Terwijl de Jeep Renegade in bijvoorbeeld Duitsland en Nederland enkel nog verkrijgbaar is als (al dan niet plug-in-) hybride, is Jeeps kleinste bij ons ook nog te bestellen met een klassieke benzinemotor (1.0 Turbo met 120 pk) of met een zelfontbrander (1.6 MJD met 130 pk). Het tot de Stellantis-groep behorende merk verwacht echter het meest van de twee plug-in hybride uitvoeringen, de 4xe-versies, en van de door ons geteste e-Hybrid, een mild hybride die een 1.5 liter grote turbobenzine combineert met een elektromotor.
Bijzondere mild hybride
De e-Hybrid is een voorwielaandrijver, in tegenstelling tot de plug-ins, die als enigen in het Renegade-gamma op de vier wielen aangedreven worden. Hij gebruikt een 1,5 liter grote viercilinder met 130 pk en 240 Nm die volgens de Millercyclus draait, wat betekent dat de inlaatkleppen in bepaalde gevallen iets langer openblijven tijdens de compressieslag. Er moet dan minder lucht samengeperst worden waardoor er ook minder brandstof nodig is. Het vermogensverlies wordt dan gecompenseerd door de elektromotor.
Die kleine BSG-elektromotor (Belt Starter Generator) werd in de versnellingsbak geïntegreerd en levert 15 kW of 20 pk en 135 Nm aan koppel. Hij functioneert via een 48 volt-boordnetwerk en puurt zijn energie uit een kleine 0,8 kWh batterij. De overbrenging naar de voorwielen gebeurt altijd door middel van een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
Bijzonder is dat de Renegade ondanks zijn mild hybride opzet toch over beperkte afstanden volledig elektrisch kan rijden. Bij fileverkeer kan hij met de e-Queing-functie effectief enkele tientallen tot honderden meters elektrisch afleggen.
Starten doet de e-Hybrid altijd elektrisch en bij het uitbollen en remmen wordt de vrijgekomen vertragingsenergie opgeslagen in de batterij. Die energie wordt bij acceleraties ter ondersteuning van de benzinemotor opnieuw vrijgegeven via het e-Boosting-systeem. Het is ook mogelijk om via de e-Creeping- en e-Parking-functies stapvoets te rijden of te parkeren, zuiver op elektrokracht. Er zijn geen instelbare rijmodi, het is dus altijd de auto zelf die bepaalt wanneer welke aandrijving gebruikt wordt en op welke manier.
Verbruiksdaling
De bedoeling van de hybridisering van de Renegade is natuurlijk het terugdringen van het verbruik, en Jeep kondigt een brandstofverbruik volgens de WLTP-norm aan van 5,7 tot 6,1 l/100 km. In de praktijk haalden we na 690 testkilometers 6,2 l/100 km, wat dus vrij goed aansluit bij wat Jeep vooropstelt. Bijzonder laag is die waarde echter niet voor een hybride, al helpt het hoekige ontwerp en de bonkige stroomlijn van de Renegade niet echt om de luchtweerstand te verlagen.
Modieus voorkomen
De Renegade heeft een echte persoonlijkheid door zijn look, met de zeven verticale openingen in het radiatorrooster, de twee guitige ronde koplampen vooraan, de gewelfde motorkap, trapeziumvormige wielkasten, rechte voorruit en vierkante achterlichten met X-vormige achteruitrijlampen. Bovendien zitten als echte easter eggs overal aan de buiten- en binnenkant verwijzingen naar Jeep verstopt. Je moet het de Renegade nageven, dit is géén passe-partout-autootje maar een model waarmee je je onderscheidt van de massa. Groot is hij alvast niet, met een totale lengte van 4,24 meter, een breedte van 1,80 meter en een hoogte van 1,68 meter, waardoor je hem echt als stads-SUV kan beschouwen. Het plaatsaanbod voorin is correct, maar achterin moeten de inzittenden niet op zeeën van ruimte rekenen. De koffer is met 351 liter niet al te groot maar de achterbank is wel in verschillende delen neerklapbaar. De voorstoelen zijn nogal vlak maar de rijhouding is goed, al is het even wennen aan de rechte voorruit die ook vrij ver naar voren staat. Een ander ergonomisch punt waar je wat aan moet wennen is de lage inplanting van het infotainmentscherm, waardoor je je blik verder en wat langer van de weg moet afwenden dan wanneer dat bovenaan het dashboard prijkt.
Leve de fysieke knoppen
Waar de Renegade het op ergonomisch vlak uitstekend doet is op dat van de bedieningsknoppen, aangezien Jeep niet meegaat in de verfoeilijke trend om alle fysieke bedieningstoetsen te schrappen en te vervangen door digitale toetsen of virtuele knoppen op het infotainmentscherm. Hier vind je onder het aanraakscherm nog een hele reeks echte knoppen voor de bediening van het volume, de functies van het infotainment (met een niet bijzonder performante TomTom-navigatie) en de airconditioning. Dank je, Jeep.
Waar we veel minder over te spreken waren zijn de rijhulpsystemen. Het is mooi dat Jeep ook de kleine Renegade voorziet van een rijstrookassistent, actieve snelheidsregelaar en verkeersbordenherkenning, maar een en ander moet toch beter gekalibreerd worden. Zo wordt in het dashboard wel erg vaak een verkeerde toegelaten snelheid aangegeven en zijn de talloze signalen die in het interieur weerklinken als er iemand (ver achter) je dode hoek zit en je van rijstrook wil wisselen, van je rijstrook afwijkt of te dicht bij een voorligger komt eerder ergerlijk en (jammer genoeg) niet allemaal uitschakelbaar.
My Sky-zonnedak of glazen panoramadak
Optioneel kan de Renegade uitgerust worden met een klassiek glazen panoramaschuifdak, maar ons testexemplaar beschikte over het My Sky-zonnedak dat bestaat uit twee uitneembare panelen waarvan het eerste als een klassiek open dak ook elektrisch opengeschoven kan worden. Misschien leuk als gadget, maar ik zie niemand in de praktijk de moeite doen om die panelen er effectief uit te tillen, op te bergen in de opbergzak in de koffer en nadien terug te monteren. Het alternatieve glazen panoramaschuifdak dat met € 1.650 exact hetzelfde kost als het My Sky-dak lijkt dan ook een interessantere keuze.
Rijervaring
De Jeep Renegade krijgt af te rekenen met felle concurrentie, zoals onder meer de Opel Mokka en Peugeot 2008 uit eigen huis, de Nissan Juke of de Seat Arona en Skoda Kamiq van bij de VW-groep. Tegenover die modellen kan hij uitpakken met zijn bijzondere stijl en persoonlijkheid, maar qua rijervaring en verfijning staan bijvoorbeeld zijn eigen concullega’s uit de Stellantis-groep toch een stapje verder. Zo is de ophanging van de Renegade weinig verfijnd en moet je het gaspedaal altijd een stuk dieper indrukken dan je zou wensen om de auto in beweging te brengen. De hele rijervaring in de hybride Renegade is bij lage toerentallen dan ook net wat stroever en schokkeriger dan die in een Opel Mokka of Peugeot 2008 (die niet over dezelfde aandrijflijn beschikken), al is het eindresultaat zeker niet slecht en is hij met een optrektijd van 10,0 seconden van 0 naar 100 km/h in staat om met het overige verkeer mee te kunnen. De topsnelheid bedraagt 191 km/h en het verbruik is zoals reeds vermeld mooi conform de opgegeven waarde.
Uitgebreide keuze
Jeep biedt de Renegade in zes verschillende uitrustingsniveaus aan en deze e-Hybrid is verkrijgbaar in vijf ervan. De basisversie, Longitude, staat in de catalogus voor € 30.330 en biedt daarvoor onder meer al een regen- en lichtsensor, parkeersensoren achteraan, automatische airco en Apple Carplay en Android Auto. Voor de Night Eagle met onder meer mistlampen vooraan en achttien duim grote aluvelgen betaal je € 31.930. De nog wat beter uitgeruste Limited met onder meer adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren achter- én vooraan en een achteruitrijcamera staat voor € 32.830 in de prijslijst. Wij reden met de Upland, die alleen als e-Hybrid verkrijgbaar is en voor € 35.530 wordt aangeboden. Hij heeft bovenop de uitrusting van de Limited onder meer een specifieke “There is only one earth”-bestickering, stoelbekledingen gemaakt van gerecycleerde plastics en een volledig infotainmentsysteem met navigatie. De S-versie is de duurste, met een instapprijs van € 36.430 en nog wat leuke extra’s als een parking pack, een premium audiosysteem en velgen van negentien duim, al kan je al die opties ook op de meeste andere versies selecteren. Zo biedt Jeep voor elk wat wils maar is het gamma wel zeer complex.
De Jeep Renegade e-Hybrid is qua looks 100 procent een Jeep, maar ontbeert elke terreinambitie. Dit is een op de voorwielen aangedreven stads-SUV die door zijn uiterlijk en stijl zeker de nodige aantrekkingskracht heeft maar in de vernuftige e-Hybrid-variant niet dezelfde verfijnde rijervaring kan bieden als zijn concurrenten uit dezelfde groep.
Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € 520,37 excl. btw
TCO 48 maanden / 100.000 km: € 716,91
Hoe wordt de leaseprijs berekend?
De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod.
Hoe berekent Autonieuws de TCO?
Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).
Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?
Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.