zaterdag, 03 december 2022

TEST: Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: Het ijzer smeden terwijl het heet is

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: Het ijzer smeden terwijl het heet is © Mazda
Omdat je het ijzer moet smeden terwijl het heet is komt Mazda op de valreep nog met zijn eerste plug-inhybride, de CX-60, een grote SUV die boven de CX-5 gepositioneerd wordt. In zijn eerste verkoopmaanden heeft de eerste plug-in van Mazda zich in ons land tot bestverkochte model van het Japanse merk ontpopt. Nadat collega Dieter Quartier hem in mei al kort aan de tand voelde reden we er nu een hele week mee.


2022 mazda cx 60 global still 16 highresHet opmerkelijke verkoopsucces van de CX-60 PHEV op de B2B-markt zal waarschijnlijk slechts van relatief korte duur zijn, gezien de wijzigende bedrijfswagenfiscaliteit die de fiscale aftrekbaarheid van de getankte brandstof van plug-inhybrides die vanaf januari 2023 besteld worden beperkt tot 50%, en vooral door de snel dalende fiscale aftrekbaarheid van alle PHEV’s die vanaf 1 juli 2023 besteld worden. Mazda deed er dus goed aan om nog te proberen zijn deel van de koek van de plug-inhausse op te eisen, en positioneert de CX-60 als alternatief voor premiumconcurrenten als de Volvo XC60 T6 Recharge, de BMW X3 xDrive30e en de nieuwe Lexus NX 450h+.

Japanse afwerkingskwaliteit

In mei van dit jaar reed collega Dieter Quartier reeds met een preproductieversie van de CX-60. Hij had het toen over het kwaliteitsvolle interieur, en ook op de productieversie die we recent konden uitproberen doet Mazda zijn naam op het vlak van de materialen en de afwerking weer alle eer aan. 
2022 mazda cx 60 global int 02 highresDe CX-60 is een grote SUV, maar ondanks zijn 4,74 meter lengte en een wielbasis die 17 centimeter langer is dan die van de CX-5 voelt hij achterin niet ruimer aan, al is er gelukkig wel nog voldoende plaats voor de benen en het hoofd. Het panoramisch glazen dak (optie van € 1.400) doet het interieur in het licht baden maar schuift jammer genoeg slechts erg beperkt open. De koffer is met 477 liter onder het afdekscherm gemiddeld van grootte, onder de vloer is nog wat extra opbergruimte voorzien zodat het totaal uitkomt op 570 liter.

Krachtigste aller Mazda’s

De CX-60 is vandaag ook bestelbaar met een zescilinder diesel van 200 of 254 pk maar is momenteel voornamelijk populair door zijn plug-inhybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 2,5 liter grote atmosferische viercilinder van 141 kW (192 pk) en 265 Nm en een tussen de verbrandingsmotor en de achttrapsautomaat ingebouwde elektromotor van 100 kW (136 pk) en 250 Nm. Het geheel levert tot 327 pk en 500 Nm aan vermogen en koppel, waardoor deze CX-60 de krachtigste Mazda van het ogenblik is. 2022 mazda cx 60 global still 03 highresEen lithium-ionaccu van in totaal 17,8 kWh onder de vloer zou goed moeten zijn voor 63 elektrische WLTP-kilometers, zegt Mazda. Het merk is daarmee toch te optimistisch – de auto gaf op een bepaald moment zelfs 83 kilometer aan elektrisch rijbereik aan – waardoor je in de realiteit beter rekent op een 50-tal kilometers zonder dat de verbrandingsmotor nodig is.
2022 mazda cx 60 tr rw act 121 highresTijdens onze testperiode kwamen we uit op een gemiddelde van 4,1 l/100 km aan benzine en 24,2 kWh/100 km aan elektriciteit. Dat zijn correcte waarden die nog lager hadden kunnen zijn als we overal hadden kunnen bijladen, wat – door een gebrek aan laadpalen – nog niet het geval was. 

Vlotte jongen

De prestaties van het geheel zijn door het hoge gecombineerde vermogen en koppel natuurlijk uitstekend, met een stoplichtsprintje in 5,8 seconden en flukse hernemingen. Hoewel het hoge leeggewicht van 2.072 kg zich wel laat voelen wanneer je de bochten wat sportiever aansnijdt blijft de CX-60 altijd garant staan voor het nodige rijplezier, door het communicatieve stuur en de goede remmen. 2022 mazda cx 60 turkey rw act 150 highresDoor de vierwielaandrijving zijn er bovendien geen problemen met grip of tractie en de wisselwerking tussen elektro- en verbrandingsmotor verloopt erg vlot. Het viel ons wel op dat er op bepaalde momenten bij lage snelheden nog twijfels en schokken optreden in de aandrijflijn, wat door software-updates verholpen zou kunnen worden. 

Ophanging houdt niet van oneffenheden

Op vlakke, goede wegen is het comfort uitstekend te noemen, maar de ophanging heeft duidelijk last met oneffenheden en is dan te hard. Zeker de achteras is op verkeersdrempels springerig te noemen en er zijn geen adaptieve dempers verkrijgbaar om dat probleem op te lossen. 

De geluiddemping is verzorgd maar de elektrische aandrijving maakt jammer genoeg wel beduidend meer lawaai dan op andere plug-ins. 

Mazda verdient een pluim voor het goede head-updisplay dat vanaf het tweede uitrustingsniveau Exclusive-Line standaard is. Het projecteert de informatie helder en bevat zelfs een bijzonder nuttige dodehoekwaarschuwing waarmee aangegeven wordt dat er links of rechts een voertuig in je dode hoek zit (eentje die je ook in het dashboard zelf ziet).

Door middel van de camera van het Driver Personalisation System herkent de CX-60 de bestuurder en wordt de auto automatisch aangepast aan zijn voorkeuren. Diezelfde camera houdt de bestuurder continu in de gaten en waarschuwt wanneer die afgeleid is. Het systeem doet dat echter te pas en te onpas, waardoor zelfs wanneer je maar even naar links of rechts kijkt er al een signaal volgt dat zegt dat de bestuurder afgeleid is. 

Volledige uitrusting

De standaarduitrusting is erg volledig. De Prime-Line basisversie (€ 50.890) heeft al recht op het navigatiesysteem, ledkoplampen en heel wat rijhulpsystemen, maar vanaf de Exclusive-Line (€ 52.390) wordt het nog interessanter, met het head-updisplay, een verwarmd stuur en stoelverwarming vooraan, een achteruitrijcamera en aluvelgen van 20 duim. De Homura (€ 56.490) voegt daar onder meer een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelventilatie voorin, zetelverwarming achteraan en een lederen bekleding aan toe terwijl de Takumi-topversie (€ 57.990) zich verder onderscheidt door een lederen bekleding in wit nappaleder en een bijzondere interieuraankleding in witte geweven stof.
2022 mazda cx 60 global still 05 highresOndanks enkele schoonheidsfoutjes (ophanging op slechte wegen, niet de ruimste, kleine aarzelingen in de aandrijflijn) is de eerste plug-inhybride van Mazda met glans geslaagd. Met zijn prijskaartje vanaf € 50.890 voor de basisversie tot € 57.990 voor de volledig uitgeruste Takumi-topversie is hij daarenboven zeer competitief gepositioneerd ten opzichte van zijn premiumcollega’s. Wie niet noodzakelijk een Duits of Zweeds merklogo op zijn auto nodig heeft kan met de CX-60 een goede zaak doen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

82
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Rijplezier en prestaties
Prijszetting en uitrusting
Afwerking en materiaalkwaliteit 

Schokdemping op slechte ondergrond
Binnenruimte 
Geluiden elektrische aandrijving

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 870,16 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 827,85

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.     

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV
Motor: 4-cilinderbenzine, 2.488 cc (141 kW) + elektromotor (100 kW)
Overbrenging: Automaat, 8 versnellingen, vierwielaandrijving
Maximumvermogen:240 kW / 327 pk
Maximumkoppel: 500 Nm
0-100 km/h: 5,8 s
Topsnelheid:200 km/h
Gemiddeld testverbruik:4,1 l/100 km & 24,2 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:33 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 50.890 (Prime-Line)
VAA:€ 142,12
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy