woensdag, 24 augustus 2022

KORT GETEST: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic: elektrische E-Klasse op steroïden of toch iets helemaal anders?

Geschreven door  Dieter Quartier
KORT GETEST: Mercedes-AMG EQE 43 4Matic: elektrische E-Klasse op steroïden of toch iets helemaal anders? © Mercedes

Ben je een fan van pittige E-Klasses en wil je overschakelen op iets elektrisch? Dan is de EQE in AMG 43-livrei zeker een valabel aanbod, op voorwaarde dat je je verwachtingen op sommige vlakken bijstelt. 

22C0239 022We kennen de E-Klasse als een zen-limousine (of break) met een uitzonderlijk comfort, een indrukwekkende afwerking en, in het geval van de AMG-versies, een bangelijk prestatiepotentieel. Wie ooit met de AMG E 53 4Matic+ heeft gereden, zal beamen dat deze vierdeurs-GT tot de meest uitgerijpte performanceberlines behoort. Je kunt ermee stoeien, je kunt ermee cruisen, en alles daartussen.

De nieuwe E-Klasse staat in de steigers en zou in 2023 zijn opwachting maken. Niet met een elektrische aandrijving, maar wel opnieuw als plug-inhybride met ofwel een diesel, ofwel een benzine onder de motorkap. Daar zullen Belgische klanten nog maar weinig boodschap aan hebben: voor bestellingen vanaf 1 januari 2023 verliest de PHEV een groot deel van zijn fiscale voordelen in ons land.

We worden hoe dan ook richting elektrisch gepusht. Wie verknocht is aan grote limousines en aan de Ster, is dus aangewezen op de EQE. Maar kan die de verwachtingen van de E-rijder inlossen, a fortiori die van de AMG-klant?

Vormgegeven door aerodynamica

Net als grote broer EQS heeft de EQE uren, zo niet dagen doorgebracht in de windtunnel. Zijn silhouet is dan ook uitgesproken druppelvormig. De proporties van de EQE zijn iets bevalliger dan die van de EQS, die over een vijfde deur beschikt achteraan. Niets daarvan bij de EQE, die het bij een klassieke kofferklep houdt. Een vreemde keuze, want zo’n groot luik achteraan is veel handiger.
22C0239 148In vergelijking met de E-Klasse is hij 1 centimeter hoger en 7 centimeter breder. Er moest immers voldoende ruimte worden gecreëerd voor de batterij, die netto 90,6 kWh kan bevatten. De kofferinhoud is met 430 liter aan de kleine kant. Dat is amper meer dan de plug-inhybride versies van de E-Klasse, die door de klungelige batterij-integratie genoegen nemen met 370 liter. De gewone E’s slikken 530 liter.

Mogen we dan op een EQE “break” hopen? Neen, volgens de Belgische importeur. Wie toch meer laadvolume en gebruiksgemak wil, kan zijn toevlucht nemen tot de toekomstige EQE SUV, zou luidt het. 

De AMG-stempel

De EQE is al een opvallende, ja zelfs polariserende verschijning. De AMG-versie voegt daar vanzelfsprekend nog heel wat aandachtstrekkende features aan toe. Zo zijn er de black panel-grille met verticale spijlen, de frontsplitter in hoogglanzend zwart, de specifieke achterskirt en de matzwarte velgen van 20 duim waar grote remklauwen met AMG-opschrift schuil achter gaan. 
22C0239 011Vanbinnen voeren zwart en grijs het hoge woord, opgeleukt door rode veiligheidsgordels en de nodige ledsfeerverlichting. Het onderaan afgeplatte sportstuur bevat specifieke AMG-toetsen die het volledige potentieel van de aandrijflijn en het onderstel à la carte ontketenen.22C0239 073 Last but not least: in tegenstelling tot de gewone EQE-versies kan de EQE 43 4Matic worden uitgerust met het innovatieve MBUX Hyperscreen, een groot gebogen display dat zich uitstrekt van A-stijl tot A-stijl. Over die stijlen gesproken: ze zijn behoorlijk dik en waaieren naar onderen toe nog breder uit, wat soms vervelend is als je op een kruispunt staat of bij scherpe linkse bochten. 

Bedenkelijke materialen

Als we kritisch mogen zijn – en dat denken we te mogen, voor een prijs van ruim 100k – dan zouden we toch onze bedenkingen willen formuleren bij de muisgrijze bekleding van de bovenzijde van het dashboard en de deurpanelen. Die gaat reflecties tegen, maar doet denken aan het materiaal dat je ook terugvindt in de huismerkwandelschoenen van een ‘tienkampsportwinkel’, om de naam niet te noemen.

Vanonder in de cabine zijn de plastics dan weer van het harde, goedkoop ogende soort, met name in zones waarvan Mercedes-Benz allicht denkt dat de klant ze niet of amper opmerkt. Op dit vlak is het onderscheid met de E-Klasse groot. Ook zit je achterin lang niet zo royaal in de EQE. De bank werd niet ontwikkeld met het summum van comfort als prioriteit, zoveel is zeker. Ook de hoofdruimte is vrij beperkt, zeker als je voor het schuifdak gaat. 

De geluiddemping is niettemin subliem. De extreem verzorgde stroomlijn beperkt de turbulenties en ook bandengeluiden dringen amper het interieur binnen. Op dit onderdeel doet de EQE de nochtans evenmin luidruchtige E-Klasse de broek af.

Bijna 500 elektrische paarden

Onder de motorkap (nu ja, eigenlijk verspreid over de twee assen) staan 476 paarden te trappelen, maar als je die allemaal wil loslaten, moet je de sportievere rijmodi activeren. Ontketen je de volledige cavalerie, dan zit je in 4,2 seconden aan honderd per uur. Dat is sneller dan de E-Klasse AMG 53 4Matic+. Die zul je wel voor moeten laten gaan op de Autobahn, want de EQE is elektronisch begrensd op 210 km/h. 

Ook qua ‘motorsound’ moet de EQE vanzelfsprekend het onderspit delven, maar als je dat wenst, kun je artificiële zoem- en bromgeluiden door de luidsprekers laten galmen. Ons gaf het eerder een Star Wars-gevoel, maar jongere passagiers in onze testauto bleken het wel te ‘diggen’. “Maakt hij geen plofgeluidjes als je het gas lost?”, was een pertinente vraag. Tja, eigenlijk, waarom niet, Mercedes-AMG? Als we dan toch aan het faken zijn, kun je maar beter all the way gaan.

Sensaties genoeg?

We schreven eerder al dat sommige krachtige EV’s, waaronder de BMW i4 M50 en de Kia EV6 GT, hun vermogen zo efficiënt op het wegdek zetten dat het rijplezier eronder lijdt. De beschikbare kracht wordt gewoonweg perfect verdeeld over de vier wielen en dankzij het lage zwaartepunt haal je verbluffend hoge bochtensnelheden. 
22C0239 062De EQE in basis-AMG-livrei trakteert je daarentegen op net zoveel sensaties als je zelf wil, dankzij de diverse rijmodi, zonder dat je daarvoor de meest extreme (en potentieel gevaarlijke) stand moet kiezen. Motorrespons, schokdemping, geluid, stabiliteitscontrole: je kunt alles configureren. Het enige puntje van kritiek betreft de remmen. Net als de andere elektrische Mercedes-modellen recupereert deze EQE proactief energie door rekening te houden met voorliggers, snelheidsbeperkingen, rotondes en zelfs het gebruik van je richtingaanwijzer (om een straat in te slaan). 

Knap, maar wanneer je het rempedaal intrapt om wat meer te vertragen, blijkt dat bijzonder moeilijk te doseren. De overgang tussen elektrisch en mechanisch remmen moet beter kunnen.

Elektronendorst

We hebben onze EQE 43 AMG niet anders behandeld dan andere testwagens. Zo’n 70 procent van onze verplaatsingen bestond uit snelwegkilometers (met respect voor de limieten), 20 procent was landelijk verkeer en 10 procent zou je kunnen beschrijven als stads. Af en toe hebben we de Johnny uitgehangen aan het verkeerslicht, om deze energieverspilling achteraf te compenseren met een economy run. 
22C0239 162Resultaat? Een gemiddelde van 24,2 kWh/100 km. Gezien de rijstijl en de ideale buitentemperaturen leek ons dat aan de hoge kant. Meer dan 350 kilometer (met nog een 40-tal kilometer reserve) haalden we dan ook niet. Gelukkig kan de EQE wel snelladen aan 170 kW, mocht je onderweg in nood geraken. 

Hoeveel je met een E 53 AMG stookt? Reken op 11 l/100 km in gelijkaardige omstandigheden. Als je weet dat de tankinhoud 66 liter bedraagt, kun je in theorie dus 600 kilometer ver geraken. Op het vlak van rijbereik heeft de EQE dus nog wat werk aan de winkel, wil hij als volwaardige GT en/of alternatief voor de E-Klasse beschouwd worden.
22C0239 167Als performance-EV is de Mercedes-AMG EQE 43 4Matic best overtuigend. Als elektrisch alternatief voor de E-Klasse zal hij sommige Sterrenklanten met twijfel vervullen, zeker als die de eer en het genoegen hebben om vandaag met een ‘goeie ouwe’ AMG-versie te rijden.    

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

81
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Prestatiepotentieel
Rijgedrag
Veelzijdig karakter

Dosering remmen
Materiaalkeuze
Rijbereik

 Leaseprijs 48 maanden / 100.000 km: € excl. btw 

TCO 48 maanden / 100.000 km: € 

Hoe wordt de leaseprijs berekend?

De maandelijkse leaseprijs wordt aangeleverd door Athlon en is gebaseerd op een standaardvoertuig waarop de standaard fleetkorting is toegepast. Het betreft een operationele leasing voor 4 jaar en 100.000 km, inclusief onderhoud, verzekering en een set winterbanden. Het betreft geen bindend aanbod. 

Hoe berekent Autonieuws de TCO? 

Om een totaalbeeld van de kosten te krijgen (TCO, voor total cost of ownership), moet je verder kijken dan de leaseprijs. Onze berekening van de TCO is gemaakt met de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult, dé marktreferentie in België en Frankrijk voor TCO-berekeningen op maat van de gebruiker. We houden rekening met de fiscale aftrekbaarheid, 65% niet-terugvorderbare btw, de solidariteitsbijdrage, het brandstofverbruik volgens de door de constructeur opgegeven cijfers (WLTP) en de belasting op de verworpen uitgaven. We gaan hierbij uit van de situatie van een werknemer van een vennootschap die aan de normale vennootschapsbelastingstarieven belast wordt. Het gaat in deze berekening om de zogenaamde TCO na belastingen (TCO 3 volgens de nieuwe nomenclatuur).

Is deze auto interessant voor mij als zelfstandige?

Wens je advies bij de aankoop van je bedrijfswagen en wil je weten wat de beste keuze is in jouw situatie? Twijfel je tussen een diesel, benzine, hybride of elektrische auto? Wil je het volledige plaatje zien inclusief de fiscale aspecten en foute keuzes vermijden? Neem dan contact op met Car-Matchers.be voor onafhankelijk, betaalbaar en helder advies.   

Mercedes-AMGEQE 43 4Matic
Motor:2 elektromotoren
Batterij:90,6 kWh netto
Maximaal rijbereik:390 km (test)
Overbrenging:Vierwielaandrijving
Maximumvermogen:350 kW / 476 pk
Maximumkoppel:858 Nm
0-100 km/h:4,2 s
Topsnelheid:210 km/h
Gemiddeld testverbruik:24,2 kW/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot:0 g/km (WLTP)
Catalogusprijs incl. btw:€ 107.690
Fiscale aftrekbaarheid:100%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy