Gran Turismo wier achterbank ontoereikend is voor volwassenenvervoer. Bovendien genieten noch Bentley noch Maserati het aanzien en de erkenning van het merk Rolls-Royce dat sinds jaar en dag in een adem wordt genoemd met de rijken en machtigen der aarde en synoniem is van exclusiviteit en superieure kwaliteit. 

Sportieve prestaties

Sinds de marktintroductie van de Wraith eind vorig jaar mag je daar het element sportiviteit aan toevoegen. De V 12 6.6 liter bi-turbomotor ontwikkelt 632 pk en maakt van de nieuwkomer meteen de krachtigste en sportiefste Rolls-Royce. Ondanks dat we hier te maken hebben met een imposante auto van 5,27 m lengte en 1,95 m breedte bij 1,51 m hoogte trekt hij op van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden en bedraagt de (elektronisch begrensde) topsnelheid 250 km/u. Zoveel power in combinatie met een gewicht van 2.360 kg resulteert in een gemiddeld verbruik van 13 à 14 l/100 km en een CO2-uitstoot van 327 g/km. Met de Wraith rijd je dus makkelijker het gat in de begroting dicht dan het gat in de ozonlaag. 

Over efficiëntie gesproken: de 8-traps automaat wordt gestuurd via een elektronisch systeem dat rekening houdt met de karakteristieken van het af te leggen traject én met de rijstijl van de bestuurder en dit om een zo vloeiend mogelijk schakelritme te bekomen, waardoor het aantal schakelbewegingen met 30 procent wordt verminderd. Sinds Rolls-Royce eigendom is van BMW profiteert het roemrijke Engelse merk van de knowhow van BMW en behoort een groot aantal gesofistikeerde rij-assistentiesystemen tot de standaarduitvoering van de nieuwe generaties Rolls-Royce. Dat mag ook wel. Zo kost de goedkoopste Wraith forse 284.229 euro, btw inbegrepen. Daar houdt het voor de meeste eigenaars echter niet mee op want die geven hun Rolls graag een persoonlijke touch mee in de vorm van een extravagante kleur zoals Salamanca blue - een hommage aan Don Carlos de Salamanca die precies 101 jaar geleden de Grote Prijs van Spanje won. Of zij laten hun initialen op de hoofdsteunen aanbrengen of kiezen voor een speciale leder- of houtsoort. Een romantische sterrenhemel behoort tot de duurdere opties en dat geldt vanzelfsprekend ook voor de 24 karaats gouden uitvoering van de mascotte Spirit of Ecstasy op de radiator. Het ‘bespoke’ departement probeert tegemoet te komen aan elke klantenwens. In zowat de helft van de gevallen gaat de ondertekening van de bestelbon trouwens gepaard met een bezoek aan de fabriek in Goodwood, wat de kandidaat-kopers de gelegenheid biedt om zich on site te overtuigen van de superieure kwaliteit van de gebruikte materialen en het grote vakmanschap van de RR-vaklui. Want in tegenstelling met alle andere merken wordt een Rolls-Royce nog met de hand in elkaar gezet. Enkel het lakken van het koetswerk gebeurt door robots. 

Unieke en uiterst waardevolle privécollectie

Wie de rijke geschiedenis van Rolls-Royce in al zijn glorie van nabij wil beleven, die vindt op een halfuurtje rijden van Bilbao een van de meest waardevolle Rolls-Royce-collecties ter wereld. In het Museo de Coches antigos y classocos dat is ondergebracht in een prachtig eeuwenoud fort heeft de inmiddels overleden steenrijke Spaanse zakenman Miguel de la Via 45 unieke, perfect gerestaureerde en uiterst kostbare Rolls-Royces samengebracht – naast een 30-tal zeldzame limousines en sportwagens van Cadillac, Ferrari, Ford, Hispano, Lamborghini, Mercedes-Benz en Porsche. Een bezoek aan deze unieke privéverzameling is enkel mogelijk op afspraak en is een verplicht nummer voor elke oldtimerverzamelaar - al dan niet in het bezit van een eigen Rolls. Wat niet is, kan nog komen.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy