dinsdag, 06 september 2022

TEST: Mercedes GLC 300 de 4MATIC: De lat weer wat hoger gelegd

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mercedes GLC 300 de 4MATIC: De lat weer wat hoger gelegd © Mercedes

Mercedes is trots op de derde generatie van zijn GLC-midsize-SUV en biedt hem enkel met geëlektrificeerde aandrijflijnen aan, waaronder niet minder dan drie verschillende plug-inhybrides waarvan de 300 de zijn grote batterij en elektromotor combineert met een zuinige diesel en de 300 en 400 e hetzelfde doen met een benzinemotor. We reden (onder meer) met de plug-in hybride dieselvariant bij de internationale perspresentatie in de Spaanse Pyreneeën. 

22C0276 027Mercedes spreekt zelf van de GLC van de derde generatie, maar dat is niet helemaal juist, want de eerste generatie waar het merk naar verwijst en die uit 2008 dateert, heette nog GLK. Pas in 2015, toen dat model vervangen werd door een volledig nieuwe auto kwam Mercedes aanzetten met de naam GLC. Van de modelfamilie zijn – inclusief de GLK – in totaal niet minder dan 2,6 miljoen exemplaren verkocht, waardoor het belang van de nieuwe generatie bijzonder groot is.

Verzorgde stroomlijn, geslaagde looks

De nieuwe GLC is onmiddellijk als zodanig herkenbaar en combineert op geslaagde wijze de nieuwe Mercedes-designtaal die we kennen van bijvoorbeeld de S-Klasse en zeker ook de nieuwe C-Klasse met de SUV-lijnen van de vorige generatie en enkele verwijzingen naar de grotere GLE. 22C0276 030Hij werd 6 centimeter langer dan zijn voorganger en meet nu 4.716 mm in totaal. Binnenin vinden we het intussen gekende dashboard met het verticale scherm achter het stuur en de horizontale tablet op de centrale console terug, zoals op de nieuwe C-Klasse. 22C0276 039De koffer van de niet plug-inhybride varianten groeide met 50 liter tot 600 liter en is mooi ruim, een elektrisch bediende achterklep is standaard. Het plaatsaanbod binnenin is ruim voorin en correct achterin, zonder records te breken.

Standaard komt de GLC er met de Avantgarde-aankleding, met chroompakket inclusief ruitframes in chroom en een nieuwe grille, wie bijbetaalt kan opteren voor de Luxury Line of de wat sportiever uitziende AMG Line die ook leverbaar is met wielkastverbredingen in carrosseriekleur en achteraan bredere banden dan vooraan. Ook treeplanken (die er wel knap uitzien maar bij het uitstappen niet altijd even handig zijn omdat ze uitsteken) en een nightpakket dat alle chroom verwijdert en de auto er met zwarte accenten sportiever laat uitzien zijn verkrijgbaar.
22C0276 008De nieuwe GLC vertoont een geslaagd evenwicht tussen elegantie en sportiviteit en de ontwerpers besteedden veel aandacht aan de aerodynamica, wat blijkt uit een mooie luchtweerstandswaarde van 0,29, waarmee hij twee tienden beter presteert dan zijn voorganger (Cd = 0,31). De bedoeling van dat alles is natuurlijk het terugdringen van het verbruik, net als de hybridisering van alle aandrijflijnen waarover de GLC kan beschikken.

Alleen nog hybrides

De nieuwe GLC komt namelijk systematisch met een hybride aandrijving. Er komen op termijn zes versies naar ons land, waarvan in eerste instantie drie 48 volt-mild hybrids met een geïntegreerde startdynamo (ISG) (de 200 4MATIC, 300 4MATIC en 220 d 4MATIC) verkrijgbaar zijn. Binnenkort volgen niet minder dan drie plug-inhybrides (de 300 e 4MATIC en 400 e 4MATIC met respectievelijk 313 pk en 381 pk en de 300 de 4MATIC met 335 pk). 
22C0276 016Die plug-ins zullen ongetwijfeld het populairst zijn op onze B2B-gerichte markt, dus we kozen voor onze testrit in eerste instantie om de 300 de aan de tand te voelen. Die combineert net als de 300 e en de 400 e een viercilinder verbrandingsmotor met een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 440 Nm en een joekel van een batterij van 31,2 kWh waardoor een elektrisch rijbereik van tot 120 kilometer mogelijk moet zijn, afhankelijk van de uitrusting. Die batterij zit nu gelukkig mooi weggestopt onder de vloer, en vormt geen hinderlijke balk meer in de kofferruimte, maar neemt wel een pak laadruimte weg in vergelijking met de versies met een klassieke verbrandingsmotor. De koffer is dan ook niet bijzonder ruim, maar gelukkig kan je wel tot tegen het plafond laden en kunnen de rugleuningen van de achterbank neergeklapt worden.

Het speciale aan onze 300 de is natuurlijk het feit dat hij zijn elektroaandrijving combineert met een diesel, wat alleen bij Mercedes nog mogelijk is. Die combinatie levert in totaal 335 pk en zeer degelijke prestaties maar staat vanzelfsprekend vooral garant voor het laagst mogelijke verbruik op lange trajecten, wanneer de accu leeggereden is en de auto enkel door de tweeliter diesel aangedreven wordt. 

Ook snelladen kan

De plug-ins halen volgens Mercedes moeiteloos 100 elektrische kilometers uit hun grote batterij, en elektrisch rijden kan bij snelheden tot 140 km/h, terwijl de 136 pk en 440 Nm sterke elektromotor in de praktijk duidelijk geen probleem heeft om de GLC vlot voort te bewegen. In de praktijk zullen de kopers van de plug-in hybride varianten dan ook niet al te vaak een beroep moeten doen op de verbrandingsmotor, maar wanneer dat gebeurt blinkt die in het geval van de zelfontbrander uit door ook dan weinig brandstof te vragen. Over onze eerste rit van net geen 160 kilometer met de GLC 300 de, vertrekkend met een volle batterij, verbruikten we 2,1 l/100 km aan diesel en 15,7 kWh/100 km aan elektriciteit, en werd 117 kilometer zuiver elektrisch afgelegd, wat bewijst dat Mercedes’ claim dat je zeker 100 elektrische kilometers kan rijden ook echt klopt.

Het opladen van de door Mercedes zelf ontwikkelde en gebouwde batterij van 31,2 kWh kan met de 11 kW-boordlader (die bovengemiddeld krachtig is voor een PHEV), maar ook aan een gelijkstroom-snellader, want de plug-in hybride GLC-modellen kunnen ook gelijkstroom aan met een vermogen tot 60 kW, waardoor een halfuurtje volstaat om de batterij opnieuw vol te krijgen.

Ook de 220 d-diesel, waar we 130 kilometer mee aflegden, verbruikte met een gemiddelde van 4,4 l/100 km bijzonder weinig.

Beter uitgerust

De standaarduitrusting van de GLC is verzorgd, met onder meer de twee grote displays, smartphone-integratie en draadloos opladen van compatibele toestellen maar ook stoelverwarming voor de voorste inzittenden. 22C0276 036Optioneel kan voor luchtvering op de voor- én achteras geopteerd worden maar de niveauregeling en luchtvering op de achteras is altijd standaard op de plug-ins. Het comfort is in ieder geval uitstekend, ongeacht de gekozen ophangings-setup, met dat typische Mercedes-rijcomfort dat op goede wegen wat weg heeft van een zwevend tapijt. De geluiddemping is ook erg verzorgd, wat in het bijzonder opvalt in de plug-ins omdat die vaak zuiver elektrisch rijden en dan fluisterstil zijn. 

Echte offroadcapaciteiten

Alle nieuwe GLC’s hebben 4MATIC in hun naam wat betekent dat ze op de vier wielen worden aangedreven. Zeker wanneer geopteerd wordt voor het offroad-techniekpakket heeft deze SUV ook onvermoede offroadcapaciteiten. Op een erg veeleisend parcours konden we zelf vaststellen dat de grenzen van de auto verder liggen dan die van menig chauffeur en dat de als optie over 4,5 graden meesturende achteras de GLC niet alleen in het verkeer wendbaarder maakt maar ook offroad veel korter kan laten draaien.22C0276 018 In combinatie met het offroad-techniekpakket is een specifiek offroadscherm voorzien waar alle relevante terreininfo wordt getoond en via de 360°-camera’s kan ook virtueel door de motorkap gekeken worden zodat ook wanneer de auto op een steile helling staat duidelijk blijft wat zich voor en onder de auto bevindt om zo obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen op tijd te zien.

Leuk is ook dat het grote elektrische rijbereik in combinatie met de krachtige elektromotor met 136 pk en 440 Nm die alle vier de wielen kan aandrijven voor uitgebreid emissieloos offroadplezier garant kan staan. Tijdens ons hele offroadparcours hebben we de verbrandingsmotor niet één keer nodig gehad.

Nog te vroeg voor prijzen van de plug-ins

Het is nog wat te vroeg voor de prijzen van de plug-in hybrides, die later bekendgemaakt zullen worden, maar de GLC 200 4MATIC met zijn twee liter grote benzine-viercilinder met 204 pk en 320 Nm staat voor € 57.475 in de catalogus, terwijl de 300 4MATIC met 258 pk en 400 Nm uit dezelfde tweeliter € 72.116 moet kosten en de 220 d-diesel met 197 pk en 440 Nm voor € 58.685 verkocht wordt.
22C0276 022In de praktijk zullen in ons land vooral de plug-inhybrides populair zijn. Als de tendens van de andere Mercedes-PHEV’s die ook met een dieselmotor gecombineerd kunnen worden wordt verdergezet, zal ook bij de GLC 85 procent van de verkochte plug-ins de diesel in het vooronder hebben. We zijn benieuwd naar de prijs die Mercedes voor dat model zal vragen maar weten nu al dat de voordelige fiscaliteit en hoge herverkoopwaarde ervan er een geliefde bedrijfswagen van zullen maken voor bestuurders met een bovengemiddeld budget. De kwaliteiten van de auto zelf spreken in ieder geval voor zich en het lijdt geen twijfel dat de concurrentie uit Beieren met de nodige aandacht naar de nieuwe GLC zal kijken.

82
Aandrijving21/25
Comfort 20/25
Rijgedrag 21/25
Veiligheid 20/25
 

Comfort en afwerking
Rijbereik en prestaties (PHEV)
Verbruik (220 d, 300 de)

Kleine koffer van de plug-ins
Wat onhandige treeplanken (optie)
Hoge aankoopprijzen

Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: Nog niet bekend

TCO 48 maanden / 100.000 km: Nog niet bekend

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.  

MercedesGLC 300 de 4MATIC
Motor: 1.993 cc, diesel, vier cilinders + elektromotor
Overbrenging:vierwielaandrijving
Batterijcapaciteit:31,2 kWh
Elektrisch rijbereik:112-128 km
Maximumvermogen: 245 kW / 335 pk (145 kW diesel + 100 kW elektrisch)
Maximumkoppel:750 Nm
0-100 km/h: 6,4 s
Gemiddeld testverbruik:2,1 l/100 km + 15,7 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:11-14 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ nog niet bekend
VAA:€ nog niet bekend
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy