dinsdag, 13 september 2022

TEST: Mercedes C 300 e Break: Wie doet eigenlijk beter?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Met een echt elektrisch rijbereik van 100 kilometer, een uitstekend comfortpeil, een stevig imago en een goede waardevastheid, in dit geval gecombineerd met een praktischere kofferruimte dan in de berlineversie is de vraag simpelweg: wie doet beter dan de Mercedes C 300 e Break plug-inhybride? 


Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0005Collega Dieter Quartier reed deze lente al met de C 300 e berline, en was zeer te spreken over de kwaliteiten van die vierdeurs. Omdat zeker in ons land een breakversie van zo’n business-sedan erg populair is leek het ons dan ook nuttig om na te gaan of de kwaliteiten van de berline ook terug te vinden zijn in de breakversie. 

100 echte elektrokilometers

Terwijl de plug-inhybrides van de eerste generatie uitpakten met een elektrisch rijbereik van zo’n 30 tot 35 kilometer is dat – alvast voor deze C-Klasse- niet meer dan een herinnering uit een ver verleden, want met de nieuwe C 300 e kan je niet minder dan 94 tot 107 kilometer zuiver elektrisch afleggen, en dat niet alleen op papier maar ook in de realiteit, zoals bleek uit onze test. Dat heeft hij te danken aan zijn bijzonder grote accu van niet minder dan 25,4 kWh. Die is gekoppeld aan een elektromotor met 95 kW of 129 pk en 440 Nm die de auto moeiteloos in zijn eentje kan aandrijven en dat vanzelfsprekend in complete stilte doet. 
Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0002Wanneer de batterij leeg is, of wanneer meer vermogen nodig is dan wat de elektromotor kan leveren springt de viercilinder-in-lijn van twee liter onder de motorkap bij. Die krachtbron heeft zelf 204 pk (150 kW) en 320 Nm aan koppel en is wanneer hij in gebruik is onhoorbaar bij constante snelheden. De twee krachtbronnen samen zorgen voor een gecombineerd vermogen van niet minder dan 313 pk en 550 Nm. Het mag duidelijk zijn dat dergelijke waarden voor pittige prestaties kunnen zorgen. Zo haalt deze break 240 km/h en accelereert hij in amper 6,2 seconden naar de honderd. Dat is 5 km/h en 0,1 seconde trager dan de berline, maar wie maalt daarom?

Extreem lage benzinedorst

Volgens Mercedes heeft de C 300 e Break een WLTP-verbruik van 0,6 tot 0,8 l/100 km aan benzine en 19,9 tot 21,7 kWh/100 km aan elektriciteit. Over het algemeen zijn dergelijke waarden bij een plug-in hybride relatief onrealistisch omdat ze enkel haalbaar zijn als je effectief systematisch en overal de batterij kan opladen. 
Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0017Door het grote rijbereik van de 25,4 kWh-accu in deze C-Klasse kan je echter – als je effectief altijd oplaadt – veel meer elektrisch rijden, en is het opgegeven gemiddelde helemaal niet zo ver van de realiteit verwijderd. Althans niet tijdens onze testperiode, waar we over een totale afstand van 523 kilometer niet minder dan 465 kilometer elektrisch konden rijden en in zo niet meer dan 0,9 l/100 km en 16,5 kWh/100 km wisten te verbruiken. 

Collega Dieter, die tijdens zijn testperiode minder vaak de gelegenheid had om de accu op te laden, tekende 3,6 l/100 km en 14,4 kWh/100 km op, wat nog altijd uitstekend is.

Ook snelladen

Het opladen van de accu wordt vergemakkelijkt door een wisselstroom-boordlader die standaard tot 11 kW kan verwerken, waardoor wie met driefasenstroom (publiek) laadt in twee tot drie uur opnieuw met een volle batterij kan vertrekken. Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0008Zelfs snelladen behoort tot de mogelijkheden bij deze C-Klasse, en dat is uitzonderlijk voor een plug-inhybride. Optioneel (voor € 605) kan dat tot 55 kW, waarmee een halfuurtje genoeg is om opnieuw tot 80% opgeladen te zijn (vertrekkend van 5%).

Comfortcocon met vrij kleine koffer

Mercedes’ comfortreputatie wordt ook in deze C-Klasse waargemaakt. Het sportonderstel is niet verkrijgbaar op de C 300 e maar het comfortonderstel is standaard en zorgt voor een voortreffelijke demping en een uitstekend rijcomfort. Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0015De geluiddemping, de afwerking van het hele interieur én de gebruikte materialen zijn uitstekend en zeker wanneer je voor een mooi uitgerust exemplaar geopteerd wordt heb je echt het gevoel met een luxewagen onderweg te zijn.

Het interieur van de break is zeker zo ruim als dat van de berline, met ook in combinatie met het glazen schuifdak (optie van € 1.718,20) voldoende ruimte voor het hoofd van de inzittenden achterin, iets wat minder evident bleek in de berline, zoals collega Dieter Quartier bij zijn test vaststelde
Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0022Het enige belangrijke gebrek van deze break is de koffer. Die is weliswaar makkelijk te beladen en praktischer dan die van de berline, maar is met 360 liter met de achterbank rechtop wel een pak kleiner dan de 490 liter van de gewone benzine- en dieselversies.Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0023 Met de bank neergeklapt is tot 1.375 liter beschikbaar, vergeleken met tot 1.510 liter in de andere varianten. Die laatsten hebben nog een bergvak onder de vloer, wat hier niet mogelijk is omdat daar de batterij een plaats kreeg.

De breakversie van de C 300 e heeft voor de rest eigenlijk weinig minpunten. Net zoals de berlineversie is het rempedaal niet altijd even consistent en grijpen de remmen nu eens te hard en dan weer niet hard genoeg aan wanneer je het pedaal indrukt, en wanneer je een auto met de zwarte kunststoffen bekleding van de centrale console hebt is die “pianolak” erg krasgevoelig. Een klein extra puntje van kritiek is ook dat de draadloze Apple Carplay-verbinding tijdens onze testweek ook op deze C-Klasse regelmatig uitviel, een probleem dat we ook al vaststelden toen we de C220d aan de tand voelden.

Kijk naar de TCO

Het alomtegenwoordige probleem van de huidige generatie auto’s is dat ze stilaan onbetaalbaar worden. Dat is bij deze C 300 e break niet anders. Als Luxury Line staat hij voor een flinke € 61.710 in de catalogus, uitgerust met fraais als het Premium Pack met onder meer keyless-go en Digital Light, Augmented Reality voor de MBUX-navigatie en het memory- en parkeerpakket met 360° camera van € 3.327,5 en de meerprijs voor de AMG Line-uitvoering (€ 3.267 tov de Luxury Line) is het probleemloos mogelijk om (een stuk) boven de € 70.000 af te tikken voor je C-Klasse Break plug-in. Dat zijn bedragen die alleen realistisch zijn als je ze omzet in een leasingbudget in combinatie met een TCO-berekening, waar de lage verbruikskosten en de momenteel nog voorbeeldige fiscaliteit voor een interessant kostenplaatje zorgen. Dat maakt deze C-Klasse wel voornamelijk (of exclusief) geschikt voor zakelijke gebruikers, die de boodschap duidelijk begrepen hebben hem dan ook massaal bestellen.

Wanneer een C-Klasse je interesseert, maar een plug-in hybride niet is waar je naar op zoek bent, kan je hier ook onze test lezen van de C220d Break of kijken naar onze videotest van de C300 AMG Line berline.
Korte test Mercedes C 300 e Break Stijn 0007Op de vraag wie eventueel nog beter kan doen dan deze C 300 e Break luidt het antwoord: misschien de C 300 de Break die echter langer dan verhoopt op zich laat wachten. Voor het overige moeten al zijn concurrenten, of ze nu BMW, Volvo of DS heten of nog van een andere constructeur afkomstig zijn het tegen deze Mercedes afleggen op het vlak van rijbereik en kunnen ze hem hoogstens evenaren op andere belangrijke aspecten als rijgedrag of comfort. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

85
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Referentie-aandrijfgeheel
Comfort
Rijdynamiek

Kleine(re) koffer
Soms moeilijk te doseren remmen

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 1007,96 excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 925,85

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

MERCEDESC 300 e Break
Motor: 4-cilinderturbobenzine + elektromotor
Overbrenging: Automaat, negen versnellingen, achterwielaandrijving
Maximumvermogen: 150 kW / 204 pk + 95 kW / 129 pk
Maximumkoppel:550 Nm gecombineerd
0-100 km/h: 6,2 s
Topsnelheid:240 km/h
Gemiddeld testverbruik:0,9 l/100 km & 16,5 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:15 – 19 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 61.710
VAA:€ 173,56 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy