zondag, 13 november 2022

TEST: BMW iX M60: Machtige Machine Maar geen M

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW iX M60: Machtige Machine Maar geen M © BMW
De BMW iX M60 is ontegensprekelijk een pk-fabriek en een razendsnelle auto, maar ondanks de “M” in zijn naam is dit geen echte “M”, maar eerder een extreme elektrische SUV voor wie met de 523 pk en 765 Nm van de iX xDrive50 geen genoegen neemt en zo’n € 31.000 meer overheeft voor wat sportieve opsmuk en een kleine honderd extra paardenkrachten.



P90465494 lowResMet een vermogen van 455 kW of 619 pk en een maximumkoppel van maar liefst 1.100 Nm is de iX M60 de krachtigste elektrische auto van het Beierse merk die alles en iedereen het nakijken geeft als het gaat om afmetingen, gewicht, prestaties en prijs. Hij is absoluut geen spek voor ieders bek, want met een vanafprijs van € 136.500 is hij zelfs nog € 31.600 prijziger dan de al niet bepaald goedkope iX xDrive50 met dezelfde batterij. 
P90465500 highResDe meerprijs van de M60 zit ‘m in de magische “M” die in dit geval verwijst naar M Performance, want dit is geen “echte” M. De iX M60 is het liefdeskind van BMW i, de BMW X-Modellen en BMW M GmbH, met het summum van wat BMW i aan elektrotechnologie biedt, de stijl en kenmerken van de X-SUV’s van het merk en de sportieve insteek en dynamische eigenschappen van de sporttak van het Beierse merk.

Over het algemene ontwerp, het interieur, de talloze infotainment- en rijhulpmogelijkheden en de praktische aspecten van de iX-reeks van BMW moeten we het niet meer hebben. Dat deed collega Dieter Quartier al uitstekend in zijn stuk over de iX xDrive50 van een jaar geleden. 

619 pk & 1.100 Nm

Qua koppel en vermogen laat de iX M60 niets te wensen over. Met zijn twee elektromotoren die niet voorzien zijn van een permanente magneet, maar elektrisch worden aangezwengeld (waardoor ze geen kobalt of nikkel nodig hebben en dus ‘ethischer’ zijn dan klassieke synchrone elektromotoren met permanente magneet), wordt een output van niet minder dan 455 kiloWatt of 619 pk gegenereerd, waarvan 360 kW van het exemplaar achterin en 190 kW voor de motor die de voorwielen van kracht voorziet. 
P90465415 highResZo mogelijk nog indrukwekkender is het maximumkoppel. In de Sportmodus piekt dat bij 1.015 Nm, terwijl in combinatie met de Launch Control-functie tot 1.100 Nm vrijkomt. 

De trekkracht is dus fenomenaal, en de grip van de vier aangedreven megawielen (minimaal 21, optioneel 22 duim groot) is foutloos, terwijl het stoplichtsprintje met de hulp van de Launch Control-functie niet meer dan 3,8 seconden in beslag neemt (4,6 seconden voor de iX xDrive50). Dat dat cijfer niet nog lager ligt heeft natuurlijk te maken met het leeggewicht van 2.509 kg van deze kolos. 

De topsnelheid is begrensd op 250 km/h en ligt daarmee - noblesse oblige – nog 50 km/h hoger dan die van de iX xDrive50. 

Zelfde accu als de “50”

De accu van de iX M60 heeft een netto-inhoud van maar liefst 107,5 kWh (bruto is dat 115,5 kWh) en is identiek aan die van de iX xDrive50 maar groter dan die van de iX xDrive40 die het bij 73 kWh netto (76,6 kWh bruto) houdt. Terwijl de “50” met die accu 551 tot 629 kilometer ver zou raken volgens de WLTP houdt de M60 het bij een afstand van 501 tot 566 kilometer. Dat is – zelfs wanneer je er een vierde aftrekt zoals vaak noodzakelijk is bij EV’s - nog steeds ruimschoots voldoende om slechts één of twee keer per week een laadpaal op te moeten zoeken. 
P90464086 highResTijdens onze testperiode met druk verkeer en weinig snelweg verbruikte onze M60 gemiddeld 23,8 kWh/100 km, wat precies binnen de door BMW aangekondigde scope van 21,8 tot 24,7 kWh ligt. In de praktijk is een afstand tussen laadbeurten van zo’n 450 kilometer dan ook perfect haalbaar. Wie weinig snelwegkilometers afmaalt haalt zelfs de 500. Van “range anxiety” is hier dus amper of geen sprake, zeker niet als je weet dat BMW’s top-EV kan snelladen aan 195 kW en met wisselstroom tot 22 kW aankan. De iX kan ook veel energie recupereren bij het vertragen of afremmen, en voor de liefhebbers is het perfect mogelijk om met deze SUV aan “one pedal driving” te doen, waarbij het rempedaal zo goed als niet meer nodig is bij een normale rijstijl.

M-ophanging en demping

BMW M herwerkte de aandrijflijn, maar ook de ophanging kreeg een stevige M-saus. Zo komt de M60 standaard met een M-specifieke set-up voor de luchtvering op de twee assen en zijn de schokdempers elektronisch gestuurd. Hij combineert daarmee een voor een auto met dergelijk prestatiepotentieel opmerkelijk rijcomfort bij een rustige rijstijl met opvallend goed onder controle gehouden koetswerkbewegingen en een door het standaard Integral Active Steering sportief maar geruststellend weggedrag wanneer de bestuurder het stroompedaal vloert. P90465432 highResDe demping is zelfs in de meest comfortabele setting wel strakker dan op de minder krachtige varianten van de iX. Het hoge gewicht mag dan wel nooit volledig weggevaagd worden, toch is het opmerkelijk om vast te stellen dat er een zekere sportiviteit schuilt in het weggedrag van deze mastodont. 

De aandrijving gebeurt in normale situaties altijd op de achterwielen, voor een zo groot mogelijk rijbereik, maar bij hogere zijdelingse snelheden of verlies aan grip komen de voorwielen tussen en zorgen ze voor een optimale verdeling van vermogen en koppel en extra stabiliteit.

Hans Zimmer-soundscape

Elektrische auto’s missen de auditieve beleving van modellen met een verbrandingsmotor. Dat is onvermijdelijk het oordeel van wie de sound van een brullende zescilinder, een grommende V8 of een spinnende V12 weet te waarderen. BMW zorgde echter voor een alternatief in de vorm van het door de speakers afgespeelde “BMW IconicSounds Electric”-geluid met specifieke M-karakteristieken. Filmmuziekcomponist Hans Zimmer werkte mee aan het ontwerp van een geluid dat als alternatief voor de klank van uitlaat en motor voor extra beleving zorgt. In het geval van de M60 is het geluid in de Sport-settings als van een ruimteschip en neemt het in volume toe naarmate de snelheid groeit om bij constante snelheden weg te vallen en zo geenszins te storen. Wij wisten het zeker te waarderen, al blijft een V8 altijd beter klinken dan eender welke kunstmatig gegenereerde sound.
P90464138 highResZoals collega Dieter Quartier de iX xDrive50 waardeerde deden wij hetzelfde met de iX M60. Maar aangezien dat door zijn hoge gewicht en afmetingen geen echte sportauto kan zijn en de acceleratie- en hernemingscijfers van de iX xDrive50 ook al uitzonderlijk zijn, vragen we ons af of de meerprijs van meer dan € 31.000 die BMW verlangt voor de M60 de moeite waard is. Voor wie absoluut de snelste en de krachtigste elektrische BMW wil is hij dat misschien. Voor wie net wat minder pk’s en veel minder euro’s verkiest lijkt de “50” al alles te bieden wat zijn of haar hart maar kan wensen.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

84
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Comfort en plaatsaanbod
Opmerkelijke prestaties
Efficiënte aandrijflijn

Hoog gewicht
Meerprijs t.o.v. iX xDrive50
Controversieel design

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1.859,12

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 1.767,40

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

BMWiX M60
Motor: 2 x synchrone elektromotor (EESM) (190 kW + 360 kW)
Batterij:107,5 kWh netto
Maximaal rijbereik:501-566 km WLTP
Overbrenging: Vierwielaandrijving
Maximumvermogen: 455 kW / 619 pk
Maximumkoppel: 1.100 Nm (met Launch Control)
0-100 km/h: 3,8 s
Topsnelheid:250 km/h
Gemiddeld testverbruik:23,8 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 136.500
VAA:€ 387,97 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy