woensdag, 07 september 2022

TEST: VW ID. BUZZ: Hippiebus van de eenentwintigste eeuw - autonieuws.be

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: VW ID. BUZZ: Hippiebus van de eenentwintigste eeuw - autonieuws.be © Volkswagen AG
Nooit kregen we tijdens een perspresentatie meer goedkeurende blikken en opgestoken duimen te zien, werden we meer gefotografeerd en vroegen meer mensen ons om uitleg bij de tussenstops dan toen we de nieuwe VW ID. Buzz in de buurt van Kopenhagen konden uitproberen. De reacties van het publiek op de looks van VW’s nieuwe “busje” zijn dus veelbelovend, maar hoe rijdt hij? Lees gerust verder...



DB2022AU00558 2000958893De ID.Buzz is de spirituele opvolger van de originele Hippiebus, de sympathieke Bulli, die iedereen koestert omwille van zijn lijn, zijn achterin geplaatste boxermotor, de historiek en de vele herinneringen die aan het model vasthangen. De nieuwe incarnatie van die auto heeft vanzelfsprekend geen enkele technische link meer met dat origineel, op het feit dat hij over een stuur en wielen beschikt na misschien, maar is er wel degelijk geestelijk aan verwant door zijn looks, met als leuke gimmick het bovenmaats grote VW-logo op de neus, zoals op het origineel. De nieuweling heeft zijn lancering alvast niet gemist, zoals u hier al kon lezen, met een zo goed als uitverkochte eerste jaarproductie, nog voor iemand het model heeft kunnen uittesten of zelfs maar in levenden lijve zien.

Personen- en bestelwagen

De ID. Buzz is een model dat gezamenlijk werd ontwikkeld door de personen- en de bedrijfswagenafdeling van Volkswagen en van bij de lancering zowel als personen-MPV als als lichte bedrijfswagen (ID. Buzz Cargo) op de markt komt en nooit over een verbrandingsmotor zal beschikken. DB2022AU00629 455130338De elektrische ID. Buzz is dan ook gebouwd op het MEB-platform voor elektrische auto’s van de VW-groep waar vandaag ook al de elektrische ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-Tron, Cupra Born en Skoda Enyaq iV op staan. 

De wielbasis van 2.989 mm is langer dan die van de andere auto’s op hetzelfde platform, terwijl de auto zelf niet meer dan 4.712 mm meet. Door die wielbasis is hij erg ruim binnenin, zowel vooraan als op de drie plaatsen op de over 150 mm verschuifbare en in een 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, die jammer genoeg geen middenarmsteun heeft. 

Eén motor, achterwielaandrijving, één batterij

Momenteel biedt VW de ID. Buzz alleen aan met een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 310 Nm die in de aangedreven achteras geïntegreerd is en zijn energie haalt uit batterij met een nettocapaciteit van 77 kWh onder de vloer. Later komt er een op de vier wielen aangedreven uitvoering (met twee elektromotoren), een versie met een langere wielbasis, eentje met zeven plaatsen en normaliter ook een California-kampeervariant, zodat de ID. Buzz echt voor elk wat wils kan bieden.
DB2022AU00570 1865399903De batterij kan aan snelladers aan een mooie 170 kW opgeladen worden, waarbij 30 minuten volstaan om de batterijstatus van 5 naar 80 procent op de krikken. Aan AC-laders kan hij met 11 kW stroom tanken (7,5 uur voor een volledige laadbeurt). Volkswagen claimt voor de ID. Buzz MPV een WLTP-rijbereik tot 423 kilometer. De Cargo-versie zou nog 2 kilometer verder raken met een volle batterij. 
DB2022AU00559 1531677499In de praktijk bleek de verzorgde stroomlijn van de nieuweling (Cd van 0,29) in combinatie met het drukke verkeer en de vele snelheidsbeperkingen in Kopenhagen en Malmö bij ideale temperaturen van zo’n 23 graden goed voor het verbruik en dus het rijbereik. We tekenden na 144 kilometer een gemiddeld verbruik van niet meer dan 18,8 kWh/100 km op en hadden nog 64% van de batterij en 264 kilometer over. 144 opgeteld bij 264 geeft 408, dus het beloofde rijbereik is bij een rustige rijstijl inderdaad realistisch en in onze handen bleek de ID. Buzz zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave (20,5 tot 21,7 kWh/100 km).

Niet de minste sportieve ambitie

Niet alleen voor het verbruik gaat die rustige rijstijl de ID. Buzz het best af. Door zijn leeggewicht van niet minder dan 2.471 kg zonder belading is dit een echte sumoworstelaar die zijn banden in de bochten serieus laat werken en daar meteen aangeeft dat wat minder snel ook snel genoeg is. Die banden zijn trouwens bijzonder, want achteraan altijd breder dan vooraan en verkrijgbaar in maten van 18 tot 21 duim (20 duim op de Cargo).
DB2022AU00561 671859971De acceleratie naar 100 km/h vanuit stilstand gebeurt in 10,2 seconden. Dat is aanvaardbaar maar zeker niet snel, en de topsnelheid ligt met 145 km/h ook lager dan we gewoon zijn. Erg is dat overigens niet, want lang aan hoge snelheden rijden met een elektrische auto is nefast voor het rijbereik én het comfort, aangezien een van de opvallende elementen aan de ID. Buzz toch wel het windgeruis en het geluid van de grote banden is, een geluid dat des te meer opvalt wanneer je sneller gaat rijden en natuurlijk ook duidelijker te horen is dan bij auto’s met een verbrandingsmotor omdat de aandrijflijn zelf fluisterstil is.

Het rijcomfort op mooie asfaltwegen is uitstekend, maar de demping heeft het niet onder de markt om het grote gewicht op korte oneffenheden te compenseren en reageert dan stug. 

Handige harry

De draaicirkel blijft beperkt tot 11,1 meter, wat ongeveer hetzelfde is als bij een VW Golf, waardoor de ID. Buzz ook in de stad wendbaar aanvoelt. DB2022AU00592 1834638047Door de twee schuifdeuren (standaard en optioneel elektrisch bediend, net als de achterklep) is instappen achterin een fluitje van een cent en de grote kofferklep geeft toegang tot een laadruim dat met vijf inzittenden 1.121 liter groot is (beladen tot aan de bovenrand van de rugleuningen achterin) en met de achterbank neergeklapt zelfs 2.205 liter kan bevatten.DB2022AU00599 824640509

Nieuwe software

Volkswagen heeft het de voorbije maanden en jaren niet onder de markt gehad met de software voor zijn elektrische auto’s, maar introduceert op deze ID. Buzz intussen al softwaregeneratie 3.2 die onder meer een Plug&Charge-functie mogelijk maakt (waarbij de auto automatisch begint op te laden bij compatibele laadpalen, zonder dat nog met een laadpasje moet gewerkt worden). DB2022AU00586 2048942297Ook het navigatiesysteem is extra intelligent en plant automatisch laadpauzes in de route in, terwijl Apple Music en Spotify ook zonder smartphone via het infotainmentsysteem (met een schermdiagonaal van 10 of 12 duim) beluisterd kunnen worden.

We ergerden ons wel mateloos aan de tijdens onze testrit van zo’n drie uur minstens vijftien keer ongevraagd tussenkomende spraakbediening, die te pas en te onpas vroeg wat ze voor ons kon betekenen omdat in ze de conversatie aan boord een vraag meende te herkennen. Ergerlijk en hopelijk niet meer dan een softwarefoutje dat nog voor de levering van de eerste auto’s opgelost wordt.

Steeds meer automatisch

Op echt autonoom rijden is het nog wel even wachten, maar met de ID. Buzz zet VW weer stappen in die richting. Zo is de auto voorzien van Car2X-communicatie waardoor hij met auto’s in de omgeving die daar ook mee uitgerust zijn kan communiceren om ongevallen te voorkomen, is het Front Assist-omgevingsbewakingssysteem standaard en zijn op de Pro-versie ook Lane Assist en Dynamic Road Sign Display van de partij.

Leuk is ook het volautomatisch Park Assist Plus-parkeersysteem dat individuele parkeermanoeuvres kan opslaan en de auto nadien automatisch kan laten parkeren zonder tussenkomst van de bestuurder (die wel nog in de auto moet zitten).
DB2022AU00582 171816721De afwerking van het interieur is feilloos en hoewel op heel wat plaatsen harde plastics worden gebruikt zien ze er niet zo uit en is de kwaliteitsindruk dus goed. Dag mag ook wel, als je de prijslijst van de ID. Buzz erbij neemt. De goedkoopste uitvoering kost namelijk al € 60.699, wat vanzelfsprekend een aanzienlijke hinderpaal vormt voor papa’s en mama’s die – zoals hun ouders indertijd – graag een hippiebus gebruiken als gezinswagen.

Met de ID. Buzz mikt VW op gezinnen, mensen met een hobby die veel ruimte vraagt, op zelfstandigen en ondernemers, … de doelgroep is groot. Wie voor deze sympathieke elektro-auto kiest zal alvast op goedkeurende blikken van de omstaanders kunnen rekenen en zelf weinig reden tot klagen hebben als het om binnenruimte, afwerkingskwaliteit, rijbereik en -comfort gaat, al is de ophanging soms wat stug. Hoe sympathiek hij ook is, toch kunnen we er niet aan voorbijgaan dat zijn prijs erg hoog blijft voor modale gezinnen, maar dat is niet alleen bij deze VW een probleem.

Cargoversie met 648 kg laadvermogen en tot 425 km rijbereik

De ID. Buzz Cargo, die tegelijk met de personenwagenuitvoering wordt gelanceerd, ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit, al heeft hij natuurlijk een gesloten laadruimte. 
DB2022AU00615 206626795Het technologische pakket is 100% identiek en de prestaties zijn dus perfect vergelijkbaar. Standaard beschikt de Cargo over drie plaatsen voorin, maar ook een versie met twee stoelen is verkrijgbaar. Achter hen scheidt een vaste wand de laadruimte van 3.900 liter af.DB2022AU00628 1017674993 Daar kan de gebruiker twee europaletten kwijt die langs de zijdelingse schuifdeur links (een tweede rechts is optioneel verkrijgbaar) ingeladen kunnen worden. Achteraan kan de achterklep optioneel vervangen worden door twee klassieke deuren om ook langs die kant met een heftruck te kunnen laden.
DB2022AU00606 986913137Het grootste voordeel van de ID. Buzz Cargo ten opzichte van zijn rivalen is natuurlijk het rijbereik dat hij uit zijn grote 77 kWh-batterij weet te halen. Met tot 425 kilometer in optimale omstandigheden is deze bestelwagen echt bruikbaar voor professionals, al blijft het laadvermogen met 648 kg eerder bescheiden. 

VW vraagt € 43.930 exclusief btw voor de standaarduitvoering van de ID. Buzz Cargo.

80
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Rijbereik en elektriciteitsverbruik
Aansprekende looks
Ruim, goed afgewerkt interieur

Hinderlijke tussenkomsten spraakbediening
Wat stugge ophanging op slechte wegen
Windgeruis

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 961,18 ex btw

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 959,32

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies. 

VolkswagenID. Buzz Pro
Motor:1 elektromotor
Batterij:77 kWh netto
Maximaal rijbereik:423 km WLTP
Overbrenging: Achterwielaandrijving
Maximumvermogen:150 kW / 204 pk
Maximumkoppel: 310 Nm
0-100 km/h:10,2 s
Topsnelheid:145 km/h
Gemiddeld testverbruik:18,8 l/100 km
Catalogusprijs incl. btw:€ 60.699
VAA:€ 173,4 / maand
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy