maandag, 26 september 2022

Prototypetest BMW iX1 xDrive30: niet de vormen, wel de technologie van de iX

Geschreven door  Dieter Quartier
Prototypetest BMW iX1 xDrive30: niet de vormen, wel de technologie van de iX © BMW
In de marge van onze test met de nieuwe X1 op diesel en benzine konden we ook een uurtje proeven van de iX1. De performante xDrive30 legt de lat meteen erg hoog, maar iets anders hadden we niet verwacht van BMW. 


BMW iX1 xDrive30 08De iX1 moet een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Allicht is het daarom dat BMW de buitenproportionele nieren van de i4 en iX hier links heeft laten liggen. In de plaats daarvan zien we haast vierkante, erg verticale nieren waaraan een X-vorm ontspringt die uitstraalt naar de zijkanten. 
BMW iX1 xDrive30 15De grote luchthappers in de bumpers zijn niet alleen esthetisch, maar ook functioneel: ze dragen bij tot de lage stroomlijncoëfficiënt van de auto. Die bedraagt een fraaie 0,26. Voor de rest is de vormtaal opvallend hoekig, kwestie van het geheel wat meer robuustheid te doen uitstralen. 

Cockpit van de iX 

Het BMW Curved Display, dat we voor het eerst zagen in het elektrische vlaggenschip van BMW, de iX, maakt nu ook in de iX1 zijn opwachting. Het bestaat uit een informatiescherm van 10,25 duim dat de klassieke tellers vervangt en een centraal bedieningsdisplay van 10,7 duim. De ronde iDrive-controller ging op de schop, maar een echt gemis blijkt dat niet.
BMW iX1 xDrive30 56Er zijn immers enkele sneltoetsen op de middenconsole en voor de rest dient het gezegd dat het aanraakscherm erg logisch is opgebouwd. Het krachtige besturingssysteem (OS8) zorgt voor snelle reacties op je fysieke of gesproken input, glasheldere graphics en een hele rist bijkomende functies. 

Zo kun je je smartphone als sleutel te gebruiken en er een profiel aan te koppelen, zodat je auto zich voorbereidt op je komst en alles instelt zoals jij dat wil. Daarnaast beschikt de navigatiemodule over Cloud-based kaarten en kun je genieten van Augmented Reality, lees: aanwijzingen die geprojecteerd worden op de beelden van de frontcamera voor nog meer navigatiegemak.

Efficiënt energiebeheer

De xDrive30 beschikt over een elektromotor op zowel de voor- als de achteras. Het gaat om EESM’s, Electrically Excited Synchronous Motors, die het zonder permanente magneet stellen. Het gecombineerde piekvermogen bedraagt 230 kW (313 pk) en er staat 494 Nm aan koppel paraat. Om al dat geweld te ontketenen, moet je wel aan het Boost-hendeltje links van het stuurwiel trekken.
BMW iX1 xDrive30 29Met een sprinttijd van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden schiet de iX1 bijzonder snel uit de startblokken, zonder ooit om grip verlegen te zitten. Hij wekt bijzonder veel vertrouwen op in snel genomen bochten, daarbij geholpen door het erg lage zwaartepunt, en bereikt een goed compromis tussen wegligging en comfort.

Werkelijk indrukwekkend is de manier waarop de auto proactief energie recupereert. Hij houdt daarbij rekening met je voorliggers, met het reliëf, met de geldende snelheidsbeperkingen en zelfs rotondes en bochten.    

BMW heeft ook gesleuteld aan de algoritmes om langeafstandsreizen efficiënter te laten verlopen. Het navigatiesysteem houdt in realtime rekening met de beschikbaarheid van de laadpalen en past de route aan mocht dat nodig blijken.

Performante batterij

De batterij heeft een netto-inhoud van 64,7 kWh en moet borg staan voor een rijbereik van 414 à 440 kilometer naargelang van de uitvoering. Hij biedt een hoge energiedichtheid per gewicht, namelijk 152 Wh/kg, en laat zich met driefasige wisselstroom opladen aan 11 kW, maar je kunt ook opleggen voor een boordlader van 22 kW. 

Snelladen kan hij met 130 kW. Zodra de hoogspanningsaccu een hoger laadniveau bereikt, zakt de laadsnelheid progressief in plaats van volgens de "getrapte" curve van weleer. Mede daardoor volstaat een half uurtje om de laadstatus van 10 naar 80 % te boosten. De uitgekiende batterijsoftware verzekert de levensduur van de cellen.

Scherpe prijszetting

BMW vraagt in België € 57.950 voor de iX1 xDrive 30. Daarmee nestelt hij zich tussen de wat minder krachtige Audi Q4 45 e-tron Quattro en de iets potentere Volvo XC40 Recharge Twin Motor. De Mercedes-Benz EQA 350 4Matic is met € 65.945 een smak duurder.
BMW iX1 xDrive30 42Je zou hieruit kunnen afleiden dat BMW toch een vrij scherp prijsbeleid voert en de ambities heeft om de nummer één te worden in het segment. Alles zal afhangen van de leverbaarheid. Als we de importeur mogen geloven, zou de iX1 in het voorjaar van 2023 op je parking kunnen staan.
BMW iX1 xDrive30 46Na deze korte kennismaking kunnen we op zijn minst concluderen dat de BMW iX1 op zowat alle vlakken de toon zet, niet het minst wat het energiebeheer betreft. De Volvo XC40, Mercedes-Benz EQA en de Audi Q4 e-tron mogen zich zorgen beginnen maken. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Efficiënt energiebeheer
Topinfotainment
Prestaties

Voorlopig enkel als ‘30’
Wat minder fraaie plastics

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: Nog niet bekend

TCO 48 maanden / 100.000 km: Nog niet bekend

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

BMWiX1 xDrive30
Motor:2 x elektrisch
Overbrenging:Enkelvoudige reductie
Maximumvermogen:230 kW / 313 pk
Maximumkoppel:494 Nm
0-100 km/h:5,7 s
Topsnelheid:180 km/h
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km
Catalogusprijs incl. btw:€ 57.950

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy