donderdag, 10 november 2022

KORT GETEST: Fiat 500X Hybrid: voor de goede vorm

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Fiat 500X Hybrid: voor de goede vorm © Fiat
Naast de gewone 1.0-benzineversie is er tegenwoordig ook een “hybride” aandrijving beschikbaar in het 500X-gamma. Het gaat om een 1.5-viercilinder die elektrisch ondersteund wordt en meteen gekoppeld is aan een zeventrapsautomaat. Is dit de versie die je moet hebben? We zochten het voor je uit. 



De Fiat 500X gaat intussen al acht jaar mee en heeft zijn bouwer geen windeieren gelegd. Het B-SUV-segment is sterk gegroeid de voorbije jaren en Fiat schoot recht in de roos met het neo-retrodesign van de Cinquecento-familie, dat merkwaardig goed tot zijn recht komt in cross-overlivrei. Van de 500 L en L Living zaliger kon dat bezwaarlijk gezegd worden
Fiat 500X Hybrid RED 2Intussen zijn we twee facelifts verder en liggen er onder de motorkap enkel nog maar benzinemotoren – of toch bij ons. In Italië kun je wel nog een 1.6-diesel krijgen, maar de Belgische importeur ziet daar geen brood meer in. De instapmotor betreft een 1.0-driecilinder van 120 pk, die we kennen we als een bruisende krachtbron. Ter gelegenheid van de jongste modelupgrade van begin dit jaar kreeg die het gezelschap van een nieuwe 1.5-viercilinder met elektrische ondersteuning. Een hybride dus. 

De ene hybride is de andere niet

Verwacht echter niet dat het om een Full Hybrid gaat, zoals bij Toyota. Bij de Fiat is het vermogen van de elektromotor immers beperkt tot 15 kW en de batterijspanning tot 48 volt. Een financiële keuze van de Italianen die de CO2-uitstoot en het verbruik dan ook amper drukt. 135 g/km is niets om over naar huis te schrijven. Ter vergelijking: de Toyota Yaris Cross haalt 102 g/km.

Met de Fiat 500X Hybrid kun je hooguit elektrisch manoeuvreren en enkele honderden meters emissievrij rijden in de stad. De benzinemotor slaat vrij snel terug aan zodra je een beetje accelereert, maar zakt de snelheid weer onder de 70 km/h, dan wordt hij ook weer uitgeschakeld om brandstof te besparen. Dat in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor verloopt redelijk soepel, al voel je soms wat inertie in de aandrijflijn.   

De overbrenging wordt verzekerd door een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven trappen. Die doet zijn werk naar behoren en weet de manipulatie van het gaspedaal goed te interpreteren (lees: te begrijpen wat de bestuurder wil). Er zijn geen verschillende rijmodi om uit te kiezen (comfort, eco, sport), maar als je het toch niet eens bent met de schakelstrategie, dan kun je sequentieel schakelen via de versnellingspook.

Bochtenpikkertje

Dat de 500X door Italianen werd ontwikkeld, dat merk je zodra je gezwind een bocht induikt. De kooibewegingen worden prima onderdrukt, hij volgt gedwee het gewenste traject en je beleeft best wat stuurplezier. We kunnen ons voorstellen dat een ritje in de heuvels rond Turijn geen straf is… op voorwaarde dat de weg er vlak bijligt.
Fiat 500X Hybrid RED 6De keerzijde van de medaille is immers een kurkdroge ophanging. Oneffenheden worden te weinig gefilterd door de veren, zodat je lichaam onderworpen wordt aan onaangename verticale krachten. Op dat vlak is de Peugeot e-2008 comfortabeler. Ook de nieuwe MG ZS 1.0 T-GDI is veel zachter opgehangen. Als comfort je ding is, dan is de Fiat 500X misschien niet de beste keuze.

Wat de prestaties betreft: de 500X Hybrid zit in 9,4 seconden aan honderd per uur vanuit stilstand. Zo’n pittige acceleratie gaat gepaard met een luidkeelse aria van de viercilinder, maar storen doet het niet. Op kruissnelheid verdwijnt hij naar de achtergrond en nemen wind- en ruilgeluiden de bovenhand, zonder dat je de 500X luidruchtig kunt noemen.

Uitrusting: mixed feelings

Qua uitstraling en aankleding hoeven de Italianen van niemand lessen te krijgen. De 500X ziet er gewoon patent uit en verwent je vanbinnen met leuke details. De materialen kunnen ermee door, net als de algemene afwerking. Het ontwerp van de stoelen blijkt voldoende ergonomisch voor langere ritten, al zoek je vergeefs naar een regelbare lendensteun. De rijhouding is uitstekend dankzij de veelvuldige instelmogelijkheden.
Fiat 500X Hybrid RED 8Als er één hoofdstuk is waarbij deze Fiat het moeilijk heeft, dan is het wel het infotainment. Het klassiek vormgegeven dashboard laat weinig ruimte vrij voor het aanraakscherm, dat qua graphics en functionaliteit achterop begint te hinken. Ook heb je nog steeds een kabeltje nodig om je telefoon te integreren in het display (Apple CarPlay, Android Auto) en zoek je vergeefs naar een draadloze oplader.

Qua veiligheidsvoorzieningen is de 500X echter helemaal bij de pinken: Attention Assist, Autonomous Emergency Brake, Intelligent Speed Assist, Lane Control, Adaptive High Beam en Blind Spot Assist zijn verkrijgbaar, net als een adaptieve cruisecontrol. Die reageert nogal “lomp” wanneer er plots een auto voor je invoegt en pikt de draad traag weer op, maar deze opmerking geldt voor het gros van de auto’s in dit segment.

Stevige opleg

Ten opzichte van de 1.0-benzine met manuele versnellingsbak moet je € 4.000 opleggen voor de automatisch geschakelde Hybrid. Dat is een smak geld als je weet dat het slechts om een Mild Hybrid gaat, die in de praktijk nota bene amper zuiniger blijkt dan de basisbenzine.

Wij belandden op een testgemiddelde van 5,8 l/100 km. Op de snelweg stijgt het verbruik boven de 6 l/100 km, op gewestwegen met een snelheidsbeperking van 70 km/h duik je onder de 5 l/100 km. De grootste verbruikswinst haalt het hybride systeem in druk stadsverkeer, op voorwaarde dat je het rechterpedaal zacht beroert en maximaal profiteert van de energierecuperatie. 
Fiat 500X Hybrid RED 4Is een prijs van € 27.990 correct te noemen? Op zich wel, maar er zijn zowel scherper geprijsde als even dure, maar wel een stuk ruimere concurrenten op de markt die geen mild hybride technologie hebben, zonder daarom meer te verbruiken.

74
Aandrijving15/20
Comfort 13/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Plezant weggedrag
Leuke aankleding
Zuinig in de stad

Prijsopleg t.o.v. 1.0
Beperkte totale verbruikswinst
Harde ophanging

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy