donderdag, 20 oktober 2022

KORT GETEST: MG ZS 1.0 T-GDI: Chinese prijskraker in felbevochten cross-oversegment

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: MG ZS 1.0 T-GDI: Chinese prijskraker in felbevochten cross-oversegment © MG
Tegen de stroom in lanceert MG in België nu ook de benzineversies van zijn compacte cross-over, nadat het eerst de elektrische ZS EV op de markt had gebracht. De 1.5-instapversie duikt onder de € 19.000, maar minstens zo relevant is de driecilinder van duizend cc met automaat. Autonieuws ging ermee op pad. En was aangenaam verrast.

Je kunt je vragen stellen bij de demarche van Astara Western Europe, de invoerder van MG in de Belux. Het positioneerde het merk bij ons als een challenger die elektrische mobiliteit toegankelijk maakt. En dan plots lanceren ze de ZS met twee benzinemotoren. Geloven ze dan niet in hun eigen elektrische verhaal? 
Eerste test MG ZS 1.0 T GDI Chinese prijskraker in felbevochten cross oversegment 0002 Toch wel, luidt het antwoord, maar het valt niet te ontkennen dat EV’s in België het voorrecht zijn van de zakelijke klanten én dat er bij de particulieren een groot potentieel zit in het segment van de betaalbare cross-overs genre Dacia Duster, SsangYong Tivoli, Citroën C3 Aircross, enzovoort. En als zo’n cross-over voorhanden is bij MG, wie is Astara Western Europe dan om deze kelk aan zich voorbij te laten gaan?

Knap afgewerkt, ruime koffer

De Belgische MG-importeur is ervan overtuigd dat de variant met automatische transmissie het gros van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Logisch dus dat we tijdens de presentatie met de 1.0 T-GDi automaat op pad gaan.
Eerste test MG ZS 1.0 T GDI Chinese prijskraker in felbevochten cross oversegment 0006We nemen plaats in onze knaloranje testauto. De eerste indruk is er eentje van kwaliteit en ruimte. De materialen doorstaan moeiteloos de vergelijking met die van de beste Westerse creaties en de uitrusting blijkt bijzonder compleet. Kunstlederen bekleding, elektrische bestuurdersstoel, groot centraal aanraakscherm, panoramische camera, cruisecontrol, … je voelt je de koning te rijk. 

Het infotainment scheert echter minder hoge toppen en is aan de trage kant. Ook moet je voor de bediening van de (altijd manuele) airco langs het touch screen passeren en dat is soms vervelend. Bovendien verloopt het switchen tussen Apple CarPlay of Android Auto en het standaardscherm minder vlot dan je zou wensen.
Eerste test MG ZS 1.0 T GDI Chinese prijskraker in felbevochten cross oversegment 0008De stoelen bieden niettemin uitzonderlijk veel steun en zijn lekker dik. De zitting is ook voldoende lang voor mensen met grote benen – dat durft bij de concurrentie wel eens anders zijn. Het plaatje was perfect geweest mocht het stuurwiel in de diepte verstelbaar zijn en MG ook een regelbare lendensteun voorzien.

Over de koffer kunnen we kort zijn: die is met 448 liter de grootste in zijn segment. De ruimte die bij de ZS EV wordt ingepalmd door de batterij, is bij de benzineversies helemaal vrij. 

Prettige driepitter

We starten de motor, trekken de pook in de D-stand en vertrekken. Meteen valt op dat het geheel goed is geluidgedempt. De 111 pk sterke driecilinder met turbo vormt een aangename tandem met de zestrapsautomaat, die een klassieke koppelomvormer heeft. Zo’n oldskool automaat bevordert de souplesse, maar is minder efficiënt dan een DCT. We merken ook enige stroefheid en aarzeling op in de aandrijving. De verklaring is niet ver te zoeken: er staan amper 40 kilometer op de teller!

We behandelen onze ZS dan ook als een goede huisvader en hanteren een rustige rijstijl. Zo krijgt de olie de kans om zijn weg te vinden in alle spelonken van het blok. Ook bij een moderne auto is roderen nog steeds aan de orde, mocht je eraan twijfelen. Over de ophanging kunnen bij dit soort rijstijl alleen maar zeggen dat hij oneffenheden zacht verwerkt. Hij past perfect bij de roeping van de ZS. 

Dat onze boordcomputer een verbruik aangaf van 7,8 l/100 km, zelfs na een reset toen hij goed was doorgewarmd, zaait enige twijfel. Daar kan zeker nog een litertje af eens de motor enkele duizenden kilometers op de teller heeft, maar dan nog flirt je met de zeven liter, wat relatief veel is.

Prijskraker

Ook de CO2-cijfers lijken de niet zo zuinige inborst van de 1.0 T-GDI met automaat te bevestigen: 163 g/km is een hoog getal en vertaalt zich in Vlaanderen in een BIV van € 713. De jaarlijkse verkeersbelasting valt met net geen € 150 gelukkig nog mee. Los daarvan kan deze MG ZS een straf financieel plaatje voorleggen: de erg compleet uitgeruste 1.0 T-GDI Automaat Luxury kost € 23.485. 
Eerste test MG ZS 1.0 T GDI Chinese prijskraker in felbevochten cross oversegment 0001Wie doet beter? Niemand. Of toch wel: de Dacia Jogger Journey TCe 150 EDC zit op € 23.390. Maar die krijgt geen zeven jaar of 150.000 kilometer fabriekswaarborg mee en is standaard niet voorzien van stoelverwarming en een 360°-camera. MG belooft bovendien dat de ZS over enkele maanden geleverd kan worden. Als dat zo is, zal hij ongetwijfeld een vertrouwd zicht worden in ons straatbeeld.

75
Aandrijving14/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 14/20
Veiligheid 15/20
Prijs 17/20
 

Onklopbare value-for-money
Grote koffer
Snel leverbaar

Best dorstige motor
Hoge CO2-uitstoot
Soms aarzelende automaat 

Schermafbeelding 2022 10 20 om 18.02.35 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy