vrijdag, 23 december 2022

KORT GETEST: Ford Focus ST 2.3i EcoBoost M6: Puur maar duur rijplezier

Geschreven door  Stijn Blanckaert
KORT GETEST: Ford Focus ST 2.3i EcoBoost M6: Puur maar duur rijplezier © Ford
Eind 2021 kreeg de Focus een midlife-facelift die natuurlijk ook de ST te beurt viel. Dat is – sinds het verdwijnen van de RS – de krachtigste Focus en meteen ook een van de erg zeldzame hot hatches met een handgeschakelde versnellingsbak die vandaag nog te koop zijn. Hij behield zijn kwaliteiten en blijft daardoor een van de leukst rijdende auto’s in zijn segment. 


De enige rechtstreekse concurrenten voor de Focus ST met een handbak zijn vandaag de Hyundai i30N en de VW Golf GTI, die er – in tegenstelling tot de Focus – niet in breakuitvoering zijn. Beiden maken ze gebruik van een viercilinder die de voorwielen aandrijft en leveren ze vermogens van tussen 245 en 280 pk, waardoor ze vergelijkbaar zijn met de Focus die ook na zijn update nog steeds aangedreven wordt door de tot niet zolang geleden als instapmotor voor de Mustang fungerende 2.3 EcoBoost benzine-viercilinder die 280 pk en 420 Nm levert en daarvoor een beroep doet op een variabele twin scroll-turbo om een turbogat te vermijden. 

Rijplezier troef

De Focus ST beschikt standaard over een vlot schakelende en goed gespreide handgeschakelde zesbak voor meer beleving tijdens het rijden, maar wie nog sneller wil schakelen kan opteren voor de voor € 1.700 optioneel verkrijgbare zeventapsautomaat met schakellepels aan het stuur. Het vermogen wordt via een elektronische zelfsper naar de voorwielen versast. Tijdens onze testperiode op droge wegen hadden we geen last van gripverlies en bleek de wegligging – Fords reputatie getrouw – uitstekend, met dank aan het schitterende onderstel. Zelfs aan normale snelheden kan je met deze ST een hoop rijplezier beleven, met dank aan de communicatieve besturing en het speelse rijgedrag. De acceleraties zijn fel, net als de hernemingen, en hoewel de sound niet vergelijkbaar is met die van een vijfcilinder (zoals op de oude Focus RS en de huidige Audi RS3 of Cupra Formentor VZ5) klinkt de viercilinder best opwindend, met knalletjes bij gas lossen en ook tussengas (in de sportieve settings), al kan het geluidsniveau soms wat storend werken wanneer je het rustiger aan doet. 
2021 FORD FOCUS ST OUTDOOR 02Over een testafstand van 724 kilometer verbruikten we 8,4 l/100 km aan benzine, zonder voortdurend het aanwezige potentieel aan te spreken. Wie dat wel doet kan makkelijk nog een stuk meer verbruiken. Minder is moeilijk.

Uitstekende Performance-stoelen

De facelift van de Focus bracht geen wereldschokkende wijzigingen met zich mee. Het meest opvallend zijn de gewijzigde voor- en achterzijde met de honingraatroosters, de zijdelingse luchtinlaten, de zijschorten en de spoilers op het dak achteraan en onderaan, net als de nieuwe velgen van 19 duim. 2021 FORD FOCUS ST INTERIOR 02Een opvallende nieuwigheid zijn de veertienvoudig elektrisch verstelbare Performance-stoelen voorin, die in eigen huis door Ford Performance ontwikkeld werden en de Recaro-exemplaren van het pre-faceliftmodel vervangen. Ze zien er niet alleen erg knap uit maar bieden ook een uitstekende steun en kunnen bovendien uitpakken met het van bij Opel bekende AGR-keurmerk (Aktion Gesunder Rücken e.V.). Ook achterin zit je voldoende ruim.

Het zitcomfort is dus meer dan in orde, maar ook de ophanging is voor een sportieveling best toegeeflijk, met dank aan de optionele (€ 1.200) continu gestuurde schokdempers die de stuur-, rem-, ophangings- en koetswerkinput 500 keer per seconde controleren en de dempingsreacties aan de omstandigheden aanpassen.
2021 FORD FOCUS ST LINE INTERIOR 04Het infotainmentsysteem werd bij de facelift eveneens gemoderniseerd en is van de SYNC4-generatie van het merk met een 13,2 duim groot aanraakscherm dat vlot reageert. De ergonomie blijkt na een korte gewenningsperiode goed te zijn en het stuurwiel van de ST is net voldoende klein en net voldoende dik – met bovendien een aangename lederen bekleding – om perfect in de hand te liggen. Gelukkig ging Ford niet mee in de volledige digitalisering en voorzag het nog een reeks fysieke knoppen onder het infotainmentscherm voor de bediening van de stoelverwarming, de airco, de stuurwielverwarming en de ontdooiing van voor- en achterruit. Ook op het stuur zelf prijken nog heel wat knoppen (16) die wat ons betreft zeker nuttig zijn en duidelijk aangeven waarvoor ze dienen.

Dure vogel

De catalogusprijs van de handgeschakelde Focus ST vijfdeurs bedraagt een flinke € 43.720. Als we die vergelijken met de met 280 pk precies even sterke Hyundai i30 N Performance met handbak van € 39.299 die standaard over de gestuurde ophanging beschikt en met de vraagprijs van € 41.955 voor de manuele VW Golf GTI van 245 pk waar de Dynamic Chassis Control-optie (€ 935) net als op de ST niet standaard is, bevindt hij zich qua prijs dus een stuk boven zijn twee concurrenten. De meerprijs voor de Clipper-breakuitvoering is met € 1.000 dan weer zeer schappelijk te noemen.
2021 FORD FOCUS ST OUTDOOR 03We konden niet vermijden dat we al van bij de eerste testkilometers met een brede glimlach op ons gezicht onderweg waren, zo leuk rijdt de Focus ST. Dit is een van de allerlaatste mogelijkheden om met een sportieve, handgeschakelde en voorwielaangedreven hot hatch te rijden, en Ford brengt een mooi pakket op de markt, dat perfect geschikt blijkt voor de dagelijkse kilometers, maar ook voor een occasioneel circuit-uitje. Knap werk dat jammer genoeg wel een flinke hap uit het budget neemt.

82
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Uitstekend rijgedrag
Reëel rijplezier
Zeer goede voorstoelen

Motorlawaai (soms)
Prijs

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 853,89 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.204,39

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.    

Ford Focus ST2.3i EcoBoost M6
Motor: benzine, 4 cilinders, turbo, 2.261 cm3
Overbrenging: Handgeschakeld, zes versnellingen
Maximumvermogen: 205 kW / 279 pk
Maximumkoppel: 420 Nm
0-100 km/h: 5,7 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:7,4 l/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:183-185 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 43.720
VAA:€ 445,59 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:50%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy